Donker

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Donker

Berichtdoor Rita » di mar 18 2014 9:28 pm

Gisteravond ben ik in een manege geweest waar mijn man trainde met onze jongste hond.
Alles beweegt, dus had ik de camera op de S-stand.
Helaas kan ik dan niet het diafragma aanpassen op mijn D90.

Op de A of P-stand is het diafragma wel aan te passen, maar de bewegende mensen en honden zijn dan niet fraai, zo slecht zelfs dat ik ze hier niet ga plaatsen.
Hoe kan ik dit het beste oplossen, want de ruimte is behoorlijk donker.

Kan wel vertellen, dat na wat opstart probleempjes ik nu naar volle tevredenheid fotografeer met de D90, maar meestal gebeurt dit buiten en overdag.
Oké, de foto's zijn misschien niet zo fraai als van de (semi) profs hier, maar mijn man en ik zijn zeer tevreden en dat is toch waar het om draait?

Ik hoop wat tips te krijgen, zodat ik de komende weken weer iets heb om te oefenen, bij voorbaat dank.
Groetjes Rita
D90
Gebruikersavatar
Rita

Forumlid
Berichten: 133


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor JacTrum » di mar 18 2014 9:43 pm

Rita, de meest simpele verklaring is dat het er gewoon te donker was/is om te fotograferen. Je kunt met de D90 de gevoeligheid (ISO-instelling) ook niet te veel opvoeren. Kijk even op de A-stand welke sluitertijd de camera automatisch instelt wanneer je het diafragma, de lensopening, zo ver mogelijk open hebt staan.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor Jahoe » di mar 18 2014 9:52 pm

Hoi Rita, hoe hoog heb je je ISO waarde staan? Dat is het eerste waar je naast diafragma en sluitertijd ook op moet letten.

Die kan je evt wat omhoog schroeven tot je teveel ruis krijgt (of op auto zetten). Tot 800 moet denk ik wel kunnen, wellicht 1600. Maar dat kan nog te weinig zijn of toch teveel ruis geven.

Als je een zoomlens gebruikt met een oplopend diafragma, dan zo weinig mogelijk inzoomen zodat je zoveel mogelijk beschikbaar licht in je lens krijgt

Als het echt te donker is dan is flitsen met een externe flitser een optie, mits je niet te ver weg staat. Maar of je daar echt mooie foto's mee krijgt.

weinig licht en veel beweging is lastig fotograferen!


Een foto plaatsen met gebruikte instellingen kan zeker geen kwaad om gerichtere tips te krijgen. Gaat niet om de professionaliteit van de foto's maar om jou te helpen het beste uit je camera te krijgen....
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor Rita » di mar 18 2014 10:00 pm

Ik had de iso op 640 staan, en de sluitertijd ben ik mee aan het spelen geweest.
Kreeg alleen zwart beeld en met de flitser erbij, kregen de honden Halloween ogen.

Het is inderdaad erg donker daar, het is een hele oude manege en de helft van tl buizen is stuk.

Op Automatisch heb ik nog een paar redelijke foto's kunnen maken, maar dat is niet de bedoeling van de D90, tenminste ben steeds op zoek naar andere oplossingen.
Groetjes Rita
D90
Gebruikersavatar
Rita

Forumlid
Berichten: 133


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor a vgastel » di mar 18 2014 10:02 pm

Welke lens heb je gebruikt ..Waar is dit geweest niet in brabant anders heb ik wel een optie.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor Rita » di mar 18 2014 10:27 pm

a vgastel schreef:Welke lens heb je gebruikt ..Waar is dit geweest niet in brabant anders heb ik wel een optie.


Nee is in een manege in Hemrik Friesland.
Vanwege de grote afstand die ik moet houden van de honden die les lopen de 55-300DX van Nikon.
Ik heb ook eventueel de 35-105 van Nikon als deze beter zou zijn.
Groetjes Rita
D90
Gebruikersavatar
Rita

Forumlid
Berichten: 133


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor a vgastel » wo mar 19 2014 7:29 am

diafragma, de lensopening, zo ver mogelijk open hebt staan.
Zo als jac schrijft,
Denk dat je beter een 50mm 1.8 kunt gebruiken maar die heb je niet .
Met een paar lichtsterke primes gaan werken (b.v. de 35/1.8 en 85/1.8 dat zal beter gaan.


35-105mm f/3.5 ~ 4.5D
Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR [ deze heeft vr scheelt je in gebruik enkele stops.]
Als je nu eens op de m-stand gaat iso auto afregelen tot 800 -/- 1000 dan de 55-300 , heb je een monopod of statief voor extra steun. dan kun je met je sluitertijd naar 1/15 of 1/30 gaan diafragma 4.5-off 5.6 [dit houd wel in dat je niet kan zoomen] maar dat zou je met enkele shots zo zien.
Of heb je een stevige hand en een goed houding dan kan het uit de hand.

edit
plaats eens een foto.met exif
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mar 19 2014 7:56 am

Rita schreef:Alles beweegt, dus had ik de camera op de S-stand.
Helaas kan ik dan niet het diafragma aanpassen op mijn D90.


Dat klopt.
In de S- stand kun je de camera aansturen door de sluitertijd te veranderen.
In de A- stand kun je de camera aansturen door het diafragma te veranderen.
In de P- stand kun je de camera aansturen door of het diafragma of de sluitertijd te veranderen.

Je AF-S DX 55-300 f/4-5,6 G ED VR heeft al VR, daar is geen winst meer te behalen.
Je 35-135 heeft geen VR, heeft dan weinig zin.

Goedkoopste oplossing: de TL lampen laten vervangen.
Anders op zoek naar een nieuwere camera die gemakkelijk met hogere ISO's kan omgaan.

Kijk eens naar regel 26 van: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor yzf1kr » wo mar 19 2014 8:13 am

a vgastel schreef:
diafragma, de lensopening, zo ver mogelijk open hebt staan.
Zo als jac schrijft,
Denk dat je beter een 50mm 1.8 kunt gebruiken maar die heb je niet .
Met een paar lichtsterke primes gaan werken (b.v. de 35/1.8 en 85/1.8 dat zal beter gaan.

35-105mm f/3.5 ~ 4.5D
Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR [ deze heeft vr scheelt je in gebruik enkele stops.]
Als je nu eens op de m-stand gaat iso auto afregelen tot 800 -/- 1000 dan de 55-300 , heb je een monopod of statief voor extra steun. dan kun je met je sluitertijd naar 1/15 of 1/30 gaan diafragma 4.5-off 5.6 [dit houd wel in dat je niet kan zoomen] maar dat zou je met enkele shots zo zien.
Of heb je een stevige hand en een goed houding dan kan het uit de hand.



Heb je haar verhaal wel gelezen?
Ze gebruikt de 55-300 omdat ze niet dichterbij kan komen, dus een 50mm 1.8 of een andere korte prime is geen optie.
Ze fotografeerd honden, die dieren bewegen, dus VR is nutteloos, en sluitertijden van 1/15 of 1/30 zijn zeker geen optie.

Het enige wat werkt is in de M-stand fotograferen sluitertijd op 1/250 (of korter) diafragma maximaal open, en de ISO opkrikken naar 1600, 3200 of zelfs 6400 om de belichting juist te krijgen. Je krijgt dan een hoop ruis, maar het is kiezen tussen 2 kwaden, ruis of bewegingsonscherpte.

En als er vaker onder dit soort omstandigheden gefotograffeerd gaat worden is sparen voor een 70-200 2.8 VR1 (of een 80-200 AF-s), de meest voor de hand liggende oplossing.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor Rita » wo mar 19 2014 9:08 am

Onder deze omstandigheden zal ik niet vaak foto graferen.
Ik sta normaal zelf in de paardenbak te trainen.
Deze keer liep mijn man, want ik had mijn schouder uit de kom gehad.

Maar voor dergelijke omstandigheden ga ik inderdaad maar eens sparen, was al bang dat daar de oplossing lag.

Een foto plaatsen heeft geen zin, waren allemaal zwart met hier en daar oplichtende gele ogen.
Alleen de foto's op automatisch zijn enigszins herkenbare foto's.

Een statief heb ik ook niet, had de camera op mijn knie liggen, zat dus op de grond.

Ga zeker nog eens proberen met de waardes die hier geopperd zijn, dank jullie wel voor het meedenken.
Groetjes Rita
D90
Gebruikersavatar
Rita

Forumlid
Berichten: 133


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor schilder » wo mar 19 2014 11:35 pm

ik foto graveer vaak in de paardenbak met moeilijk licht.
ik denk dat de goedkoopste oplossing de 50mm F1,4 is de af-s G of iets sneller en goedkoper de af-D deze is 277 euro.
als je in de bak staat kun je alles best aan eventueel iets uitsnijden voor mooier beeld.
met de dure 70-200 F2,8 heb je meer bereik.
mogelijk 2e hands dan is het toch opgelost voor een acceptabele prijs (nog goedkoper de 50mm F 1,8)
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo mar 19 2014 11:48 pm

Rita schreef:Op Automatisch heb ik nog een paar redelijke foto's kunnen maken, maar dat is niet de bedoeling van de D90, tenminste ben steeds op zoek naar andere oplossingen.


Waarom wordt deze opmerking zo hardnekkig genegeerd? Het lijkt wel alsof er een soort demonisering is van de volledige automatische stand.

Je wilt toonbare foto's en de 'groene' stand blijkt jou de beste foto's te leveren. Dus dan kan je twee dingen doen, volledig negeren of kijken wat voor waardes die 'groene' stand oplevert. En op basis van die standen gaan spelen.

Die stand zit er niet voor niets op, ook op een D90.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor Boldey » do mar 20 2014 1:56 am

De Nikon 35-105 is hiervoor beter (iets groter diafragma), ik zou de camera op A zetten, en dan je ISO flink omhoog, 1600, 3200. Lichtmeting op spotmeting zetten. Diafragma vol open en dan kijken of je snelle sluitertijden haalt, blijft dat bij 1/30 of langzamer dan houdt het gewoon op en heb je voor die plek een snellere lens nodig. Het kan ook gewoon te donker zijn om foto's te maken met het spul dat je hebt.

Je kan altijd nog voor een D4s met een 70-200 2.8 gaan, maar ja... :D
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor faya » do mar 20 2014 6:33 am

hoi, voor in de manege heb je ook een camera nodig die hoger in de iso kan, ik heb een paar weken geleden met de sigma 17/50 2.8 foto's gemaakt van de behendigheidwedstrijd. Je hebt minimaal 1/500 nodig voor scherpe foto's. dit kreeg ik door de iso op 2000 te zetten en het diafragma helemaal open. de foto's zijn dan met de d7000 acceptabel ivm de ruis (beetje weggepoetst) met de 17/50 moet je wel vlakbij een toestel zitten. dus de voorgestelde 70/200 zou en goede optie zijn.
later begon de zon buiten te schijnen toen kon de iso een paar stappen zakken. gr v erik
nikon d60
Nikon d7000
70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor
18-105mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR DX Zoom-NIKKOR
nikon 50mm 1.8D
speedlight sb600
Gebruikersavatar
faya

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Donker

Berichtdoor henkD90 » wo mei 07 2014 11:55 am

Misschien dat je ook eens gewoon snelle sluitertijden gaat uitproberen( wel in RAW) en dan met het fotoprogramma de belichting bijstellen.Dat is best een aardige optie vind ik zelf :-) .
De D90 vind ik met hoge ISO ook niet erg best presteren en je moet dan ook weer de ruis er uit gaan halen,dat vind ik persoonlijk ook niet zo'n gweldige optie.
Dan blijft ook nog de tip staan van een foto op auto maken en dan de instellingen op M in gaan stellen...en wat dan nog als je een mooie foto op auto maakt.....daar gaat het toch om.
Het gaat er om dat je met de meest handige middelen er voor jou de mooiste foto uitgedraaid krijgt...toch ?
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
henkD90

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten