Het maken van een HDR.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Het maken van een HDR.

Berichtdoor Schoonderbeek » vr nov 23 2012 7:42 pm

Ik heb een vraag wat betreft het maken van een HDR foto.

Hoe ga je ter werk ?
Ik weet dat je min 3 of 5 foto's moet maken waarvan dus 1 onder 1 normaal en 1 overbelicht moeten zijn.
Maken jullie de foto's op een statief, zo ja hoe doe je dat dan met bewegende onderwerpen ? Je moet toch 3 verschillende belichtingen hebben of kan je in de camera in dit geval een D90 foto's onder en overbelichten en dan weer opslaan ?

Wie kan mij hier wat voorbeelden van geven ?

Groeten, Marco Schoonderbeek.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Schoonderbeek

Forumlid

Onderwerp:

Re: Het maken van een HDR.

Berichtdoor Kroontje » vr nov 23 2012 8:19 pm

Hallo

Ja altijd op statief of je moet een hele vaste hand hebben ;)
Wat je ook kan doen, omdat een D90 maar drie foto's kan maken de belichtingsmeter 1 stop onder en 1 stop over zetten.
Dus dan krijg je 9 foto's

Je zou hier eens kunnen kijken

Kroontje
Kroontje

Onderwerp:

Berichtdoor Cookie1397 » vr nov 23 2012 10:02 pm

Bij de D90 kan je heel goed de bracketing functie gebruiken. Hij maakt 3 opnames voor je, 1 onderbelichte, 1 juiste opname en 1 overbelichte. Het mooiste is als je 2 stops onder en overbelicht. Camera op statief en het kan haast niet mis gaan. Softwarematig samenvoegen. Zelf schiet ik in raw, neemt wel wat meer rekentijd voor de pc met zich mee ten opzichte van jpegs maar ik vind het resutaat beter. Samenvoegen en bewerken kan met veel software. Photoshop (elements) bijvoorbeeld.
Cookie1397

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor bartv70 » vr nov 23 2012 11:04 pm

Ook ik wil(de) mij eraan wagen.
Helaas heeft mijn D60 geen bracketing functie en is zelfs met statief onmogelijk om 3 identieke platen te maken, je "verplaatst" de camera altijd wel iets bij het opnieuw instellen.
Zijn er trucjes om wel 3 identieke platen te krijgen, na HDR bewerking gaat de scherpte nu verloren.
Ander toestel of andere fotograaf?
bartv70

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Cookie1397 » za nov 24 2012 12:59 am

Het lijkt me stug dat als je een goed stevig statief hebt dat het geheel verschuift. Optie in dit geval is dus handmatig over en onderbelichten. Dat kan bv door de belichtingscompensatie te gebruiken en zo 2 stops onder en overbelichting te kiezen. Ook handmatig is mogelijk, de camera op m zetten de juiste belichting kiezen en dan met de sluitersnelheid 2 stops onder en overbelichten. Nogmaals zorg dat het statief stevig staat en de kop en camera goed vast op het statief staan dan moet het lukken.
Cookie1397

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » za nov 24 2012 3:07 am

Ed Schouten schreef:Nogmaals zorg dat het statief stevig staat en de kop en camera goed vast op het statief staan dan moet het lukken.

De ene opname met de andere kan als gauw tig pixels verschoven zijn als je handmatig de sluitertijd verandert. Hoeft ook geen probleem te zijn, je kunt beelden verschuiven totdat ze op de pixel nauwkeurig over elkaar vallen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor plincky » za nov 24 2012 7:06 am

HDR foto' s hoeven echt niet persé op statief gemaakt worden. Ik gebruik zelden een statief. Eigenlijk alleen als Het donker is, en ik maak dan ook bijna alleen HDR foto's overdag of begin avond. Wel zal de scherpte van de foto's toenemen met een statief.
Gebruik bracketing functie als je toestel dit ondersteund. Maak het liefst zoveel mogelijk lichtstappen. Hoe meer foto's hoe beter de HDR.

Er is een programma die uitstekende HDR foto's maakt, dit is Photomatix pro. zover ik weet word deze door de meeste mensen gebruikt. Er zitten functies in die de foto's uitlijnd op elkaar en ook kan je als er een bewegend object is deze toch goed in beeld krijgen.
plincky

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cookie1397 » za nov 24 2012 9:07 am

Léon Obers schreef:De ene opname met de andere kan als gauw tig pixels verschoven zijn als je handmatig de sluitertijd verandert. Hoeft ook geen probleem te zijn, je kunt beelden verschuiven totdat ze op de pixel nauwkeurig over elkaar vallen.

Nooit iets van gemerkt, maar gebruik dan ook de bracketing functie en voor zo ver het handmatig gebeurd zou dat de langere rekentijd van photoshop verklaren daar dit prog de opnames zelf nauwkeurig over elkaar heen legt
Cookie1397

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » za nov 24 2012 12:03 pm

Werken met een statief is natuurlijk altijd beter dan uit de hand maar dit laatste gaat met de nieuwste software steeds beter.

EasyHDR heeft nu een uitstekende uitlijn en ghostbeeld tool.

Verder zijn er steeds meer software pakketten die HDR bewerkingen (soms merging) kunnen uitvoeren. (ook hier is weer niet aan te geven of er een “beste” programma is)

Je belichting reeks van +2 0 -2 is zo maar een vuistregel die je maar beter kan vergeten, kijk goed naar de helderheid verdeling in je onderwerp en pas daar je reeks op aan.

Zo kan het best zijn dat een +1 0 -2 -4 -6 reeks veel betere resultaten geeft.

Is dat moeilijk te bepalen maak dan een zo groot mogelijke reeks en probeer dan later met de software te bepalen welke combinatie het beste resultaat geeft, teveel opnamen geeft al snel veel ruis.

Een andere mogelijkheid is om met een LDR bewerking een HDR effect te krijgen, dit dan vanuit een RAW opname.

Je maakt dan gebruik van het feit dat een RAW beeld een groter dynamisch bereik heeft dan het eindresultaat dat je wil verkrijgen ( scherm of afdruk) en dus meer informatie bevat dan dat je anders in je eindresultaat krijgt zonder bewerking.

Veel experimenteren en succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor bartv70 » zo nov 25 2012 6:25 pm

Ik ga rustig door met stoeien, misschien ben ik iets te ongeduldig.
Ga zeker jullie tips gebruiken.
Dank
bartv70

Forumlid

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”