wolkenluchten fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor Tammo Schut » ma aug 12 2013 7:54 pm

Vanachter mijn bureau zit ik mijn nieuwe tamron70-300VR uit te proberen.
Met wolken als object. Van die mooie bloemkolen met vel lichte, maar ook donkere tinten.
Camerea D7000. waarbij ik aan het experimenteren ben met fijn instellingen.
Kan nog geen mooie correcte weergave vinden.Wolken vaak te weinig doortekend. Op dit tijdstip heb je vrij lichtblauwe luchten met vel oplichtende randen van de bloemkool wolken met binnen in wat donkerder wolken
Beste , meest reele weerrgave krijg ik door in capture NX een belichtingscorrectie van b.v. min 1 toe te passen en de schaduwpartijen op te lichten.
Ik krijg dan wel meer reele "bloemkolen" , maar de lucht zelf wordt te blauw, te donker.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Vraag; wie heeft er tips.

Tammo
Tammo Schut



Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor jettiny » ma aug 12 2013 8:11 pm

Persoonlijk zou ik de camera in de A-stand zetten, en op verschillende wolken een lichtmeting doen.
De waardes die je af kunt lezen in je zoeker noteren/onthouden, en een gemiddelde waarde uitrekenen.
De camera schakelen naar de M-mode, en de gevonden gemiddelde waarde ingeven.
Dan de opname maken.

Ook belangrijk om te weten of de zon schijnt, en van welke kant die vanuit jou standpunt uit schijnt.
Heb je de zon in de rug, dan worden de blauwe wolkloze partijen zo donker dat het lijkt of je de polafilter erop hebt.


vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor Olliepippie » ma aug 12 2013 8:15 pm

Kijk eens naar je histogram en pas je belichting daarop aan. Als je volledige histogram naar rechts zit weet je dat je een erg (te) lichte foto hebt. Als je met capture NX al ziet dat je met een belichtingscorrectie van min 1 een betere doortekening en een natuurlijker beeld krijgt moet je dat maar eens doen voordat je afdrukt. Krijg je direct meer doortekening. Dit effect ontstaat door de automatische belichtingsmeter van je camera die past de belichting aan op gemiddeld 18% grijswaarde. Voor de meeste foto's een prima uitgangspunt maar niet voor dit soort moeilijkere lichtsituaties. Een belichtingstrapje maken, bv -2, -1, 0, +1 en +2 vanaf een statief en deze eventueel met een HDR programma op elkaar "plakken" kan ook een beter beeld opleveren. Het dynamisch bereik van onze Nikon camera's is welliswaar hoog maar niet hoog genoeg voor sommige extremen.

Succes!

Michel.
Laatst gewijzigd door Olliepippie op ma aug 12 2013 8:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor reneo57 » ma aug 12 2013 8:45 pm

Tammo Schut schreef:Vanachter mijn bureau zit ik mijn nieuwe tamron70-300VR uit te proberen.
Met wolken als object. Van die mooie bloemkolen met vel lichte, maar ook donkere tinten.
Camerea D7000. waarbij ik aan het experimenteren ben met fijn instellingen.
Kan nog geen mooie correcte weergave vinden.Wolken vaak te weinig doortekend. Op dit tijdstip heb je vrij lichtblauwe luchten met vel oplichtende randen van de bloemkool wolken met binnen in wat donkerder wolken
Beste , meest reele weerrgave krijg ik door in capture NX een belichtingscorrectie van b.v. min 1 toe te passen en de schaduwpartijen op te lichten.
Ik krijg dan wel meer reele "bloemkolen" , maar de lucht zelf wordt te blauw, te donker.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Vraag; wie heeft er tips.

Tammo


Is dit wat?

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=50024
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor DannySan » ma aug 12 2013 10:27 pm

Hoi Tammo,

ik zou lekker de 16-85 er op zetten :mrgreen:
Maar even serieus, de tip van jettiny is helemaal super als start.
Ikzelf heb onderstaande foto gemaakt met mijn 18-50 f/2,8 op f/8; een tweetal tests in manual mode, belichting iets aanpassen en zorgen dat je 'in de zon' fotografeert; de zon verlicht de wolken dan van 'achteren' en zo steken ze supermooi af tegen een mooie blauwe lucht. In onderstaande foto is de zon nét rechts buiten beeld aan het ondergaan.
Nabewerking kan je lucht nog mooier maken natuurlijk...

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor Tammo Schut » di aug 13 2013 3:29 pm

Dank voor jullie reactie en tips.
Vandaag i.d.d de 16-85 opgezet. Natuurlijk een betere optie.
Morgen eens echt op pad gaan en de verschillende tips uit proberen.
Met het zoeken naar een gemiddelde belichtingswaarde blijf je toch, naar mijn gevoel, een afzwakking van de contrasten krijgen.
En die maken het juist zo mooi.
Ook met de zon in de rug krijg je weliswaar een mooi beeld, maar ook daar mis ik dan veel nuances in die stapelwolken.
Wil je goede doortekening van die stapelwolken hebben dan moet je misschien 1 stop onderbelichten of nog meer, maar dan wordt de voorgrond veel te donker.
Nou ben ik verschillende keren (effe geleden) op cursus NX geweest en daar werd met 1 beweging zo'n donkere voorgrond lichter gemaakt.
Maar, hoe weet ik niet meer.
Misschien moet ik toch weer eens op herhaling.

Tammo
Tammo Schut



Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor ArjanL » di aug 13 2013 5:49 pm

Waarom maak je niet een belichtingstrapje? (Bracketing).
Vijf opnames met een verschil van een halve stop.
Zit altijd een goed beeld bij.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor DannySan » di aug 13 2013 6:03 pm

Owh dat had ik helemaal niet gemeld, mijn foto is ook een hdr: normale belichting en 2 stops onder en 2 stops over. Vanavond ga ik weer even op pad!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor ArjanL » di aug 13 2013 7:02 pm

Nee, ik bedoel niet HDR.
Gewoon een ouderwets belichtingstrapje waaruit je het beste beeld kiest en dat verder bewerkt in een bewerkingsprogramma.
HDR kan altijd nog.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor paulg » di aug 13 2013 7:10 pm

Hoi Tammo,

ik gebruik graag m''n 17-50 met een gradueel nd filter.
dat is ook een mogelijkheid.
Greetz Paulg
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
Gebruikersavatar
paulg

Forumlid
Berichten: 138


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor staal571 » di aug 13 2013 7:11 pm

Daar zijn van die mooie Cokin?Lee Gradual filters voor te koop, tja dan zal nu wel van iemand de opmerking wel komen, dat kun je ook met Photoshop, maar geef mij maar gewoon die „”ouderwetse”” filters

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor Tammo Schut » di aug 13 2013 7:20 pm

Zojuist had ik een reactie gegeven, maar is blijkbaar niet aangekomen.
Dus nog maar eens proberen.
Met een belichtingstrapje ga je misschien het aardoppervlak of wat je verder op de foto wilt zetten misschien lichter maken (wat dan nodig is) , maar de lucht wordt dan minder doortekend. Dus de fijne nuances gaan deels weg. Ook als je de zon in de rug hebt.
De contrasten zijn te groot, tenzij je alleen maar wolken op de foto wilt hebben.
Dan is een trapje prima te doen.
HDR , daar heb ik wat tegen :D . zal de leeftijd wel zijn.!!!
Dus ik denk dat ik het in NX moet zoeken voor correctie van het "aardoppervlak" Maar hoe?
Ander bewerkingsprogramma heb ik niet.
Dus een trapje voor enkel de lucht en aardoppervlak anders corrigeren.
Ja, misschien is een filter wat, maar ben je dan niet erg aangewezen op de "filterhorizon" ,als ik het zo mag uitdrukken?
Niemand die ervaring heeft met NX voor zo'n bovengenoemde correctie?

Tammo
Tammo Schut



Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor emiel » di aug 13 2013 7:26 pm

ik ken NX niet, maar wel Lightroom, daar zit een schuitje 'schaduwen', en daarmee kun je van de schaduw/donkere partijen de belichting regelen en dus simpel lichter maken in jou geval.

overigens kun je niet met photoshop wat je met ND grad filters kunt. de echte filters zorgen dat de totale belichting past in de range van je sensor, photoshop kan nooit iets wat er niet (meer) is toevoegen (over- of onderbelichte delen), ND filters kunnen potentieel overbelichte delen 'passend' voor de sensor maken.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor staal571 » di aug 13 2013 7:51 pm

Tammo Schut schreef:Zojuist had ik een reactie gegeven, maar is blijkbaar niet aangekomen.

Ja, misschien is een filter wat, maar ben je dan niet erg aangewezen op de "filterhorizon" ,als ik het zo mag uitdrukken?


Tammo



Nee tenminste met de Cokin of Lee filters niet want die kun je verschuiven in de houder en zetten zoals je wilt, je kunt zelfs een trapje maken en dan het filter verschuiven , en dan de foto;s samenvoegen.

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: wolkenluchten fotograferen

Berichtdoor Jur » di aug 13 2013 8:03 pm

Ook zonder filter kun je, mits de lucht niet ernstig is overbelicht, in CNX2 met een tool als D-lighting de voorgrond in balans brengen met de lucht. Een quick en dirty voorbeeldje hieronder. Tevens kun je daarbij desgewenst ook nog gebruik maken van een gradient-tool.

Zonder D-Lighting
Afbeelding

Met D-Lighting
Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten