ISO discussie a.h.v. Anton Pieck Parade 2012

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

ISO discussie a.h.v. Anton Pieck Parade 2012

Berichtdoor Piepenholleke » zo dec 09 2012 11:16 am

Mooie foto's mensen.

Patrick schreef:Foto's 4 en 10 lijken me trouwens wel bewogen...

Kan aan mij liggen Patrick maar voor zover ik de ogen van de veldwachter op foto nr. 4 zie, lijkt het mij dat deze niet scherper kunnen evenals het gebied direct om de ogen.
Foto 10 is ook bij mij in zijn geheel onscherp.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotos Anton Pieck 8 december 2012

Berichtdoor Cookie1397 » zo dec 09 2012 11:30 am

Cornelis dit is een verzameldraadje voor de foto's van het Anton Pieck festival uit Haarlem.
Cookie1397

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » zo dec 09 2012 11:45 am

Draadje verhuisd. Cornelis: kom maar op met die foto's!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor André » zo dec 09 2012 1:00 pm

@ Patrick, dat foto 9 niet lekker scherp is, ben ik met je eens, (heb hem ook ver moeten croppen) maar foto 4 is volgens mij toch echt rag scherp. Waar zie jij onscherpte ?? (bewegingsonscherpte)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
André

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Iso bespreking van Anton Pieck

Berichtdoor Riemke » zo dec 09 2012 1:41 pm

Aks je naar de combinatie van sluitertijd en brandpuntsafstand kijkt lijkt het logisch dat foto 4 minder scherp is (ik vind hem wel scherp trouwens :D ) De VR zal hier wel uitkomst gebracht hebben.
De sluitertijd 1/60, br.p. 140 mm. Bij foto 3 is dat resp. 1/100 en 86 mm.

Prachtige foto's overigens André! Een combi waar je veel plezier aan zult beleven.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Riemke

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor André » zo dec 09 2012 1:56 pm

Patrick, ik zie dat jij veel verschillende iso waarde's hent gebruikt. Werk jij (ook) vaak met auto-iso of stel je dat echt bij elke foto anders in. Dat kan ik me namelijk niet echt voorstellen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » zo dec 09 2012 2:07 pm

André schreef:Patrick, ik zie dat jij veel verschillende iso waarde's hent gebruikt. Werk jij (ook) vaak met auto-iso of stel je dat echt bij elke foto anders in. Dat kan ik me namelijk niet echt voorstellen.

Toch doe ik dat wel. :mryellow:

Ik vergeet vaak dat er zoiets is als auto-iso. Zou ik eigenlijk wel vaker kunnen gebruiken. Maar het zorgt er wel voor dat ik snel mijn weg weet op de camera. Ik kan best snel aanpassingen maken. En het zorgt ervoor dat je over je instellingen blijft nadenken. Dat is ergens ook wel een voordeel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor André » zo dec 09 2012 2:10 pm

Dat ben ik met je eens Patrick, maar ik vind het vaak best lastig om te beoordelen welke iso waarde ik zal gebruiken. Daarom gebruik ik tijdens evenementen toch vaak de auto-isi stand. Heb jij een soort van truukje om de iso-waarde te bepalen ???

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Piepenholleke » zo dec 09 2012 2:14 pm

Patrick schreef:Die zien er echt geweldig uit André!

Foto's 4 en 10 lijken me trouwens wel bewogen...

Patrick schreef:Toch is foto 4 lang niet zo scherp als 3 en 5 die er omheen staan...

Riemke schreef:Aks je naar de combinatie van sluitertijd en brandpuntsafstand kijkt lijkt het logisch dat foto 4 minder scherp is (ik vind hem wel scherp trouwens :D ) De VR zal hier wel uitkomst gebracht hebben.
De sluitertijd 1/60, br.p. 140 mm. Bij foto 3 is dat resp. 1/100 en 86 mm.

Prachtige foto's overigens André! Een combi waar je veel plezier aan zult beleven.

Hebben wij hier dan twee verschillende begrippen nl. bewegingsonscherpte en scherptediepte in plaats van alleen bewegingsonscherpte?
Laatst gewijzigd door Piepenholleke op zo dec 09 2012 2:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » zo dec 09 2012 2:15 pm

André schreef:Dat ben ik met je eens Patrick, maar ik vind het vaak best lastig om te beoordelen welke iso waarde ik zal gebruiken. Daarom gebruik ik tijdens evenementen toch vaak de auto-isi stand. Heb jij een soort van truukje om de iso-waarde te bepalen ???

De sluitertijden in de gaten houden. En dat in combinatie met het onderwerp (beweegt het?), de zoomstand en het al dan niet beschikken over VR.

Nou moet ik toegeven dat ik vaak veel te zuinig ben met de ISO waarden; op zich kan ik best vaker hogere waarden kiezen zonder dat ik daar echt veel ruis aan overhoud. Maar toch; lager is meestal beter, mits je uitkomt natuurlijk.
Patrick

Technisch Beheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor André » zo dec 09 2012 2:24 pm

En dan is de D700 duidelijk in het voordeel met de iso knop bovenop. De D600 heeft hem onderop en ik merk dat als je terwijl je door de zoeker kijkt lastig is om te bedienen. Dan is de D700 iso knop toch een stuk prettiger.

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor iefie » zo dec 09 2012 2:29 pm

Andre, kan je dan niet het voorste wieltje bij je duim zo instellen dat je daar de iso mee verdraaid? zo heb ik het staan bij de D90
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
iefie

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor André » zo dec 09 2012 2:33 pm

Jazekers wel, dat doet hij standaard al, maar om de iso functie hier aan te koppelen moet je het iso knopje onder op de camera indrukken. Met het voorste wieltje kun je dan snel handmatig of auto-iso selecteren, en met het achterste wieltje de waarde veranderen. Maar je moet dan wel het iso knopje onderop de camera ingedrukt houden. Heb net even een en ander getest of dit inderdaad zo onhandig is als het lijkt, maar eigenlijk valt het best wel mee.

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor iefie » zo dec 09 2012 2:36 pm

oke...bij de D90 hoeft dat niet, dan kun je de iso geheel aan dat wieltje vastzetten en hoef je geen ander knopje erbij in te drukken.
wieltje recht hoger iso en links lager.
Je kan dat (tenminste bij de D90) instellen in het menu.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
iefie

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor André » zo dec 09 2012 2:39 pm

Hmmmm, toch straks de handleiding maar eens uit de doos vissen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

André

Forumlid

Contacteer:

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”