Fotografie opleidingen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Fotografie opleidingen

Berichtdoor Christhaa » di jan 15 2013 9:42 am

Dit schrijvende vraag ik mij af wat je dan wel leert op deze opleiding fotografie want dit is toch wel essentiele basiskennis. :twisted:


Dit vraag ik mij zelf ook wel eens af.. Ik heb nou niet het idee dat ik er beter van word! Het is allemaal zlef ontwikkeling wat ik thuis doe.
en op school.. klinkt heel lullig maar het is gewoon NIKS me lesboeken hoef ik niet eens mee naar school te nemen :egeek:
Maar goed dat ik ze thuis wel eens open sla... maar op school zou het moeten!

Het is een MBO Niveau 4 opleiding 'Fotograaf' in Drachten.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor Léon Obers » di jan 15 2013 10:03 am

Christhaa schreef:klinkt heel lullig maar het is gewoon NIKS me lesboeken hoef ik niet eens mee naar school te nemen :egeek:
Maar goed dat ik ze thuis wel eens open sla... maar op school zou het moeten!

Ik heb er geen inzicht in, maar het zou best wel eens de bedoeling kunnen zijn dat je specifiek zelf die kennis thuis tot je neemt (niet een kwestie van openslaan, maar echt bestuderen) en alleen in de lessen het stuk behandelt wat je dan niet begrijpt en er vragen over stelt.
Heb je het "afvragen van wat je daar leert" wel eens aan de orde gesteld? En wat geven ze er voor antwoord op?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor amstel » di jan 15 2013 10:29 am

Die opleiding is voor een groot gedeelte toch zelf studie,ze laten je vrij.Maar de dingen wie hier boven worden genoemd,worden toch ook getoetst? Je zal een bepaald aantal punten moeten hebben voor je aan de stage begint ?
amstel

Forumlid
Berichten: 117



Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor Christhaa » di jan 15 2013 11:32 am

Voor stage heb je gewoon voldoendes nodig. En die heb ik op alle vakken.
Ik heb wel eens over gehad dat ik mijn opleiding zeer nuteloos vind omdat we weinig leren (de hele klas klaagt er over)
Dan word er iedere keer gezegt komt volgend jaar inmiddels zitten we in 'volgend jaar' maar niks is verbeterd.
De leraar gaf aan bij het boek van 64 euro dat hij het wel zou vertellen want kopen vond hij te duur voor ons.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor Léon Obers » di jan 15 2013 11:50 am

Vraag de titel van het boek, en koop het zelf. Vorm met de leerlingen een groep (hebben jullie een leerlingenraad ???), ga naar de directie, ga in discussie en eis beter onderwijs als wat er schijnbaar nu gebeurt. Bedenk dat de school in eerste instantie is bedoeld voor jullie als leerlingen, dat is de doelstelling van een onderwijsinstelling, niet een instituut om een paar leraren werkverschaffing te bieden.
Ik neem aan dat er aan het eind van de opleiding toch aan bepaalde (minimum) eisen voldaan moet worden om met meer zekerheid je op een bepaald niveau als zelfstandig fotograaf te kunnen vestigen. Een diploma heeft weinig betekenis als de benodigde onderliggende kennis en eisen niet aan dat beoogde niveau komen.

Zijn er bij de school op papier ergens eisen vastgelegd, en een uitgebreid beschreven lesprogramma wat elk jaar behandeld dient te worden en wat er wordt verlangd waar je aan moet voldoen? Vraag er eens naar bij de school. Die zouden je dat moeten kunnen geven. Daar kun je dan een vergelijk maken met wat er werkelijk in de praktijk gebeurt.
Is het een officieel erkende opleiding, dan liggen er waarschijnlijk ook een aantal wettelijke eisen aan ten grondslag waar de opleiding aan moet voldoen.

EDIT:
Inmiddels een aantal dingen met betrekking tot je opleiding gevonden: http://www.rocfriesepoort.nl/12211/fotograaf/
Ik zie in het lijstje van de lessen wel iets over "optica" en "elektronica", en "Fotografie theorie, praktijk en project".
Is er in de studiegids meer te vinden over die "Fotografie theorie, praktijk en project"? Dat zou dan in ieder geval toch de fotografische basistechnieken moeten behandelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor jettiny » di jan 15 2013 1:27 pm

Jammer te constateren dat hier ook alweer een vakopleiding in kwaliteit daalt.
Aan de hand van wat ik uit dit topic proef.

Maar goed, hopelijk is je passie groot genoeg om door zelfstudie je te ontwikkelen.
Ik vind het wel een beetje raar dat je toch zo af en toe hele mooie series neerzet, en toch nog vragen hebt over de basistechnieken.
Zijn het dan toevalstreffers die mooie series van jou, toch niet zeker ?

Verder denk ik dat de aangegeven objectieven beter zijn dan wat ik je nu als advies mee zou willen geven, maar toch doe ik het.
Aardig wat fotografen maken de portretten met het 70-200 mm objectief, en dat is niet voor niets.
Een voor de DX-camera's vergelijkbaar objectief is dan de 50-150 mm. ( 75-225 mm FF )
Ik heb hem in bezit en ben er erg tevreden over.
Je kunt onder andere een wat grotere afstand tot je model nemen, waardoor ze zich wat rustiger voelen.
Nog een link die ik zocht. viewtopic.php?f=35&t=36356
Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor Christhaa » di jan 15 2013 1:53 pm

Léon Obers schreef: EDIT:
Inmiddels een aantal dingen met betrekking tot je opleiding gevonden: http://www.rocfriesepoort.nl/12211/fotograaf/
Ik zie in het lijstje van de lessen wel iets over "optica" en "elektronica", en "Fotografie theorie, praktijk en project".
Is er in de studiegids meer te vinden over die "Fotografie theorie, praktijk en project"? Dat zou dan in ieder geval toch de fotografische basistechnieken moeten behandelen.



Heb Optica gehad en Elektronica, daar hebben we het over volt, en heb dat afgerond met een 5,6 de beste man denkt dat wij 'alles' weten wat hij vertelt.
maar als jij eerste jaar student bent (vorig jaar) dan krabbel je nog wel even achter je oor als het opeens over allemaal nieuwe termen gaat, waarvan je niet weet waar die over praat.
Optica/Elektronica gaat vooral over stroom en scheikunde.. (laat ik dat nou nog nooit hebben gehad hiervoor) maar goed ik zie nog steeds niet stroom met fotografie vergelijken..
En het is ook niet dat het word behandeld met het stukje fotografie..

Fotografie Theorie ben ik de enige die tot nu toe altijd voldoende)met ruime voldoende van cijfers met de 7 t/m 9 Het is meer dat het echt basis dingen zijn die je kan dromen.
Zoals.. Wat gebeurt er al je een 18mm lens gebruikt.. of wat voor lens is dat? Wat is handig als je in sneeuw gaat fotografen of met veel wit? 2 stops over belichten.. enz..
Ik heb de boeken hier wel liggen. studiofotografie.. en photoshop en nog een boek over fotografie photoshop sla ik regel matig over en studiofotografie ook. andere boek is nog dicht gebleven.

Fotografie praktijk werkt bij ons op de opleiding als volgt:

Je krijgt een papiertje bijvoorbeeld maak 6 foto's mooie foto's van detials en ritme. (al eens hier laten zien op het forum)
viewtopic.php?f=51&t=42946&hilit=school+opdracht

Fotografie Project:

Je krijgt bijvoorbeeld maak een studie gids.. wat moet je fotografen? de school bijvoorbeeld kantine,schoolplein, info bali.
Als je een voorbeeldje wilt zien van het laatste project moest je voor een zogenaamd reclame bedrijf een portfolio maken:
https://dl.dropbox.com/u/36612645/Opdracht%20school.zip

- Product proces (de ambu's)
- Zelf portretten (die gewoon waardeloos zijn al zeg ik het zelf, had beter gekunt naar mijn idee)
- Sprookje
- Scooter met 1 foto bewegings onscherpte.

Eind resultaat van dit project was dat ik bij de hoogste drie van de klas zat met een 7,5 de andere had een 7,8 en 8,2

Photoshop les:

We krijgen een bladzeide (serieus waar) Je moet PRECIES doen wat er staat, geen eigen inbreng dus.
Je moet gewoon kleur codes vanaf het papiertje overschrijven.. of bepaalde waarde.. Niet echt waarvan ik denk Joepie! wat leer ik veel.
Want tekst overnemen en invoeren.. kan ik ook wel thuis..

Ik moest een eens een portret 'puistjes vrij maken' ik deed het in 10 minuten..
ik kreeg een 4 omdat ik te snel was en de leraar gaf toe dat hij niet eens naar de foto had gekeken. maar het was onmogelijk om zo snel klaar te zijn.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor Léon Obers » di jan 15 2013 2:58 pm

Christhaa schreef:Ik moest een eens een portret 'puistjes vrij maken' ik deed het in 10 minuten..
ik kreeg een 4 omdat ik te snel was en de leraar gaf toe dat hij niet eens naar de foto had gekeken. maar het was onmogelijk om zo snel klaar te zijn.

Ik val met de mond open. En dat slik je, dat soort kul argumenten?
Laat een leraar maar eens verantwoording afleggen hoe hij zonder het resultaat te hebben gezien überhaupt een waardering kan geven.
Enerzijds mag verlangd worden dat een leerling tekst en uitleg geeft hoe die aan bepaalde oplossingen komt als ernaar gevraagd wordt, maar andersom geldt eveneens dat een leraar met argumenten omschrijft hoe hij aan bepaalde waarderingscijfers komt als erom wordt gevraagd. Normaal geldige argumenten, geen kul argumenten omdat hij "leraar" is.

Dit soort autoritaire incidenten (want zo zie ik de houding van een leraar met dit soort gedrag) geeft eigenlijk heel goed weer hoe slecht de schoolorganisatie in elkaar zit. Het bevordert de sfeer tussen leerling en leerkracht ook niet.
Kun je niet beter naar een andere school gaan?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor Christhaa » di jan 15 2013 3:03 pm

[quote="Léon Obers
Ik val met de mond open. En dat slik je, dat soort kul argumenten?
Laat een leraar maar eens verantwoording afleggen hoe hij zonder het resultaat te hebben gezien überhaupt een waardering kan geven.
Enerzijds mag verlangd worden dat een leerling tekst en uitleg geeft hoe die aan bepaalde oplossingen komt als ernaar gevraagd wordt, maar andersom geldt eveneens dat een leraar met argumenten omschrijft hoe hij aan bepaalde waarderingscijfers komt als erom wordt gevraagd. Normaal geldige argumenten, geen kul argumenten omdat hij "leraar" is.

Dit soort autoritaire incidenten (want zo zie ik de houding van een leraar met dit soort gedrag) geeft eigenlijk heel goed weer hoe slecht de schoolorganisatie in elkaar zit. Het bevordert de sfeer tussen leerling en leerkracht ook niet.
Kun je niet beter naar een andere school gaan?


Zo werkt het daar eenmaal.. Ik heb ook een pest hekel aan die vent. Hij wil niet met me in discrusie,
Ander voorval hadden een groep opdracht op een van de eilanden waren met z'n 6 iedereen MOEST zijn eigen camera mee nemen en zijn eigen foto's maken.
Een laxe leerling vergat zijn camera en kon geen foto's nemen. De hele groep kreeg een 4 van de beste man omdat 1 jonge het verpest had terwijl iedereen zijn eigen ding had gedaan.
Ook zo iets vaags, ook daar bij wil de beste man niet in discursie...

Andere school zit er voor mij niet in.. ben 19.. en ben verplicht om opleiding af te ronden, er is geen school in de buurt die deze opleiding aanbied.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor Léon Obers » di jan 15 2013 3:09 pm

Tjonge jonge, wat een autoritair gedoe. Die man is niet geschikt als leraar. Hij behandelt jullie als kleuters.
Nogmaals de vraag. Hebben jullie een leerlingenraad? Stap met dit soort klachten naar de directie en eis een fatsoenlijke oplossing in het mis-functioneren van zo'n leraar. Haal anders de krant erbij met leerlingen die de afdeling journalistiek doen (goeie testcase). :lol:

In de wijze van lesgeving werkt dit namelijk helemaal niet effectief, als je alleen maar met dit soort kul incidenten bezig bent. Dan verdoe je je tijd.

Terug op een eerder stukje waar ik nog een reactie op wilde geven.
Christhaa schreef:Photoshop les:

We krijgen een bladzeide (serieus waar) Je moet PRECIES doen wat er staat, geen eigen inbreng dus.
Je moet gewoon kleur codes vanaf het papiertje overschrijven.. of bepaalde waarde.. Niet echt waarvan ik denk Joepie! wat leer ik veel.
Want tekst overnemen en invoeren.. kan ik ook wel thuis.

Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde lessen erop gericht zijn om specifieke gereedschappen te gebruiken en daar handigheid in te krijgen. Een benadering in de keus voor bepaalde kleurwaarden kan ik me ook nog voorstellen, maar dan wel vanuit een ander uitgangspunt. Bijvoorbeeld dat bepaalde tinten niet goed te drukken zijn in een 4 kleuren CMYK prepress omzetting en je onder een bepaalde "inktwaarde" moet blijven. Dan heeft dat een doel. Met de juiste insteek is dat dan ook begrijpelijk, maar dat achterliggende doel moet wel duidelijk zijn. Zal door leerlingen dan ook als zodanig begrepen en geaccepteerd worden. Niet domweg cijfertjes overnemen zonder achterliggende info. Daar leer je niks mee.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jan 15 2013 3:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??

Berichtdoor jan » di jan 15 2013 3:20 pm

Ik val van de ene verbazing in de andere. Met alle respect Christhaa maar de eerste de beste fotocursus daar leer je meer aan basis dan jij in deze vier jaren. Ik heb een eigen bedrijf en wanneer ik een stagair zou krijgen die de basis niet beheerst daarop zou ik de school contacteren en zeggen sorry maar hier leen ik mij niet voor. Jammer vooor de leerling maar mijn tijd is ook kostbaar.
Ik denk dat jouw en misschien zelfs als klas niets anders te doen staat dan contact opnemen met de onderwijsinspecteur. Deze mensen zijn heel goed aan te spreken en met hun in gesprek gaan over de bestaande situatie en wanneer je de juiste persoon treft dan zijn zij ook snel in staat tot het ondernemen van actie. De school zal deze actie niet op prijs stellen maar het gaat wel over je eigen toekomst. Vraag maar eens rapporten op, deze zijn openbaar.
Maar ik lees op internet dat jouw ROC zoveel richtingen onderwijst dat het waarschijnlijk van alles niets is. Tevens lees ik dat men nieuwe gebouwen heeft geopend en denk dat de prioriteiten op een heel ander vlak liggen als waarvoor een onderwijsinstelling is bedoeld. Spijtig te moeten constateren maar het helaas niets nieuws.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie opleidingen

Berichtdoor Kroontje » di jan 15 2013 4:35 pm

Draadje afkomstig hiervan daan gesplitst op verzoek.
Betreft opleidingen hier verder ;)

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Fotografie opleidingen

Berichtdoor Christhaa » di jan 15 2013 4:57 pm

Leerlingen raad is aanwezig, en die hebben ook gemeld (zijn nammelijk 2 klasgenoten van mij die er inzitten)
Ik ben bang dat je idd gelijk krijgt als je een goeie foto cursus studio/belichting - basis begrippen hebt gehad dat je ver komt,
het nadeel je krijgt geen leuk papiertje waar op staat dat je gediplomeerd bent
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotografie opleidingen

Berichtdoor Florina » di jan 15 2013 5:06 pm

Goh wat ontzettend jammer zeg voor je dat de opleiding zo slecht is en schandalig ook een aantal voorbeelden die je noemde.
Ik zou naast wat je op school (niet) leert, zelf ook maar goed de boeken induiken, zodat je de basis toch goed beheerst, is zo jammer als je er weinig van weet, als je er in door wilt en volgens mij ben je toch er wel serieus mee bezig :wink:

Ik heb ook alles gewoon (zelf) uit boeken geleerd omdat cursussen etc voor mij niet zo haalbaar zijn en daar best veel van opgestoken.
Hoewel er nog best meer te leren valt natuurlijk, we blijven bezig en leer hier op forum ook! :wink:
Gebruikersavatar
Florina

Clublid
Berichten: 457


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotografie opleidingen

Berichtdoor John'47 » di jan 15 2013 8:45 pm

Ik heb ooit bij de onderwijsinspectie gewerkt. Daar hoort men dit soort zaken graag.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten