Flitsen hoe moet dat ...

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor Wmax » vr jan 03 2014 9:44 pm

Flitsen dat moet m.i. anders kunnen.
Vroeger kon ik dat goed met mijn Nikon D70s + Metz 32 en nu nog slechts met de Nikon P310. Met mijn D700 lukt het tegenwoordig niet meer.. :cry:

Ik heb hieronder een paar recente foto's geplaatst waarbij ik geflitst heb om aan te geven wat ik bedoel zoals ik het zou willen.
Deze zijn genomen op een de ijsbaan in Eindhoven op de binnenbaan met disco licht.
Ik heb hier dus mijn dochter haar Nikon P310 meegenomen; die was handzaam, goed in flitsen en betaalbaar als ik met de schaatsen tegen de grond zou gaan. :oohh:
En..jawel..voornamelijk vanwege het flitsen! Op de voorgrond minimale bewegingen en de achtergrond, direct rondom de persoon blijft de sfeer gehandhaafd (met dit toestel).

Dergelijke foto's kan ik meer laten zien van dit "simpele" toestel. Maar juist dat maakt dit toestel nu net zo interessant.
Dit wil me maar niet lukken met de D700 & SB900... Dat kan toch haast niet iets anders dan een instelling,.. als die P310 dat kan, dan moet ik dat ook met de D700 +SB900 kunnen.

Ik heb wat meer foto's geplaatst om te laten zien dat het echt geen toevalstreffer is.
Dus... maak me gek...dit is een toestel van 250 Euro....
Dit moeten we toch kunnen met de D700 /D800 zonder "lempke"...;-)...
Of kon ik beter een "lempke" kopen i.p.v. de SB-900?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding


Groeten Wilbert.
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Nikon lenzenbereik: 15 - 200mm
Godox (pro) flashes
Gebruikersavatar
Wmax

Clublid
Berichten: 93


Locatie: Son en Breugel
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor ALE » za jan 04 2014 1:40 am

Hallo Wilbert,

Uiteraard kun je deze foto's ook maken met een D700 - SB900. Hierbij het recept die puur geldt als een richtlijn omdat ik geen exif gegevens kan vinden in de gepubliceerde foto's en niet exact kan inschatten hoeveel licht er aanwezig is in de schaatshal.

D700:
Sluiterijd: 1/40
Diafragma: f/4.0
ISO: 800
24-70mm op ongeveer 35mm instellen

Maak een testfoto en zie of je de discolampen goed kan zien. Indien dit niet het geval is, verhoog je de ISO waarde met 1 stop. Dat kan je D700 makkelijk aan. Discolicht en omgeving goed te zien... Dan zetten we de SB900 in

SB900:
iTTL
Flits compensatie -1.7

Indien je te weinig licht op je dochter krijgt, draai je de compensatie iets terug. Dit zal je twee tot drie testfoto's kosten en daarna ben je klaar voor het echte werk. En denk niet dat je dochter er niet scherp op komt te staan, dat gebeurt wel. De flitser "bevriest" haar namelijk.

Hope this helps en we zien je nieuwe foto's graag weer hier op het forum.
Suc6,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor pveenstra » za jan 04 2014 8:18 am

Ik zit ook regelmatig uit te zoeken hoe je flits- en bestaand licht goed combineert. Dus ik ben blij met de aanwijzingen van ALE. Nog 1 vraag: als je je camera op de groene stand zet, als hij dat heeft, natuurlijk, gaat dit dan automatisch goed? Had ik nog niet geprobeerd, namelijk.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor DannySan » za jan 04 2014 8:30 am

Op de groene stand heb je zelf geen instel-mogelijkheden meer, dan gaat dat dus niet goed.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor a vgastel » za jan 04 2014 8:52 am

Deze pas binnen gekregen per pb van Danny.
http://neilvn.com/tangents/using-on-cam ... -at-night/
Daar is wel enige info in te vinden.En Peter er zijn er meer die het een en ander uit proberen.Doen is weten. :wink2:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... system.asp
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... stemen.asp

http://maurice.vanderfeesten.name/blog/ ... litsen.pdf
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor pveenstra » za jan 04 2014 9:17 am

@Bert: Ga ik doen. Vragen is soms makkelijker. :)
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor pveenstra » za jan 04 2014 9:18 am

@Danny: hoe weet je dat? Uitgeprobeerd?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jan 04 2014 10:20 am

Misschien een hele domme opmerking, ga eens kijken voor een minicursus werken met een reportageflitser. Steek je enorm veel van op en leer je snel hoe de vork ook weer in de steel hoorde te zitten.

Uiteraard is zelfstudie ook een mogelijkheid.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor ALE » za jan 04 2014 10:22 am

pveenstra schreef:Ik zit ook regelmatig uit te zoeken hoe je flits- en bestaand licht goed combineert. Dus ik ben blij met de aanwijzingen van ALE. Nog 1 vraag: als je je camera op de groene stand zet, als hij dat heeft, natuurlijk, gaat dit dan automatisch goed? Had ik nog niet geprobeerd, namelijk.


Hallo Peter,

Zoals Danny aangaf zal het in dit specifieke geval zo goed als zeker niet goed gaan. De groene stand registreert dat er een SB900 op de camera aangesloten is en zal meteen de sluitertijd instellen op 1/60 en kiest daarbij het diafragma die weer afhankelijk is van de ingestelde ISO waarde. De kans dat het omgevingslicht niet op de juiste wijze wordt "gevangen" is daardoor groot. Je kunt dit beïnvloede door de ISO op te schroeven echter dat kan weer invloed hebben op je diafragma. M.a.w. je hebt zelf niet de controle over de instellingen.

Om nu zoveel mogelijk omgevingslicht mee te nemen in je opname adviseer ik je de camera manueel in te stellen. Sluitertijd op 1/40 (flitsen bij 35mm) en diafragma f/4.0 of indien mogelijk nog groter (bijv. f/2.8). Nu passen we de ISO nog aan naar de waarde van 800. We maken een testopname en beoordelen die. Is het omgevingslicht nog te weinig geregistreerd, dan verhogen we de ISO met 1 stop (ISO1600). Wederom beoordelen. Klopt het plaatje, dan zetten de SB900 in. Ik pas eerst de flitsintensiteit (FEC) aan door een waarde van -1.7 te kiezen. Waarom? Puur op gevoel. Door veel te oefenen schat je die waarde snel in en zul je in verschillende omstandigheden zien dat je vrij dicht in de buurt zit. Het kan dus maar zo zijn dat de FEC op 0.0 moet staan, onmogelijk voor mij om dat op deze foto's te beoordelen. Denk hierbij ook aan de afstand tussen camera en object, hoeveelheid reflectie, etc. Als laatste, en die was ik vergeten te vermelden, stel je camera op Slow/Rear Sync in.

Nogmaals, dit zijn handvatten die ik tracht aan te reiken, het zijn geen vuistregels.
Hope this helps,



ALE


Ps, mocht je niet instaat zijn om je sluitertijd onder de 1/60 te krijgen, duik dan even je menu in en pas de volgende optie aan:
  • Persoonlijk inst menu
  • E Bracketing/Flits
  • E2 Langste sluitertijd bij flits
  • Stel deze in op 1/30
  • OK
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor josj » za jan 04 2014 10:38 am

Of dit : viewtopic.php?f=34&t=13732#p209510
Tekst selecteren en uitprinten,stop het in je fototas en oefenen maar.
Flitsen is een aparte kunst.
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor DannySan » za jan 04 2014 8:19 pm

pveenstra schreef:@Danny: hoe weet je dat? Uitgeprobeerd?

Hoi pveenstra, heb ik niet uit geprobeerd maar logica geeft mij aan dat dit niet zou werken. ALE legt het wat uitgebreider uit.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor pveenstra » za jan 04 2014 11:56 pm

Helemaal duidelijk, Danny! :D
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jan 05 2014 11:09 am

Nu hou ik van gemakkelijk en laat de Nikon camera het werk doen.
In plaats van de "groene" stand, gebruik ik de "P". Eigenlijk is dat hetzelfde als de "groene" stand, maar je kunt de flitser wel beinvloeden.

Zet als eerste de ingebouwde flitser omhoog, als de camera aan staat.
Dan zet ik de functie van de ingebouwde flitser op "rear". Zelf doe ik dat met het instelwiel, terwijl ik op het flitsknopje druk, waarmee je ook de ingebouwde flitser omhoog zet. Het kan ook met het menu.
Daarmee dwing ik de camera om uit te gaan van het bestaande licht, terwijl de flitser dan als invulflitser gaat functioneren. De sluitertijd, diafragma-combinatie is te regelen met de ISO waarde. Op mijn camera is dat ook een knopje en instelwiel, dus dat gaat snel.

Afbeelding

De sluitertijd binnen komt dan tussen 1/30 en 1/60, mits je dat ook in je camera menu toe staat. Als je objectief een VR heeft, zijn dat nette waarden.

De ingebouwde flitser is veelal voldoende, als je onderwerp dichtbij staat. Het werkt hetzelfde met een flitser op de camera. Zelf laat ik veelal de ingebouwde flitser een Nikon CLS flitser draadloos aansturen, dan kom het licht niet zo van voren. Met het CLS menu in m'n camera zet ik dan de lichtopbrengst van de ingebouwde flitser naar -1 tot -3.

M'n flitscursus: http://www.hansbraakhuis.nl/flitscursus%20beginners.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo jan 05 2014 7:05 pm

Sorry dat ik het zeg Hans, maar ik vind dit nou niet het mooiste voorbeeld wat men kan bereiken met flitsen. Misschien dat het komt door het plaatsen op het internet, maar de foto oogt behoorlijk wazig door alle beweginsonscherpte. Geeft imo net een verkeerd voorbeeld van hoe het zou kunnen zijn met flitsgebruik.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsen hoe moet dat ...

Berichtdoor Jolanda » zo jan 05 2014 10:25 pm

Ik kan het alleen maar met Remco hierboven eens zijn. Kijk eens naar de rug van de bruid. Zo zou ik toch niet graag op de foto willen staan. En zie ook de bewegingsonscherpte van de arm van de bruidegom.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten