SuperTopic Studiofotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor oud0001 » vr nov 15 2013 8:44 pm

Bij mijn weten heeft dat invloed op de ingesloten thumbnail JPG en de histogram. Niet op de RAW data zelf.
Als je met de histogram werkt en Nikon CNX of View NX zal dat zeker zo zijn omdat deze instellingen zoals contrast e.d. invloed hebben op de histogram en de programma's deze in de metadata ingesloten gegevens kan lezen en gebruiken.

Ik gebruik enkel de histogram niet en geen Nikon software meer. Dat maakt de instellingen dan weer n.v.t.
Andere softwarepakketten gebruiken die Nikon meta data niet maar de default instellingen van het betreffende softwarepakket.
In mijn geval is dat LR.

Daarbij staat alles neutraal ingesteld. Ik heb dus een hele andere workflow. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 15 2013 11:42 pm

Tuihanti schreef:Andere softwarepakketten gebruiken die Nikon meta data niet maar de default instellingen van het betreffende softwarepakket.
In mijn geval is dat LR.

Daarbij staat alles neutraal ingesteld. Ik heb dus een hele andere workflow. :wink:

Andere workflow OK. Dat default alles neutraal staat ingesteld is echter geenszins het geval. Verre van dat zelfs.
Ook Lightroom gaat uit van een voorgeprogrammeerde standaard die een bepaalde kleur- en contrastkarakteristiek aan je beelden meegeeft. Daar kun je desgewenst vanaf wijken meer overeenkomstig met de instellingen in de camera bij "cameraprofielen".
Maar ook zelfs met inbegrip van het "Adobe standard" cameraprofiel worden in de huidige default 2012 processing algoritmen de hoge lichten in basis reeds meer samengedrukt dan het in de RAW data is opgenomen. Dus je krijgt bij voorbaat al iets anders voorgeschoteld dan wat de RAW-data behelst.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor oud0001 » za nov 16 2013 1:46 am

De schuifjes heb je pas nodig als de exposure fout is gegaan. Het doel van de lichtmeter is dat je die schuifjes niet eens hoeft aan te raken. :wink:

Zowel in mijn camera als ook in LR staat alles op 0.

En welk programma doet dat dan perfect zonder minieme afwijkingen? Geen enkel.
Zelfs de sensoren wijken af. Neemt niet weg dat je met een meter een spot on belichting voor elkaar krijgt.
CNX zal ook afwijken net zoals LR dan iets afwijkt. Ik negeer de histogram als ik de meter heb gebruikt.
Die hoef je niet eens meer te zien. Beetje verscherpen, her en der een pukkeltje wegnemen, WB correctie en omzetten naar JPG is dan al wel genoeg voor en goede plaat. En kan ook nog m.u.v. de pukkeltjes in batch worden gedaan en klaar ben je.
Wat wil je dan nog meer? Ik niets.
oud0001



Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor Léon Obers » za nov 16 2013 11:35 am

Tuihanti schreef:Zowel in mijn camera als ook in LR staat alles op 0.

Maar dat zegt niks. Voor dezelfde 0-waarden bij allerlei schuifjes in LR had Adobe in de oudere versies andere cijfertjes aangehangen, met globaal dezelfde uitwerking. Alleen voor een psychologisch minder verwarrend gevoel voor de gebruikers heeft Adobe er nu 0 van gemaakt en de schuifjes in het midden.

Afbeelding

Tuihanti schreef:Neemt niet weg dat je met een meter een spot on belichting voor elkaar krijgt.......

Met fotografie van een testkaart en het gebruik van een histogram en hoge lichten knippertool in de camera eveneens.
Zoals eerder aangegeven zie ik de lichtmeters bij studiofotografen waar ik kom meestal niet gebruikt worden.

Tuihanti schreef:Beetje verscherpen, her en der een pukkeltje wegnemen, WB correctie.....

Voor een juiste WB correctie kan die methode met die eerder genoemde testkaart direct worden ingezet. Bij gebruik van een losse lichtmeter zul je in ieder geval alsnog een keer een testkaart in de scene moeten zetten en moeten mee fotograferen om verzekerd te zijn van een hoge mate van exactheid van een witbalans als basis / referentie die je in studiofotografie nastreeft. Dus een grijskaart of testkaart zul je er in ieder geval toch bij moeten nemen.

Ik zie elders op het forum dat je al een start hebt gemaakt. Succes: viewtopic.php?p=673744#p673744 :wink2:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor Cookie1397 » za nov 16 2013 2:14 pm

De vraag van Dogo in een apart draadje gezet. Zie viewtopic.php?f=30&t=52116
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor yzf1kr » za nov 16 2013 3:35 pm

Wat is het nut van een "supertopic" als er weer onderwerpen afgesplitst gaan worden? Dan kan je toch net zo goed gewoon losse draadjes starten, en dit topic sluiten. Leek me de bedoeling om alle kennis te centraliseren.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor Léon Obers » za nov 16 2013 3:45 pm

Het lijkt me dat een separaat probleem waar iemand mee zit eerder in een apart draadje thuishoort.
Dat er mogelijk een algemeen advies uitkomt hoe flitsers in te stellen m.b.t. bepaalde modes om een lichtmeting te kunnen uitvoeren met een separate lichtmeter is weer een ander verhaal. Dat kan hier ondergebracht worden. (Simpelweg geen CLS / TTL gebruiken, alles manueel).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor yzf1kr » za nov 16 2013 8:42 pm

Dit soort draadjes moet zichzelf in leven houden door vraag en antwoord. Het moet organisch groeien, ga je daar geforceerd in modereren en er onderwerpen in stoppen en uit halen, dan bloed het dood.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor ATOR » za nov 16 2013 9:37 pm

Het idee achter een SuperTopic is het bundelen van kennis, door met elkaar ideeën en werkwijzes uit te wisselen en erover te discussiëren.
Voor het oplossen van een (eenmalig) specifiek probleem lijkt me een apart draadje meer geschikt.


Het zal nog even zoeken zijn naar de vorm maar tot dusver vind ik het prima lopen. Of dit initiatief op de lange duur werkt en op dit forum een plaats zal houden dat zullen we gaan zien.

Het lijkt mij in ieder geval heerlijk, dat als ik over een tijdje ineens een macro virus oploop, ik niet het hele forum door hoef te spitten naar hoe het zit met een omkeerring, extension tubes, balg etc., maar alles op één plek zou kunnen vinden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor Peter » za nov 16 2013 9:43 pm

ATOR schreef:Het idee achter een SuperTopic is het bundelen van kennis, door met elkaar ideeën en werkwijzes uit te wisselen en erover te discussiëren.
Voor het oplossen van een (eenmalig) specifiek probleem lijkt me een apart draadje meer geschikt.


Het zal nog even zoeken zijn naar de vorm maar tot dusver vind ik het prima lopen. Of dit initiatief op de lange duur werkt en op dit forum een plaats zal houden dat zullen we gaan zien.

Het lijkt mij in ieder geval heerlijk, dat als ik over een tijdje ineens een macro virus oploop, ik niet het hele forum door hoef te spitten naar hoe het zit met een omkeerring, extension tubes, balg etc., maar alles op één plek zou kunnen vinden.


Het merendeel van de input zal dan wellicht in het eerste gedeelte van dit draadje verwerkt/gebundeld worden, dat neem ik aan tenminste ?
in dat geval moeten we even kijken hoe we dat technisch regelen aangezien eigen berichten na een x-aantal dagen niet meer aangepast kunnen worden
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor ATOR » za nov 16 2013 11:33 pm

Goed dat je dat zegt. De bedoeling is om alles regelmatig in de eerste post bij elkaar te zetten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » ma nov 18 2013 1:02 pm

De verzamelde informatie in de startpost kan dan toch weer wel een "baken" zijn om gerichte vragen te stellen en deze bediscussiëren? Anders krijgen we alsnog losse flodders over heel het forum :wink:

Bedoel...Iedereen die op enerlei wijze met studiofotografie bezig is kan er van leren, lijkt me....
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor ATOR » ma nov 18 2013 2:35 pm

Absoluut, dat is wel het idee.

Daarnet heb ik de startpost geüpdatet met een stukje over de Studioflitser. Het is lastig om een middenweg te vinden tussen compleet zijn en overzichtelijk compact blijven.

Volgende halte is het hoofdstuk Belichten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SuperTopic Studiofotografie

Berichtdoor LindaLou » ma mar 10 2014 9:55 pm

Leuk zo'n topic of productfotografie, dus ik probeer het weer leven in te blazen.

Zelf fotografeer ik producten sinds 2006 en gaandeweg heb ik hier steeds wat over bijgeleerd. Ik fotografeer met name kleine producten zoals sieraden en kralen (fijn, dat glimmende spul ;)), maar af en toe ook modeaccessoires. Flitsen doe ik zelden en tot nu toe heb ik een lichtmeter ook niet nodig gehad. Met een zelfgemaakte lichttent en 3 lampen met daglichtpeertjes erin lukt het aardig.

Ik ben benieuwd met wat voor lenzen jullie werken? Uitgangspunt bij mij is dat ik in ieder geval 1 foto heb, waarop duidelijk het product te zien is. Verder probeer ik wat foto's met iets meer sfeer (nichemarkt) te maken. Dan komt een kleinere scherptediepte om de hoek kijken. Dit soort foto's vind ik handig voor promotiedoeleinden. (afijn.. mijn lens is kapot en ik kom hier dus even kijken waar de collega-productfotografen het mee doen)
LindaLou




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten