Bruiloft te fotograferen van vrienden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor Nikon-D-5100 » di apr 10 2012 3:40 pm

Hoi hoi iedereen.


Ik ben gevraagd om een bruiloft te fotograferen van vrienden van mijn oom.
Het is zo ik heb een Nikon D5100 - 18 - 55vr - en - 55 - 200mm en flitser. Kan ik hier een mooie bruiloft vast mee leggen met mijn uitrusting wat ik nu op het moment heb...

Of moet ik nog wat aanschaffen...

Ik hoor het graag van jullie.

Gr vivian
Nikon D5100
SB-700 Speedlight
18 - 55vr
55 - 200mm
Nikon AF-S 50 f 1.8 G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
32 GB SD
MC-DC2
Nikon-D-5100

Forumlid
Berichten: 74


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor geerttt » di apr 10 2012 4:12 pm

Zeg tegen je oom dat je graag wat foto's maakt op zijn bruiloft, maar dat hij ook absoluut een professionele fotograaf in moet huren. Je krijgt maar 1 kans bij bruiloften en dan moet het meteen goed zijn.

Om antwoord te geven op je vraag: Het is mogelijk, maar ik zou een lichtsterke lens adviseren voor binnen in de kerk/gemeentehuis etc...
geerttt



Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor Nikon-D-5100 » di apr 10 2012 4:39 pm

Hoi.

Ja dat is het probleem die mensen heb weinig geld voor een goeie fotograaf heb wel aan gegeven dat ik nog een beginner ben en ik zelf heb er heel veel zin in om zoon momenten vast te legen.
Daarom heb ik wat advies van jullie nodig, En welke lichtsterke lens kun jij mij aanbevelen wel een betaalbaar prijs...


Zoiets: Nikon AF-D 50mm f/1.8 http://www.digicamshop.nl/product/24984/nikon-af-d-50mm-f-1-8.html
Of: Sony 28-75mm f/2.8 SAM http://www.digicamshop.nl/product/80430/sony-28-75mm-f-2-8-sam.html
Of anders.

Laat het mij weten.

Gr vivian
Nikon D5100
SB-700 Speedlight
18 - 55vr
55 - 200mm
Nikon AF-S 50 f 1.8 G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
32 GB SD
MC-DC2
Nikon-D-5100

Forumlid
Berichten: 74


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 10 2012 4:46 pm

Beste Vivian,

Eens met de eerste respondent: laat het vakwerk over aan professionals.
Het onderwerp is in algemene zin al vaker langsgekomen, gebruik de zoekfunctie rechtsboven.
Mijn reactie elders, in het engels:
DO NOT DO IT, not in front of the altar and not behind the camera.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor jan » di apr 10 2012 4:56 pm

Nikon-D-5100 schreef:Daarom heb ik wat advies van jullie nodig, En welke lichtsterke lens kun jij mij aanbevelen wel een betaalbaar prijs...


Zoiets: Nikon AF-D 50mm f/1.8 http://www.digicamshop.nl/product/24984/nikon-af-d-50mm-f-1-8.html
Of: Sony 28-75mm f/2.8 SAM http://www.digicamshop.nl/product/80430/sony-28-75mm-f-2-8-sam.html
Of anders.

Laat het mij weten.

Gr vivian


Vivian, de Nikon AF-D 50mm/f1.8 gaat niet werken op je camera aannemende dat je automatisch wilt scherpstellen. De D5100 heeft geen scherpstelmotor in de body. Je zult dus moeten kijken naar een Nikon AF-S lens.
Die link naar een Sony lens begrijp ik helemaal niet. Lijkt me niet compatible met de Nikon.
Kijk dan eens naar deze http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=39014. Misschien is die nog beschikbaar of zoek anders op marktplaats of http://www.fotoapparatuur.nl
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor Nikon-D-5100 » di apr 10 2012 5:10 pm

Ben deze tegen gekomen op het net. de
Nikon AF-S 50mm f/1.8G http://www.digicamshop.nl/product/133084/nikon-af-s-50mm-f-1-8g.html
Nikon D5100
SB-700 Speedlight
18 - 55vr
55 - 200mm
Nikon AF-S 50 f 1.8 G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
32 GB SD
MC-DC2
Nikon-D-5100

Forumlid
Berichten: 74


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor plincky » di apr 10 2012 6:13 pm

lijkt mij niet handig om een prime lens te werken als je nog nooit een bruiloft hebt gedaan. Als je het al zou doen (een bruiloft) huur dan een goede lens. bv een 17-55 f2.8.
maar over het algemeen zou ik zeggen.... als je hier op het forum om advies moet vragen....dan zou ik persoonlijk hetal niet doen. bruiloft is echt een vak apart.
goedkope bruiloften hebben over het algemeen ook niet de beste en mooiste plekken om foto's te maken wat het weer net even wat moeilijker maakt om een leuke foto te maken.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor Patrick » di apr 10 2012 6:23 pm

Zoek in ieder geval eens wat uitgebreider op dit forum. Je bent verre van de eerste die met deze vraag komt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor flitslicht » di apr 10 2012 6:37 pm

Nikon-D-5100 schreef:Het is zo ik heb een Nikon D5100 - 18 - 55vr - en - 55 - 200mm en flitser. Kan ik hier een mooie bruiloft vast mee leggen met mijn uitrusting wat ik nu op het moment heb...


Als je weet waar je mee bezig bent en de omstandigheden het toelaten zeer zeker. Het feit dat je het hier komt vragen impliceert echter dat je op beide stellingen 'nee' of 'weet niet' moet antwoorden...

Het ligt niet zozeer aan de apparatuur maar aan degene die het gebruikt en de fysieke omstandigheden.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor JanJacob » di apr 10 2012 7:03 pm

Ik heb ooit een bruiloft vastgelegd met een Canon eos 500 en een Sigma 28-300 objectief, niet tegengehouden door enige kennis van fotografie.

...

Doe het niet.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor jettiny » di apr 10 2012 7:04 pm

Het meeste is eigenlijk al gezegd, maar toen ik je bericht zag moest ik meteen denken aan een site die in begrijpelijke taal, wel engels, precies verteld waar jij nu voor staat.

De lessen moeten jou aanvullend aan wat hierboven al gezegd is voldoende antwoord geven op je vraagstelling lijkt me zo.
Wel even wat tijd uittrekken om de lessen te lezen, maar dat moet je er voor over hebben.
Ik vind het in ieder geval een zeer nuttige site.

Begin maar eens hier.
http://www.rokkorfiles.com/Wedding101-page1.html

Succes.
Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor J.Hoes » di apr 10 2012 7:05 pm

Je kunt niet uitsluiten dat het budget beperkt is en dat de bruiloft op een koopje moet.

Belangrijk is om helder te krijgen wat de verwachtingen zijn en wat je kunt/ wilt bieden.

Deze fotograaf heeft de moeite genomen eea eens op te schrijven, mn de workflow eromheen http://tomleuntjensphotography.wordpress.com/one-perfect-day/


Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor hillie1965 » di apr 10 2012 7:40 pm

Ik heb twee jaar geleden een trouwreportage mogen doen. Een familielid van het bruidspaar kwam bij mij en vroeg mij of ik in het stadhuis foto's wilde maken. Het bruidspaar had te weinig geld voor een professionele fotograaf!
Als ik het niet deed, dan zou een broer wel foto's gaan maken. Ik heb toen ja gezegd en ben eerst bij hen langs geweest om hun wensen met hen door te nemen. Zo kwam die bewuste broer achteraf ook nog meerdere malen op de foto.
Ook heb ik van tevoren de trouwzaal en de rest van de zalen in het gemeentehuis mogen bekijken (even een belletje naar de bode van de gemeente en mijn verzoek werd ingewilligd).

Destijds had ik nog mijn oude 18-200 VRI (die nu van mijn dochter van 11 jaar is) en ik ben dan ook van mening dat ik in het stadhuis meer foto's gemaakt heb die dichter bij de 18 zaten dan bij de 200.
Vier weken van tevoren had ik al last van zenuwen (wat als ik het nou verknoei) maar achteraf viel alles reuze mee. Het bruidspaar was zelfs zo te spreken over mijn fotoalbum, dat ik speciaal voor hen had gemaakt, dat zij in ieder geval vonden dat het er erg professioneel uitzag.

Je moet je eigen gevoel volgen en dan beslissen of je het aankunt en durft.

Hillie.
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor frankreiz » di apr 10 2012 9:55 pm

Weet waar je aan begint..

Ik heb zelf een drietal bruiloften gedaan. 2 analoog en de laatste, zo'n 3 jaar geleden digitaal. Een stel vrienden met een erg Low budget die toch een redelijk uitgebreide bruiloft hadden met veel gasten vroegen me om de reportage te maken. Een andere bevriende fotograaf had afgehaakt omdat deze het niet aan durfde. Na 2x nee heb ik uiteindelijk ja gezegd.

Op zich een redelijk geslaagde reportage voor een amateurtje. Mooie locaties in de binnenstad van Deventer waar we met vergunning en een citroen lelijk eend op plekken mochten komen die normaal niet toegankelijk waren voor auto's. Dit soort zaken moet je allemaal van te voren regelen.
Heb alleen maar positieve reacties gehad op het eind resultaat. Er was een kritische noot maar dat was van die fotograaf die had afgehaakt die mijn vrouw steeds zat te vertellen dat ik dichterbij het onderwerp moest gaan staan.. Beste stuurlui staan aan wal.

Mijn uitrusting op dat moment een D70 met 24-70 kitlens en een sigma 70-200. Niet de meest ideale set voor een bruiloft. Via, via kon ik een D2X lenen met een paar fatsoenlijke lenzen en flitser. Dus mijn set was compleet met Backup camera.. Dit is een absolute must. Daarnaast voldoende geheugenkaarten en batterijen voor camera(s) en flitser(s).
Beschik je hier niet over? Begin er dan NIET aan.
Daarnaast moet je natuurlijk beschikken over een PC + foto software voor de nabewerking. Onderschat dit niet. Een enorme klus omdat je veel, heel veel foto's gaat maken. Je hebt een gedegen plan nodig. Kennis van de locaties en uitwijkmogelijkheden bij regen.

Er komt zo'n dag erg veel op je af. Vooral omdat je bekend bent met het bruidspaar ben je waarschijnlijk van morgens vroeg tot laat in de avond in de weer. Stress en nog eens stress. Kun je hier niet tegen? Begin er dan NIET aan. Want ondanks dat je duidelijk aangeeft wat je kwaliteiten zijn op fotografie gebied.. De verwachtingen zijn altijd erg hoog.

Als me ze nu weer vragen zeg ik echt nee en dan blijft het ook NEE.
Nikon D4s / D700 + MB-D10 / Nikon1 V1 + 10-30mm / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
Gebruikersavatar
frankreiz

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Apeldoorn
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruiloft te fotograferen van vrienden

Berichtdoor jettiny » di apr 10 2012 10:16 pm

Respect voor je frankreiz dat je die bruiloft toch gedaan hebt, dat is toch karakter vind ik. Top !!!

Inmiddels denk ik dat de vraagsteller zich wel een beetje achter de oren krabbelt van wat er van de fotograaf gevraagd wordt.
En dat is goed, weet waar je aan begint, maar als je toch besluit het te doen, ga je dan helemaal inleven in de bruiloftfotografie.
Alle ins en outs staan verder in de gegeven links, dan krijg je een goed beeld.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten