dia's digitaal kopiëren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Léon Obers » do apr 12 2012 10:03 pm

george013 schreef:Vandaag een Nikon adapter gekocht voor tussen de balg en de camera. Wat blijkt, als de balg erop gezet wordt is deze 30 graden, natte vinger, verdraaid.
........
Om de een of andere reden heeft Nikon een verdraaing in het mannetje/vrouwtje verhaal aangebracht en zit er vandaar deze mogelijkheid in de Nikon-spullen.

Anders als bij een lens op de camera zelf is de aansluiting van camera op een tussenring dikwijls op 3 standen te gebruiken. Bijv. de K2 ring van de Nikon tussenringen set heeft 3 sleufjes waar het pinnetje van de cameravergrendeling in kan vallen verdeeld om de 120 graden (totaal 360 graden rond). Idem bij de BR-2A omkeerring. Misschien was die mogelijkheid ook op die eerste ring aanwezig. Afhankelijk van die stand ten opzichte van de balg kom je dan mogelijk op een verdraaide stand uit met je camera.

Hier twee van de drie sleufjes zichtbaar op een BR-2A ring, idem twee rode merktekens als referentie om die tegenover het merkteken van de camera te zetten.

Afbeelding
Bron afbeelding: cameranu
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor george013 » do apr 12 2012 10:20 pm

Ik kon hem er maar op 1 manier in krijgen, vermoed ik. Teruggegaan en de winkel zei dat de correctie plaats moest vinden op de balg. Heb hem gevraagd om een camera te pakken, het tussenstukje en daar een gewone lens op te zetten. Was ook verdraaid. Ik ben het typenummer kwijt, had voor mij geen waarde.
Nu kan ik verder, tenminste???? De balg die ik te leen heb, daar doet de fijnafstelling het niet. Heb bemerkt dat dat toch wel belangrijk is.
George
george013



Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor george013 » do apr 12 2012 10:29 pm

Ik heb geen ervaring met deze dingen. Aan die ring zat een pennetje dat je kon indrukken. Ik kan mij alleen iets indenken met het diafragma, maar dan is het een ring die tussen balg en lens moet zitten ipv tussen camera en balg
George
george013



Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Léon Obers » do apr 12 2012 10:33 pm

george013 schreef:Aan die ring zat een pennetje dat je kon indrukken.

Dat is de vrouwtjeskant vergelijkbaar met die van de camera, waar je een knop in moet drukken om het vergrendelingspennetje van een lens (of aansluiting op een balg) in de flens te laten zakken.

Nu ja, met de ring die je nu hebt, heb je in ieder geval een correcte stand. En inderdaad fijnafstelling op de balg is uitermate belangrijk. Bij lenzen zonder een eigen afstandsring, zoals bijv. bij gebruik van vergrotingslenzen, is die fijnafstelling de enige mogelijkheid om scherp te stellen. (Of bedoel je met een fijnafstelling iets anders, om bijv. het geheel te verplaatsen?)

Voor de verschillende mogelijkheden en koppelstukken, verwijs ik je naar een eerdere draad waar je het een en ander kunt opsteken.
Start vanaf ongeveer hier: viewtopic.php?f=34&t=30435&start=15
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor henkk » do apr 12 2012 11:05 pm

Het uiteindelijke scherpstellen met een balg doe je het best met de verstellingen van de balg en niet met de lensafstandsinstelling. Als laatste slag verstel ik de camera t.o.v. de rest van de opstelling, dat werkt het prettigst (d.w.z. de beste fine-tuning op het LiveView scherm, een aantal malen ingezoomd).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor henkk » do apr 12 2012 11:13 pm

Waar is de TS? Nog maar 1 bericht, waar dit draadje mee startte.
/viewtopic.php?f=35&t=39211#p520309
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Léon Obers » vr apr 13 2012 7:51 am

Inmiddels van Henkk het originele NEF-bestand ontvangen van de opname op de vorige pagina: viewtopic.php?p=520716#p520716
Bewerking van het bestand enkel met Nikon Capture NX2.

0. Origineel negatief:
Afbeelding

Mijn eerdere opmerking ten aanzien van een wellicht niet goed geregelde verlichting van het dia-voorzetstuk blijft daarbij ook bij bestudering van het RAW-bestand gehandhaafd.

".......Er zit bovendien een verloop in kleur op de rechterrand en het centrum. Ik denk dat de verlichting niet egaal genoeg is op kleur. Overwegend heeft de opname een cyaan zweem. Op de rechterrand in de muur van het kerkje is de kleur iets beter.

.......Via PB liet je weten een TL-buisje te gebruiken wat je voor een aquarium gebruikt, maar ik denk dat er nogal wat sluierverlichting bijzit van mogelijk aanwezig licht wat er aan de voorkant van het kleurnegatief bij komt. Heb je die dia-houder aan de objectiefkant "afgesloten" (dat balgje tot aan het objectief doorgetrokken en vastgezet op de lens), zodat er geen vals licht op het negatief kan komen?"


Wat me verder bij de EXIF / meta-gegevens van de camera opviel was een voor mij onbekende en vreemde camera-instelling voor "Picture Control".
Mogelijk gaat het hierbij om een eigen aangepaste en ingevoerde instelling in de camera, onder de naam "Kodak Kodachrome 2"
Dat heb ik bij verdere verwerking van het beeld veranderd in "Standaard" met een waarde voor de verscherping op 1

Hieronder de basis-bewerking van het bestand in Nikon Capture NX2:
- Bij "Camera-instellingen" de witbalans met grijspunt pipet het oranje film-masker neutraal geprikt (meest blanke stuk boven de klok in de toren).
- Beeld 90 graden gedraaid
- Aangepaste curve die een negatief omkeert naar positief (linkerpunt helemaal omhoog, rechterpunt helemaal omlaag).
- Automatische niveaus, en wat geschoven met twee schuifjes bij "geavanceerd".

Dat is in principe de basis:

1. Resultaat met het "Picture Control - Kodak Kodachrome 2" profiel:

Afbeelding


2. Resultaat met het "Picture Control - Standaard" profiel.
en extra D-lighting erbij voor iets opheldering van de schaduw:
Die rode zweem in de donkere delen onder de dakrand en links op de foto, komt IMO van een sluierbelichting voor op het negatief (zie opmerking aan het eind). Dat het bij het voorbeeld van henkk niet opvalt, komt vooral door de sterke algemene cyaan-zweem die dat voorbeeld laat zien (= tegenoverliggende waarde van rood).

Afbeelding


3. Aanvullingen vanuit de vorige basis (foto 2):
- Met automatisch retoucheerpenseel de stofjes en beschadigingen weggewerkt.
- Met kleur sturingspunt klok iets helderder, plus de donkere dakranden en gebouwtjes links wat in de schaduw een roodzweem heeft, "neutraliseren".
- Met LCH gereedschap de scheve kleurstelling voor de blauwe lucht en de muren van de kerk aangepast, plus saturatie iets omhoog.
- Ruisonderdrukking (met een keuze als optie als los gereedschap in de bewerkingslijst) om de filmkorrel wat te onderdrukken.
- Omzetting naar sRGB voor plaatsing op het web
- Verkleinen naar formaat bruikbaar op het web
- Onscherp masker in twee lagen (de Léon Obers methode)


Afbeelding


4. Idem als hiervoor, maar het Automatische Niveau gereedschap ingewisseld met een handmatige aanpassing van de RGB curves:

Afbeelding


De kleur zit voor mijn gevoel nog steeds niet overal lekker in delen van de foto, maar is IMO een gevolg van de eerder opgemerkte niet regelmatige uitlichting van het negatief en/of lichtsluier aan de voorkant van het negatief. Met een goed egaal strakke verlichting, niet alleen in helderheid, maar ook in kleur, alleen aan de achterkant (flitser), moet zoiets standaard een stuk beter te krijgen zijn.


100% crop van foto / bewerking 3.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo apr 15 2012 12:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor henkk » vr apr 13 2012 8:20 am

Beste Léon,
Dank voor de uitvoerige bewerkingen! Even een snelle reactie van onderweg:
- sluierlicht is uitgesloten; tussen de negatiefhouder en de lens zit een balg ingeklikt in de schroefdraad (speciaal een verloopring 62-52 voor gekocht van een paar centen); bovendien was de omgeving verder vrij donker.
- Kodachrome 2 is een Picture Control die ik ooit heb gedownload om op die bekende diafilm te lijken.
Het verloop in de belichting komt waarschijnlijk doordat het TL-balkje toch wat smal is. Met gewoon daglicht moet het natuurlijk ook kunnen.

Heb je de hele nacht doorgewerkt? En hoe is de negatief-positief omzetting met CNX gedaan want dat krijg ik niet voor elkaar.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor Léon Obers » vr apr 13 2012 8:29 am

henkk schreef:hoe is de negatief-positief omzetting met CNX gedaan want dat krijg ik niet voor elkaar.

Aangepaste curve: linkerpunt helemaal omhoog, rechterpunt helemaal omlaag.
Niet de "pijltjes" oppakken, maar echt een punt op het uiterste in de curve zelf en dan verslepen. Je ziet een klein zwart bolletje bij je cursor verschijnen als je op de goede plek zit. (Zie bewerkingsregel in bewerkte NEF-bestanden welke zijn teruggezet op de server. ----> Kun je kopiëren en naar andere bestanden overzetten).

Met de juiste afdichting tussen lens en dia-voorzetstuk zoals je aangeeft, zal mogelijk de TL-lamp zelf dan niet helemaal egaal zijn.
Andere mogelijkheid die ook nog kan, is dat de negatieven inmiddels zo oud zijn, dat die enigszins verkleurt zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: dia's digitaal kopiëren

Berichtdoor nicor » zo jun 05 2016 3:49 pm

Met dank aan Léon Obers voor zijn nuttige tips, was ik lekker bezig met het digitaliseren van mijn oude kleurennegatieven. Totdat ik in mijn onschuld ( of onnozelheid ) het besturingssysteem van mijn Mac heb opgewaardeerd van Maverick naar El Capitan. Al snel werd duidelijk dat El Capitan niet overweg kan met ViewNX 2 en Capture NX 2. Dat had ik kunnen weten als ik van te voren Google even had geraadpleegd, maar als zo vaak komt berouw na de zonde. Inmiddels heb ik View Nx-i en Capture NX-D geïnstalleerd en beide programma's werken.
Wat ik echter niet voor elkaar krijg is de het aanpassen van de curve, zodanig dat die het negatief omkeert naar positief. Is die mogelijkheid in Capture NX-D vervallen of doe ik iets niet goed?
In Capture NX 2 ging dat vrij eenvoudig zoals beschreven in de post van Léon op 13 april 2012 7.51 am.
Heeft iemand een ( liefst eenvoudige) oplossing?
Groet,
Cor
nicor

Clublid
Berichten: 262


Ervaringsniveau: *


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten