Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor gverhoef » do feb 20 2014 2:16 pm

Ik wil (morgenmiddag, vrijdag 21/2 al) fotograferen bij een bowling-uitje van een man of 30 in de Powerzone bij Amsterdam Centraal Station. Ik ken de locatie niet, maar de website http://www.loverspowerzone.nl/bowling/ maakt melding van de nodige toeters en bellen:
De bowlingbanen van Lovers Powerzone zijn op zichzelf al een hele beleving. Wij introduceren als eerste in Amsterdam en omstreken witte bowlingbanen met daarboven speciale LED verlichting die gegarandeerd fantastische kleureffecten leveren. Alle banen kunnen in alle kleuren van de regenboog veranderen gecombineerd met speciale audio en video. Hierdoor kun je bij ons pas echt bowlen in stijl.

De bowlingbanen beschikken tevens over blacklight verlichting waardoor de banen, ballen en pins mooie speciale effecten te voorschijn toveren. Op de achterwand van de bowling worden video clips afgespeeld om de sfeer nog aangenamer te maken.


Ik heb een D7000 met de kitlens en een SB-700 flitser. Ik vrees dat ik iets van flits nodig heb, omdat het er primair om gaat dat de aanwezige mensen goed uitgelicht worden, maar wil van deze hippe tent geen fotografische TL-verlichte ruimte maken.

Mijn idee is nu: gewoon TTL flitsen, eventueel iets onderbelichten met de flits, zo hoog mogelijk ISO en groot mogelijk diafragma. Sluitertijd staat als ik me niet vergis dan standaard op 1/60.
Is dit een haalbaar scenario of zou ik dat anders moeten doen?
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor Cor Gortzak » do feb 20 2014 3:53 pm

Maak snel een paar proefopnamen. Misschien een uurtje eerder. Dan kun je zien of het goed gaat en kun je nog van alles aanpassen.

Succes Cor
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Gebruikersavatar
Cor Gortzak

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor gverhoef » do feb 20 2014 8:54 pm

Dank Cor,

Ik zal laten weten hoe het is gegaan

Gerard


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor a vgastel » vr feb 21 2014 4:55 am

Geen flits gebruiken werken met het aanwezige licht hier je camera op in in stellen.
De bowlingbanen beschikken tevens over blacklight verlichting waardoor de banen, ballen en pins mooie speciale effecten te voorschijn toveren.

Dan pak je meer hier van mee zou zeggen probeer het alle twee uit zou persoonlijk geen flits gebruiken.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor Léon Obers » vr feb 21 2014 10:02 am

Indien opnamen wel ingeflitst worden de instelling "Rear" gebruiken (flitsen op 2e sluitergordijn). De vaste flits sluitertijd van 1/60 sec. is dan tevens opgeheven. Kun je langere sluitertijden gebruiken en loopt een eventuele "bewegingsonscherpte streep" van een wegrollende bowlingbal achter de bal aan, met een meer scherpe weergave van de bal aan de "voorkant" door het inflitsen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor gverhoef » vr feb 21 2014 10:21 am

Léon Obers schreef:Indien opnamen wel ingeflitst worden de instelling "Rear" gebruiken (flitsen op 2e sluitergordijn). De vaste flits sluitertijd van 1/60 sec. is dan tevens opgeheven. Kun je langere sluitertijden gebruiken en loopt een eventuele "bewegingsonscherpte streep" van een wegrollende bowlingbal achter de bal aan, met een meer scherpe weergave van de bal aan de "voorkant" door het inflitsen.

Dank!
Ga ik zeker doen.

Gerard
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor gverhoef » za feb 22 2014 11:02 am

Ik had gezegd nog te melden wat het resultaat is geworden. Bij deze.

De bedoeling was dat het voor de betrokkenen een aardige herinnering zou zijn. Dat is gelukt. Fototechnisch lijkt het een typisch gevalletje van matige fotograaf met goede camera. Ik heb nog veel te leren. Zeker ook mbt het gedrag van de flitser die ik weinig gebruik.

De ruimte bleek heel anders dan ik me voorstelde. Glazen wanden met door het uur van de dag veel tegenlicht en een relatief compacte setting waardoor ik weinig ruimte had. Veel mensen met een donkere huid en bij tegenlicht geeft dat ook problemen. Ik heb fiks moeten nabewerken (extreem ophogen van schaduws in camera raw). Er van te voren naartoe was geen optie, we gingen vanaf mijn werk, en zowel deelnemen, bowlend én sociaal als tegelijk fotograaf spelen is ook lastig.

Als je het kunt aanzien: ik heb de foto's op mijn openbare Google plus https://plus.google.com/u/0/photos/112556964977404601871/albums/5983139921194893601?sort=1 gezet.

Google zelf kiest een mooie foto en voorziet die van hartjes. Gelukkig: weer een taak geautomatiseerd ;-) Je zult dat vast ergens uit kunnen zetten, maar kon dat niet direct vinden.

Toch erg leuk om te doen: een enorme uitdaging. Wat dat aan gaat moet ik maar snel weer eens gaan bowlen.

Dank voor alle inbreng.

Gerard
gverhoef

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Almere
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor fotograferen bij Powerzone Amsterdan

Berichtdoor a vgastel » za feb 22 2014 11:23 am

mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten