Scherpte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Scherpte

Berichtdoor nadiau » wo feb 06 2013 9:34 pm

Ik heb misschien een beetje een algemene vraag..

Op het forum ben ik van verschillende mensen foto's tegen gekomen die echt vlijmscherp zijn.
Nu zijn mijn foto's over het algemeen wel prima foto's.. Je zou er niet van zeggen dat ze onscherp zijn als je er langs heen bladert.. Alleen zou ik graag iets verder gaan dan 'prima'. . Als je kritisch kijkt mist er toch een bepaalde scherpte die ik soms voorbij zie komen.

Is dat puur het gebruik van een statief, stellen jullie handmatig scherp of gebruiken jullie autofocus, flitsen jullie altijd (indirect) ?

Wat zijn jullie beste tips wat betreft scherpte?

Groetjes, Nadia
nadiau

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 06 2013 9:44 pm

Dat het scherp overkomt kan ook komen door een goede nabewerking van de foto's. Men gebruikt altijd een "onscherp makser". Beetje vreemde benaming voor iets wat perceptueel een scherpere indruk geeft.

Scherpe foto´s is een combinatie van trillingsvrij fotograferen, goede kwaliteit lenzen, gebruik van optimale instellingen en goede nabewerking van het beeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor miorob » wo feb 06 2013 9:48 pm

hoi, ik zou zeggen .... post eens een foto (met exif) en de deskundige kunnen oordelen en tips geven ;-)

statief kan maar uit de hand moet ook lukken
handmatig scherpstellen kan maar autofocus wordt ook gebruikt ( ik iig wel)
flitsen kan maar hoeft niet ligt aan het ligt of welke belichting je wilt

ik zou zeggen geeft de lezers vergelijkings materiaal een ze barstten los :mryellow:
miorob



Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor throttlemeister » wo feb 06 2013 10:25 pm

Ben het met Leon eens. Er zit verschil tussen in of uit focus en scherpte. Als foto's er vlijmscherp uit zien is dat meestal sharpening bij het nabewerken. Met een dslr kunnen foto's zonder best wel fuzzy er uit zien terwijl ze toch wel degelijk in focus zijn en onbewogen.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu
throttlemeister

Forumlid
Berichten: 88


Locatie: Tussen Rotterdam en Dordrecht.
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor nadiau » wo feb 06 2013 10:52 pm

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Er zit inderdaad wel een verschil tussen out of focus en scherpte, maar als ik het goed begrijp wordt de scherpte dus vaak naderhand bewerkt?
want daar ben ik echt over verbaasd op dit forum.. sommige fotos zijn bijna onwerkelijk scherp, maar wel zo werkelijk dat het echt nog heel erg mooi is!

Ik vind het ontzettend lastig om fotos te plaatsen, haha, die vallen volledig in het niet bij alle creaties die ik hier voorbij zie komen, maargoed.. Ik wil graag leren, dus schiet maar raak! :D Ik vind het ook lastig om zo even 1,2,3 foto's te kiezen waarmee echt duidelijk wordt wat ik bedoel.. maargoed.. Heb er hier nu 3 staan. Hopelijk kunnen jullie ze zien?

http://www.mijnalbum.nl/Album=6M76BHSQ
nadiau

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor robcctje » do feb 07 2013 6:49 pm

Hoi Nadiau

Ik heb je beelden net bekeken,en zo slecht zijn ze niet,heb zelfs hier op het forum wel slechtere voorbij zien komen.
Maar probeer ze eens hier op het forum te zetten,er zijn hier wel draadjes te vinden hoe het moet.
En anders word clublid en kom eens op een inloopdag in Goor voorbij,daarvan kan men ook een hoop van leren.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1389


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor Angelique » do feb 07 2013 6:54 pm

Nadiau gewoon plaatsen je foto's!
Je foto's zijn een beetje klein in "mijn Album" dus voor de kenners hier is dat zo een beetje moeilijk te bekijken.
Maar zoals ik ze kan zien, lijken me het prachtige foto's.
Ik snap je gevoel dat je denkt dat je foto's tussen aanhalingstekens niet goed genoeg zijn, ik heb die "angst" ook gehad, maar toch de stap gezet en enorm veel van opgestoken hier.
Succes!!!!
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Angelique

Forumlid
Berichten: 476


Locatie: Oldenzaal
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor Patrick » do feb 07 2013 7:09 pm

Twee belangrijkste zaken wat mij betreft.

1. Goede instellingen gebruiken tijdens het fotograferen.
2. De boel niet verknoeien in de nabewerking. Liever zelfs verbeteren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor weimaraner » do feb 07 2013 8:05 pm

Hoewel onscherpte veelal aan de fotograaf te wijten is zou ik ook zeker het materiaal niet vergeten.
Zo zie ik zeker een verschil in scherpte tussen mijn kitlens en het duurdere glaswerk waar ik inmiddels op overgestapt ben. Vroeger dacht ik altijd dat die verschillen klein en (vrijwel) niet te zien waren maar inmiddels ben ik erachter dat het toch wel degelijk scheelt (en dat ik veel eerder op beter glaswerk over had moeten stappen :wink: ).
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor Meesterbas » do feb 07 2013 8:16 pm

Bedenk ook dat veel lenzen (de meeste) het scherpst zijn vanaf twee stops boven het grootst mogelijke diafragma. Door de bank genomen vanaf f4 tot en met f8. Wil je je foto's spatscherp hebben, kun je hier rekening mee houden. Een f1.4 lens is leuk, maar lang niet het scherpst op f1.4. Bij portretten zet ik 'm dan meestal op maximaal f2.2. Ook draai ik mijn UV filter van de lens bij belangrijke shoots en schiet ik met een korte sluitertijd (1/160 en korter). En nabewerking (vanuit RAW) in Lightroom doet veel.

Wat voor body en lenzen heb je?
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor Florina » do feb 07 2013 8:45 pm

Ik heb zelf ook ervaring met het verschil tussen goedkope en dure objectieven.
Ik verbaasde mij ook soms hoe scherp foto's van anderen waren.

Ik kocht een dure lens (bv de 70-200 mm 2.8 VR2) en leerde hier mee 'werken' en toen
had ik ook echt scherpe platen.
Dus een goed objectief en weten hoe je hier mee omgaat/instelt, werkte voor mij.

Dat wil niet zeggen dat je met een goedkoper objectief geen strakke platen kunt krijgen zie de tips al gegeven, maar
een goed objectief helpt wel een stuk.
Gebruikersavatar
Florina

Clublid
Berichten: 457


Locatie: Flevoland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor jettiny » do feb 07 2013 11:17 pm

Er blijft verschil zitten tussen goedkope objectieven en duurdere, maar in goede lichtomstandigheden kunnen goedkope objectieven je positief verrassen. :)

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor iefie » vr feb 08 2013 7:18 am

Niet altijd verschil. De 50mm 1.8d is het goedkoopst en op f4 het scherpst van allemaal:mrgreen::lol:

Voor de rest gaat het wel op.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte

Berichtdoor jettiny » do feb 14 2013 11:36 pm

Je hebt gelijk iefie, dat is een uitzondering :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten