In kerk

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

In kerk

Berichtdoor Chantallie » za apr 14 2012 7:52 pm

Iemand heeft mij gevraagd of ik volgende week in de kerk de doop van hun kindje wil fotograferen. Dit wil ik erg graag doen, maar heb helemaal geen ervaring in het forograferen in een kerk. Ik doe normaal natuuropnames en studiofotografie. Wie wil mij tips geven zodat ik de doop voor hun toch mooi vast kan leggen? Ik heb een nikon D3100 met de standaard 18-55 en de 55-300 lens en daarbij nog eentje waarmee je niet kan zoomen, die gebruik ik meestal voor studiofotografie.

Alvast bedankt!
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor a vgastel » za apr 14 2012 8:01 pm

Welke lenzen heb je nog je zegt ook vaste en een externe flits heb je die een .
In je eerste bericht vond ik dit
50mm 1:1.4 DG HSM. sigma deze prime heb je die moet je in ieder geval gebruiken en je benen gebruiken.
Wanneer is je doop .
Dan de 18-55 mm kijk of je een keer de kerk in kunt om wat proef fotos te schieten.
Dan krijg je een idee wat je te wachten staat.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor MauritsD » za apr 14 2012 9:27 pm

Inderdaad de 50mm f/1.4 en met je voeten zoomen.

Let wel heel erg op je scherptediepte:
Als je meer als 1 persoon fotografeert, bijv. de doopouders, zorg dan dat beiden ongeveer even ver van je af zijn.
Bij groepjes (doopouders+kind+doper) zul je het diafragma vaak wat dicht moeten zetten om iedereen scherp te krijgen.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor Chantallie » zo apr 15 2012 3:41 pm

Heb lange en snelle benen, dus dat gaat helemaal goed komen. Maar ik heb ergens gelezen dat je in een kerk het beste op stand p kan fotograferen, klopt dit?
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor a90 » zo apr 15 2012 4:15 pm

Vraag ook even of het mag. Steeds meer kerken geven geen toestemming hiervoor en hebben zelf een fotograaf in dienst om dit vast te leggen.

Dit om te voorkomen dat ongeoefende fotografen (en daar bedoel ik niet direct jou mee) met hun iphone odi. fraaie kiekjes proberen te maken en daarmee andere mensen het uitzicht ontnemen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor MauritsD » zo apr 15 2012 5:01 pm

Als je zelf geen idee hebt over te gebruiken belichting, kun je de P-stand kiezen.
Zelf zou ik dat niet snel doen aangezien je zelf geen controle hebt over de keuzes die je camera-intelligentie maakt.
Ik zou dan eerder voor A kiezen met het grootste diafragma wat de gewenste scherptediepte geeft en de camera de beste sluitertijd erbij laten bepalen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor JacTrum » zo apr 15 2012 11:51 pm

Voor een doop hoef je niet al te ingewikkeld te doen, omdat het allemaal rustig en dichtbij gebeurt. Als het een erg donkere kerk is gewoon flitsen, maar natuurlijk liever met bestaand licht. Het doopmoment zelf (water dat over het hoofdje wordt gegoten) wordt in het algemeen met een standaardobjectief prima in beeld gebracht. Pastors zijn er aan gewend dat bij een doop vaak jonge kinderen aanwezig zijn en die mogen ook vaak vooraan staan en na de doop een kusje aan de dopeling geven. Dat zijn ook al leuke momenten. Pastors zijn er ook aan gewend dat bij een doop vaak mensen aanwezig zijn die niet zo vaak of nooit in de kerk komen. Dus maak je niet dik en ga in alle opzichten rustig je gang.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor Chantallie » ma apr 16 2012 10:04 am

Dank jullie wel voor de reacties! Ik kan er zeker wat mee. Het is natuurlijk wel spannend, want het is voor die familie een heel bijzondere gebeurtenis. Echter zeggen ze ook: jij kan al veel mooiere foto's maken dan dat wij kunnen dus ze zijn nu al erg tevreden dat ik dat voor ze wil doen. Oefenen in die kerk gaat helaas niet, omdat ik veel moet werken, de kerk bepaalde tijden geopend is en ik ook een baby heb die de nodige tijd en aandacht vraagt. Komende zondag is het zo ver, ik laat wel weten hoe het is gegaan en wat ik zelf van het resultaat vindt. Foto's zal ik hier niet plaatsen, omdat ik dat respectloos tegenover hun vindt. Indien ik toestemming krijg, plaats ik wel een paar foto's op mijn foto-facebook pagina, daarvan zal ik wel een link plaatsen dan. Eventuele feedback ontvang ik dan graag hier, zodat ik er in het vervolg wat mee kan.

Liefs, Chantal
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor Chantallie » ma mei 21 2012 12:42 am

Hallo, het is inmiddels al weer een paar weken geleden dat de doop was en ik moet zeggen dat eht voor een eerste keer zeker mee viel en ik over het algemeen best tevreden ben over het resultaat. Het was een mooie oude kerk en heb voordat de dienst begon nog wat proefopnames mogen maken. Aan jullie tips heb ik zeker wat gehad! De ouders van het gedoopte kindje waren erg tevreden met de foto's dus dan ben ik blij!
Chantal
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor a vgastel » ma mei 21 2012 7:17 am

mooi,laat eens wat zien.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor Chantallie » di mei 22 2012 1:09 am

Zal morgen of overmorgen wat foto's plaatsen, ben nu op mijn werk en heb nu de mogelijkheid niet, laat het wel weten waar ze straks te vinden zijn. :wink:
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: In kerk

Berichtdoor Chantallie » wo mei 23 2012 7:32 pm

Heb een paar foto's geuploaded bij de fotobeoordelingen: viewtopic.php?f=51&t=40253

Voor de geinteresseerden...
Leer om beter te worden, wees het beste dat je bent op dat moment...
Chantallie

Forumlid
Berichten: 85


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten