[Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

[Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor justme » do aug 22 2013 2:45 pm

Je kent dat wel, je wilt toch ook zelf eens op de foto gezet worden, maar degene die bij je is, meestal partner, heeft geen 'verstand'/gevoel/ervaring met je DSLR of überhaupt fotocamera's.

Nu hebben vrijwel alle toestellen een AUTO stand voor bijna alles, maar ik ben toch op zoek naar de ultieme instelling. Ik wil er thuis niet de druk op leggen, omdat mijn vrouw daar zelf geen interesse in heeft ( mooie foto's wel, maar zelf in dlsr verdiepen... ) Maar zo nu en dan wil ik ook wel in de geschiedenis-foto-boeken tevoorschijn komen. :D

Dingen waar ik tegenaan ben gelopen is
- onscherpte ( achtergrond wel scherp, waarschijnlijk Single-point focus en net langs mij heen gefocused )
- belichting, valt meestal wel te redden, maar ben toch op zoek naar de beste combinatie van instellingen ( Auto-ISO, diafragma )
- scherpstelling, ( apparaat forceren pas af te drukken bij scherpstelling of bij ontspanning, 9-velds, 3D, Auto, AF-S of AF-C

Hoe doe jij dit?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor yzf1kr » do aug 22 2013 2:57 pm

Ik zet mijn D7000 gewoon op de auto stand, of de auto-stand-zonder-flits of als het echt nodig is een een scene stand.
De camera is in de auto stand vele malen slimmer als je zou denken, waarom dan veel moeite doen om zelf slimmer denken te zijn en alsnog met verprutste foto’s thuis komen.

Dat is net zo iets als op onbekende terrein slimmer proberen te zijn als je navigatiesysteem, 9 van de 10 keer denk je achteraf had ik maar gewoon de route gevolgd.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor Cyrus » do aug 22 2013 3:01 pm

Mijn dame weet ondertussen dat ze de camera in de P-stand dient te zetten, te zoomen waar nodig, scherp te stellen op het onderwerp (altijd centre-weighted) en dan afdrukken. Komt eigenlijk altijd wel goed.

Grote nadeel van de AUTO-stand is dat de camera naar willekeur schakelt tussen spot, centre-weighted en matrixmeting en daarnaast ook AF-C en AF-S afwisselt. En met een beetje pech nog gaat goochelen met ISO ook. Dat wil ik allemaal niet.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor Pjerry » do aug 22 2013 3:15 pm

Eens met Cyrus. Autostand zou eigen van de camera gesloopt moeten worden.

Wat Cyrus niet noemt is dat hij soms wel en soms niet flitst (alles naar eigen inzicht). Dus de P-stand is DE autostand.

Wil je sluitertijd of diafragma vooraf geregeld hebben, dan kies je voor "de noob" (:D) voor respectievelijk de S en de A stand. Iig de M-stand vermijden, want dan moet je weten waar je mee bezig bent.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor Cyrus » do aug 22 2013 3:18 pm

Pjerry schreef:Eens met Cyrus. Autostand zou eigen van de camera gesloopt moeten worden.

Wat Cyrus niet noemt is dat hij soms wel en soms niet flitst (alles naar eigen inzicht).


Klopt, dat volkomen willekeurig geflits is eigenlijk nog wel de grootste ergernis aan de AUTO-stand, terechte aanvulling!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor yzf1kr » do aug 22 2013 3:30 pm

Ik heb ook de auto-stand-zonder-flits genoemd. Daarmee is het probleem van de flits al meteen opgelost.

Ik denk dat de afkeur voor de autostand, meer een vrees voor het onbekende is, dan echt gebasseerd op feiten.
Laat een leek maar eens een serie fotos maken op de auto stand, en daarna eentje waarbij jij alles vooraf instelt.
Je zal verbaast zijn welke van de 2 series de meeste bruikbare foto's oplevert.

Zelf zal je waarschijnlijk wel betere foto's maken, maar in de handen van een leek werken de autostanden perfect.
Daar komt ook nog eens bij dat je soms geen tijd hebt om zelf allerlei zaken in te stellen, maar gewoon wil dat iemand even snel de camera overneemt en een foto maakt.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor ArjanL » do aug 22 2013 3:33 pm

Mijn vrouw heeft haar eigen cameraatje.
Ik moet wel vaak zeggen dat ze die meeneemt....
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor Cyrus » do aug 22 2013 4:35 pm

yzf1kr schreef:Ik denk dat de afkeur voor de autostand, meer een vrees voor het onbekende is, dan echt gebasseerd op feiten.


Nee hoor, uitgebreid testen met verschillende camera's leert mij dat de P-stand, zelfs in de handen van een betrekkelijke leek, nagenoeg altijd beter werkt dan de AUTO-stand.

yzf1kr schreef:Zelf zal je waarschijnlijk wel betere foto's maken, maar in de handen van een leek werken de autostanden perfect.
Daar komt ook nog eens bij dat je soms geen tijd hebt om zelf allerlei zaken in te stellen, maar gewoon wil dat iemand even snel de camera overneemt en een foto maakt.


Daar is de P-stand echt prima op berekend. Dat werkt voor mij (mijn camera's) al geweldig goed sinds mijn analoge Nikon F601.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor Pjerry » do aug 22 2013 4:40 pm

Zo is dat :mrgreen: :roll:
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor Patrick » do aug 22 2013 5:15 pm

Ik zet mijn vrouw eerst op mijn plaats neer. Dan stel ik de camera in. Dan wisselen we van plaats... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor Cyrus » do aug 22 2013 5:20 pm

@Patrick: dat gebeurt hier ook wel eens, soms vergroot dat haar zelfvertrouwen.

Mijn dame heeft beslist gevoel voor compositie, dat bewijzen de foto's uit haar P&S wel. Maar alle mogelijke instellingen en de vele knoppen en wieltjes van mijn dSLR vindt ze nogal intimiderend. Als ze daar "niks mee hoeft" maar 'm alleen op de P-stand ;) hoeft te zetten om daarna te composeren en af te drukken, dan is ze helemaal blij.

Wat dat betreft is mijn Fuji X20 een stuk toegankelijker, ondanks dat daar ook 3 instelwieltjes, een mechanische zoomring en de nodige knoppen op zitten. Maar de X20 heeft wel een enorm intuïtieve bediening. Ook die zet ze op "P" en schiet er op los.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor plincky » do aug 22 2013 5:25 pm

Ik kom gewoon bijna nooit op de foto..... :D
Mijn vriendin probeerd het soms wel foto's te maken. Ze was erg goed op weg om redelijke foto's te maken,maar heeft een keer mijn Nikon D700 laten vallen en is daar toen zo van geschokken dat het weer terug bij af is. maar gaat weer steeds beter. ogen dicht en hopen voor het beste :x

Stand A
Autofucus - auto
Auto iso
Schat van te voren de situatie in voor diafragma.
AF-ON heeft ze inmiddels redelijk door. en anders die er ook af halen.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor René.Vermey » do aug 22 2013 5:46 pm

Hoezo, mijn camera uit handen geven? :mrgreen: Ik heb er zelf een hekel aan om op de foto te staan. Laat mij zelf maar de foto's maken, bovendien is mijn vrouw een stuk fotogenieker dan ik zelf ben. :mryellow:
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
René.Vermey

Socialmedia
Berichten: 539


Locatie: Harmelen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor a vgastel » do aug 22 2013 6:00 pm

Mijn camera uit handen geven af en toe, john heeft eens een paar foto,s geschoten in de studio.Omdat je meestal aan de andere zijde staat.
Twan zijn broer Roel [ alle twee aanwezig op het forum]heeft eens de d200 in handen gehad, wij gingen toen naar de glow maar hij had zo met de instellingen zitten spelen. :evil: Dat twan dit niet leuk vond moest toen tussen beide komen hij gebruikt zelf de d80 hij was zich van geen kwaad bewust. :roll:
Maar al doende leer je alle drie hier van het was toch een leuke avond geworden met lachen .Nee hou hem toch liever zelf vast.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: [Hoe ik het doe] Je camera uit handen geven

Berichtdoor staal571 » do aug 22 2013 6:11 pm

Gewoon haar zelf een camera geven < je weet wel zo’n handtas ding geval, of laat ze het met haar aifoon doen, die gebruikt ze geregeld en daar kan ze aardig mee overweg, mijn D600 geef ik niet uit handen aan niemand.

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten