Gebruik VR spaarzaam

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor gverhoef » ma sep 10 2012 6:21 pm

Ik weet niet of dit bericht terecht is, want ik ga niets nieuws vertellen. De moderator mag het verwijderen als hij dat verstandig vindt. Maar toch. Ik wist dat je VR niet moet gebruiken bij statief-fotografie, maar dat doe ik niet vaak en daarom heb ik bij beide lenzen op mn D7000 (de kitlens 18-105 en de 80-300) eigenlijk gewoontegetrouw de VR aan staan.

Maar ik was regelmatig niet geheel tevreden over de scherpte van mn foto's en ben vanmiddag eens aan het experimenteren geweest. Eerst met AF fijnafstelling, maar dat schommelde alle kanten op, zo leek wel, Tot ik me herinnerde dat er wordt geadviseerd om VR bij statief uit te zetten. Dat leverde wel goede resultaten op en ook bij handgeschoten foto's bij nette sluitertijden als 1/100 (zelfs bij 105 mm op mn kitlens).

Kennelijk verstoort de VR bij redelijk normale omstandigheden meer dan ik in eerste instantie meende. Laat ik de waarschuwing doorgeven, voor hen die zich daarin net als ik wel eens vergissen

Gerard
Laatst gewijzigd door gverhoef op ma sep 10 2012 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor ReneG » ma sep 10 2012 6:50 pm

Bedankt voor de waarschuwing, maar dit is inderdaad al een bekend verhaal. Zie ook deze (al vaak genoemde) link:

http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Het gaat dus niet alleen op bij het werken vanaf statief, maar ook bij hele snelle sluitertijden (dat heb ik zelf overigens ook mogen constateren), al is het effect daar meestal veel minder zichtbaar.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor Kroontje » ma sep 10 2012 6:52 pm

Heb dit draadje even verplaatst ;)

Wat je bij VR ook in de gaten moet houden en zeker bij grote tele-objectieven de sluiter tijd.
Als ik hoger ga dan 1/800 bijv gooi ik de VR er ook uit, maar op een statief ook.

Nog meer info vind je hier
Edit: zie dat Rene me voor was ;)

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor iefie » ma sep 10 2012 6:56 pm

Ook ik heb hem altijd aanstaan. Ga is kijken wat hij doet bij snelle sluitertijden en dan vr uit. Bedankt
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor Léon Obers » ma sep 10 2012 7:13 pm

VR komt geregeld een keer aan de orde. Ooit eerder beschreven:

Een image stabilizer geeft per definitie NIET de hoogste scherpte. Het is slechts een hulpmiddel om grotere onscherpte onder bepaalde omstandigheden op te vangen. De hoogste scherpte bereik je dus niet door het ding maar altijd aan te laten staan.

The first and most important rule of VR is this: never turn VR on unless it's actually needed.

Yes, this rule flies in the face of what most everyone in the world seems to do and what Nikon implies with their advertising and marketing. The simple fact is that VR is a solution to a problem, and if you don't have that problem using VR can become a problem of its own.


Bron: http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Lloyd Chambers heeft daar ook uitgebreid over geschreven, maar daar heb je een betaald account voor nodig om die info te kunnen oproepen. Bij eigen eerdere testen met een 70-200mm/2.8 VR kwam ik ook tot die bevinding. Het aantal "missers" door teveel onscherpte was hoger zonder gebruik van VR dan met VR, maar de absoluut hoogste scherpte onder het kleine aantal "keepers" zonder gebruik van VR was beter dan welke opname dan ook met ingeschakelde VR.

Afhankelijk van de situatie, de wijze van de VR werking binnen een opname, kan het bovendien een negatieve invloed hebben op beelddelen buiten het scherptegebied. Onscherpte in de achtergrond kan er vreemd uitzien met een negatief effect op de bokeh.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor Peter » ma sep 10 2012 9:59 pm

hmm, ik maar denken dat VR een heilig middel was. Dus niet . Zo leer je elke dag weer bij
VR in relatie met een statief snap ik.

Waar ligt de grens dan bij (bijvoorbeeld) mijn 300mm lens qua sluitertijd als ik geen statief gebruik ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor ReneG » ma sep 10 2012 10:11 pm

Peter schreef:hmm, ik maar denken dat VR een heilig middel was. Dus niet . Zo leer je elke dag weer bij
VR in relatie met een statief snap ik.

Waar ligt de grens dan bij (bijvoorbeeld) mijn 300mm lens qua sluitertijd als ik geen statief gebruik ?


Het staat los van je brandpuntsafstand. Afhankelijk van je interpretatie hoger dan 1/500e of 1/1000e. Ik ga uit van sluitertijden sneller dan 1/500e. Het heeft niets met je brandpuntsafstand te maken, maar de frequentie waarmee VR correcties uitvoert. Zie het hierboven denk ik al 5 keer ge-quote artikel van Thom Hogan. :mryellow: Ik moet daarbij overigens wel opmerken dat wanneer ik in stand A werk en de sluitertijd varieert tot onder de 1/500e ik de VR meestal aan laat staan, maar bij S, M of wanneer ik in een andere modus structureel boven 1/500e zit ik hem uitschakel.

Edit: spelfouten. :)
Laatst gewijzigd door ReneG op ma sep 10 2012 10:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor Peter » ma sep 10 2012 10:14 pm

helemaal duidelijk , dank voor je uitleg/aanvulling


.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor ruud » ma sep 10 2012 10:36 pm

Bij de de grote tele`s kan je de VR gewoon aan laten staan , sterker nog mijn 500mm F4 VR heeft een tripod stand.
De 300mm 2.8 VR welke ook in mijn bezit is geweest kan ook de VR gewoon aanblijven.
ruud

Forumlid
Berichten: 1774


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor willemr » ma sep 10 2012 10:42 pm

Ik hou 1/(effectieve brandpuntsafstand) als vuistregel aan voor wel of geen VR. Ook dat is wel afhankelijk van hoe stabiel je handen e.d. zijn. Maar over het algemeen klopt het wel Daarnaas scheelt het enorm in het batterijen gebruik. Dat VR slurpt behoorlijk.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX
Gebruikersavatar
willemr

Forumlid
Berichten: 336


Locatie: The Hillback of Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor aflockon » di sep 11 2012 10:22 am

Hi,

Dat batterijverbruik is eigenlijk bij mij ook de grootste issue. I.c.m. 400mm en VR aan kan ik ongeveer 1/4 van het aantal foto's maken dan wanneer de VR uit staat. Om nog maar te zwijgen over gebruik in koude(re) winterse omstandigheden.
Heb ik m'n 300mm er op zitten, dan speelt dit probleem minder.

GT
aflockon



Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor Patrick » di sep 11 2012 10:43 am

willemr schreef:Ik hou 1/(effectieve brandpuntsafstand) als vuistregel aan voor wel of geen VR. Ook dat is wel afhankelijk van hoe stabiel je handen e.d. zijn.

op DX zou je dat maal anderhalf moeten doen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor Vincent » di sep 11 2012 11:00 am

aflockon schreef:Hi,

Dat batterijverbruik is eigenlijk bij mij ook de grootste issue. I.c.m. 400mm en VR aan kan ik ongeveer 1/4 van het aantal foto's maken dan wanneer de VR uit staat. Om nog maar te zwijgen over gebruik in koude(re) winterse omstandigheden.
Heb ik m'n 300mm er op zitten, dan speelt dit probleem minder.

GT


VR wordt geactiveerd als de ontspanknop (half) wordt ingedrukt. Dan kan het lonen om, indien je de 400mm erop hebt, de focus van de ontspanknop te halen en te focussen met de AF-on knop (zoals eerder besproken op dit forum). Dan wordt de VR nog steeds geactiveerd als de ontspanknop ingedrukt wordt maar vebruik je geen (extra) batterijen als je enkel de autofocus gebruikt en nog niet afdrukt. :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor willemr » di sep 11 2012 12:35 pm

Patrick schreef:
willemr schreef:Ik hou 1/(effectieve brandpuntsafstand) als vuistregel aan voor wel of geen VR. Ook dat is wel afhankelijk van hoe stabiel je handen e.d. zijn.

op DX zou je dat maal anderhalf moeten doen...

Inderdaad. Vandaar ook de effectieve brandpuntsafstand.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX
Gebruikersavatar
willemr

Forumlid
Berichten: 336


Locatie: The Hillback of Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik VR spaarzaam

Berichtdoor Giso » vr sep 14 2012 7:33 pm

Zou het verschil tussen fotograferen met en zonder VR (OS, VC, IS) heel misschien ook het verschil in scherpte kunnen verklaren tussen de Tamron 17-50 F2,8 XR Di II LD Aspherical [IF] en de Tamron AF 17-50 mm/F2,8 XR Di II VC.
Als ik hier lees en tevens van mijzelf uitga dan is het heel aannemelijk dat de meeste gebruikers van de VC-versie deze VC dan ook aan heeft staan. Dan is het ook in de lijn van de verwachting dat de afbeeldingen minder scherp worden.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten