Bruiloft te fotograferen van vrienden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor Remco v/d Sanden » di apr 10 2012 10:16 pm

Nikon-D-5100 schreef: Kan ik hier een mooie bruiloft vast mee leggen met mijn uitrusting wat ik nu op het moment heb...



Ik denk dat op het moment dat je dit zo vraagt, je nog niet toe bent aan een trouwreportage, tenzij het bruidspaar geen enkele eis stelt aan de geleverde kwaliteit.

Je kan met iedere camera een reportage maken zo ongeveer, met de meeste lenzen ook wel. Het is alleen de vraag of jij als fotograaf wel precies weet waarmee je bezig bent. Dat je zowel je camera en lenzen van binnen en van buiten kent en kunt bedienen. Dat je je flits snapt en weet wat je er mee kan doen, en wat je er vooral niet mee moet doen.
Heb je reserve spullen/back-up. Heb je voldoende accu's, geheugenkaarten. weet je hoe alles die dag gaat lopen en ben je bereid je de benen onder de kont uit te lopen om de juiste momenten vast te leggen.
Weet het bruidspaar wat je niveau is, weet jij wat zij van jou verwachten en weten zij wat ze van jou kunnen verwachten?

Iedereen die een camera heeft wordt vroeg of laat een keer gevraagd voor een bruiloft. Niets mis mee, maar als je ook maar een beetje twijfel hebt dat je niet kunt voldoen aan de wensen van het bruidspaar, dat je kennis in fotografie, laat staan de bediening van je eigen spullen nog niet op gepast niveau is, zou ik zeggen doe het niet. Als het fout gaat ka je het niet over doen. En zelfs je beste vrienden of familie kunnen dan heel emotioneel worden. Is dat risico het je waard, en is hun het dat ook waard, vooral doen..
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor Drikus70 » di apr 10 2012 10:33 pm

Ik wil graag een ander geluid laten horen tov eerder genoemde 'waarschuwingen'.
Ook ik heb vorig jaar voor een bruidspaar trouwfoto's mogen schieten.
Ondanks dat ik nog geen 1/2 jaar ervaring met mijn D3100 had, mocht ik foto's op een mooie buitenlocatie schieten.
Ook op het feest heb ik foto's gemaakt. In het stadhuis was er echter een professional voor de officiële foto's.

Belangrijkste in mijn ogen is het verwachtingspatroon van het bruidspaar zoals anderen ook al aangeven.
Als je gevraagd bent, zullen ze vast foto's van je gezien hebben die ze bevallen of ben je misschien aanbevolen door anderen die je foto's waarderen.
Dat ze geen professional kunnen of willen betalen, geeft je de kans en ruimte om een reportage te maken die dan ook niet als professioneel beoordeeld mag worden. Als je er zelf veel zin in hebt, zou ik deze kans aanpakken en je zo goed mogelijk voorbereiden.

Mijn ervaring met de bruiloft:
Zorg in eerste plaats voor scherpe foto's en gebruik binnen altijd of zoveel mogelijk een (Nikon) flitser.
Liever een hogere ISO met scherpe foto's dan een lage ISO en te lange sluitertijden met kans op onscherpte.
Als je de kans hebt, bekijk de trouwzaal vooraf, zodat je weet welke positie je kunt innemen en of je bv via het plafond kunt flitsen.
Verzacht de flits evt met een softbox http://www.fotokonijnenberg.nl/product/5256/lumiquest-softbox.html als je niet via het plafond kunt flitsen.
Overweeg buiten ook met de flitser te werken als invulflits vooral bij zonnige dagen.
Fotografeer in RAW (evt in combinatie met JPEG) zodat je achteraf witbalans (en andere instellingen) eenvoudig kunt bijstellen.
Vraag vooraf of / welke familieportretten gewenst zijn en bepaal waar je deze het beste kunt maken.
Als je de kans hebt, neem een hulpje mee om te assisteren (deed destijds mijn zoon van 15).
Gebruik een zoomlens. Je kunt ook een lens huren maar dan moet je er wel van te voren mee gewerkt kunnen hebben.
(ik had destijds zelf een Nikon AF-S 24-70 2.8 gehuurd en heb er geen moment spijt van gehad. Wel zwaar trouwens vergeleken met een kitlens!)

Volgens een kenner (Scott Kelby) is het belangrijkste onderwerp op deze dag de bruid :!:

Hoop dat je iets met mijn bijdrage kunt.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor George Fennes » wo apr 11 2012 12:39 pm

Nikon-D-5100 schreef:Hoi hoi iedereen.


Ik ben gevraagd om een bruiloft te fotograferen van vrienden van mijn oom.
Het is zo ik heb een Nikon D5100 - 18 - 55vr - en - 55 - 200mm en flitser. Kan ik hier een mooie bruiloft vast mee leggen met mijn uitrusting wat ik nu op het moment heb...

Of moet ik nog wat aanschaffen...

Ik hoor het graag van jullie.

Gr vivian

Er zijn een paar gegevens waar we niet omheen kunnen.
Er is weinig geld, dus een professionele fotograaf zit er niet in.
Dus daar hoeven we verder niet over te praten.
Verder zou ik een lichtsterke zoom kopen, ik denk aan de Tamron 17-50mm 2.8 zonder VR maar wel met Motor er in, omdat jouw body geen motor heeft.
Neem GEEN vastbrandpunt zoals de 50mm want dat is in de praktijk een kleine tele dus 75 mm daar kom je niet mee uit de voeten.
Koop dit objectief zo snel mogelijk zodat je kunt oefenen.
Welke flitser heb je?
Minimaal moet je de SB-600 hebben en liefst nog een hogere vanwege de lichtopbrengst.
Ga de locaties van te voren bezoeken zodat het je niet vreemd voorkomt.
Neem als het kan het a.s. bruidspaar mee en maak dan wat proefopnames zoals het er in werkelijkheid uit gaat zien.
Dan kan je alvast uitproberen hoe het gaat met de belichting, slagschaduw enz.
Verder staan er heel veel tips op het forum hier betreffende bruidsreportages, lees die aandachtig door en probeer die tips van te voren uit.
Vooral de tips betreffende het flitsen zijn erg nuttig.
Zeg wel tegen je oom dat je geen of weinig ervaring heb en dat de resultaten misschien wel tegen kunnen vallen.
Dan kan het verder alleen maar meevallen.
Gaan ze hiermee accoord, GA ER DAN VOOR ZOU IK ZEGGEN!
Het is een geweldig leermoment.
Zorg er wel voor dat er een goed draaiboek is waar alles minitieus gepland is, zowel een lokatie voor goed als slecht weer.
Zorg ook dat je assistentie hebt die jou je spullen aangeven en die je helpen met het neerzetten van het bruidspaar en met je meekijken wat betreft hun kleding enz.
Zorg er voor dat je niet onnodig onder druk komt te staan, jij bent de regiseur, jij bepaalt hoe de plaatjes moeten worden, dus men moet naar jou luisteren!
Maak goede afspraken met het bruidspaar en degenen die jou bijstaan en de ceremoniemeester.
Als jij je goed voorbereid zal er zeker een leuk aanvaardbaar resultaat uitkomen.
Ik heb het mogen leren door met ervaren fotograven mee te mogen lopen en gewoon na te doen wat zij ook deden en tips te vragen.
Heb je die mogelijkheid voor die desbetreffende bruiloft, ik zou zeggen maak daar gebruik van.
Heel veel succes.
Misschien is er nog een optie, als je zegt waar en wanneer die bruiloft is, zou er misschien een gevorderde amateur fotograaf bij jou in de buurt kunnen zijn die samen met jou de hele schoot voorbereid en misschien er zelfs bij zijn om te helpen met foto's te maken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor Sharkey » wo apr 11 2012 4:18 pm

George Fennes schreef:....Zeg wel tegen je oom dat je geen of weinig ervaring heb en dat de resultaten misschien wel tegen kunnen vallen.
Dan kan het verder alleen maar meevallen.
Gaan ze hiermee accoord, GA ER DAN VOOR ZOU IK ZEGGEN!
Het is een geweldig leermoment.....

Helemaal mee eens.
Heb de bruiloft van mijn schoonzus gedaan met een FujiS6200 , vast lens camera :wink2:
Mijn aller eerste dig.camera, en eigenlijk uberhaupt mijn eerste echte camera.
De verwachtingen waren er wel, maar niet hoog. Ik kon leuke plaatjes maken en dat mocht ik daar herhalen.
Na al de jaren hangen de foto's nog steeds bij hun thuis aan de muur. Zelfs het fotoboek komt nog steeds regelmatig voor de dag.
Voor mij een hele martelgang maar ook zeer goede leergang.
Voor hun was het voldoende en voor mij meer dan genoeg :mryellow:

Dus doen als je realistische verwachtingen bij het bruidspaar én bij jezelf kan wekken en op één lijn brengen.
Niet doen als de verwachtingen voor één van de partijen afwijkt.

Hoe dan ook; fijne bruiloft gewenst, zij het als fotograaf of als gast.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor JacTrum » ma apr 16 2012 12:31 am

Ik ben vandaag 62 geworden. 47 jaar geleden was ik dus 15 jaar... en 'professioneel fotograaf' die zijn eerste trouwreportage moest gaan maken. Met een Konica spiegelreflexcamera en een Metz flitser die een enorme klap licht gaf. Ik koos er toen voor alle foto's zo simpel mogelijk te maken. Rechttoe-rechtaan. Geen ingewikkelde hoogstandjes. En het werd een prachtige reportage, vond het bruidspaar.
Kortom: niet te ingewikkeld doen, binnen je mogelijkheden blijven en vertrouwen in jezelf hebben, dan gaat het toch gewoon lukken? Gewoon rustig blijven en af en toe de tijd nemen om even je instellingen door te lopen, dan komt het allemaal goed!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor blackMTF » di apr 17 2012 11:06 pm

JacTrum schreef:Ik ben vandaag 62 geworden. 47 jaar geleden was ik dus 15 jaar... en 'professioneel fotograaf' die zijn eerste trouwreportage moest gaan maken. Met een Konica spiegelreflexcamera en een Metz flitser die een enorme klap licht gaf. Ik koos er toen voor alle foto's zo simpel mogelijk te maken. Rechttoe-rechtaan. Geen ingewikkelde hoogstandjes. En het werd een prachtige reportage, vond het bruidspaar.
Kortom: niet te ingewikkeld doen, binnen je mogelijkheden blijven en vertrouwen in jezelf hebben, dan gaat het toch gewoon lukken? Gewoon rustig blijven en af en toe de tijd nemen om even je instellingen door te lopen, dan komt het allemaal goed!


Een klasgenoot van mij heeft in een ver verleden een bruiloft gedaan met een alleen een 50mm lens bij gebrek aan andere apparatuur. Maar doordat ze zo gewend en ingespeeld was op dat objectief was het toch een hele mooie reportage geworden. Wat ik maar wil zeggen heb vooral plezier in wat je doet en maak je klanten duidelijk dat je zeker geen pro bent, maar dat je er wel heel veel zin in hebt om voor hun een mooie reportage te maken.

Ze zullen je inzet en foto's vast en zeker waarderen. Maar maak wel gewoon genoeg foto's, iever teveel als te weinig. En van verschillende situaties, je kan het zo gek niet bedenken. Dan heb je in ieder geval een heleboel om toch een mooie selectie te maken.

Ps: nog van harte met je verjaardag Jack.
blackMTF



Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor faya » wo apr 18 2012 9:26 pm

hoi, ik heb vorig jaar ook op een bruiloft gefotografeerd (low budget) . Ik heb al wel jaren ervaring met filmen op bruiloften, maar een foto reportage maken is iets heel anders.
Ik vond zelf de foto's in het gemeentehuis niet goed, maar het bruidspaar was er blij mee. Na deze ervaring hou ik het lekker bij filmen, en foto's maken in de hondensport en in het bos.
Oefen vooral met binnen foto's maken.
gr v erik
nikon d60
Nikon d7000
70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor
18-105mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR DX Zoom-NIKKOR
nikon 50mm 1.8D
speedlight sb600
Gebruikersavatar
faya

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor jan24 » do dec 02 2021 3:50 pm

Voor wat informele foto's is het mogelijk te doen.
Maar verder sluit ik mij aan bij alle voorgaande posts.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor henkk » do dec 02 2021 4:06 pm

Dit draadje is bijna 10 jaar oud. Vandaar - en wegens een mogelijke reclame - nu even een slotje.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten