[panoramafotografie]

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » za mei 20 2006 2:31 pm

Op veel forums wordt diep ingegaan op de techniek van panoramafotografie, zozeer zelfs dat het een heleboel mensen afschrikt, idee is dat het moeilijk is. Hetzelfde geld, denk ik, voor HDR, Luc heeft laten zien dat dit ook tot de mogelijkheden hoort zonder direct te verdrinken in techniek met goed resultaat als gevolg.

Ik heb via deze topic proberen aan te geven dat dit maar betrekkelijk is en om dat aan te tonen heb ik een aantal panorama’s laten zien die tegen alle regels in gemaakt zijn.

Zo is mijn (persoonlijke) mening dat een statief , waterpas, nodalpunt en egale belichting zeker niet noodzakelijk zijn. Natuurlijk als je nauwkeurig werkt volgens de regels is het eenvoudiger om goed resultaat te verkrijgen maar het gaat ook anders (en simpeler)

Ik heb niet altijd een statief bij me en er is niet altijd de tijd om uitgebreid op te stellen.

Afbeelding

Ik kan iedereen aanraden om het gewoon eens te proberen, gewoon serie foto’s schieten (zoals hier boven) met overlapping en daarna stitchen. Het gaat natuurlijk niet altijd goed maar met wat ervaring leer je waar je op moet letten voor steeds beter resultaat.

Laat je niet afschrikken door allerlei moeilijke technieken.
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » za mei 20 2006 6:14 pm

Jammer want dit is een mooie plaat en idd statief is ook niet atijd nodig nee, maar deze had je in 2 sec. wel even in PS recht kunnen zetten (kijk naar je horizon) :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » za mei 27 2006 12:48 pm

Bij het maken van panorama’s komt het nogal een voor dat er gebogen lijnen ontstaan die ik eigenlijk recht wil hebben. Bv door zonder statief en waterpas te werken wordt soms de horizon gebogen en bij evenwijdige horizontale lijnen die recht van voren gefotografeerd worden krijg je een tonvormige vertekening. (De zelfde vertekening krijg je met een roterende lens camera.)

Nu test ik op dit moment een programma dat dit kan corrigeren echter dit programma werkt niet echt lekker.
Het is een plugin voor PS (in mijn geval PSE3) en heet Rectilinear Panorama van Altostorm software.

Nu zijn er wel plugins voor lens correcties, bv correctie vertekening groothoeken echter, die zijn meestal gebonden aan een specifieke lens en niet vrij instelbaar.

Vraag is nu zijn er forumleden die kennis hebben van andere programma’s die deze geometrische vertekeningen kunnen corrigeren?

Gaarne jullie ervaringen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo mei 28 2006 7:03 pm

ik ben bezig met autostitch maar nu krijg ik zowel boven als onder vervelende zwarte banen.
Wie weet waar dat van komt en hoe te voorkomen.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » zo mei 28 2006 11:47 pm

Is volgens mij gewoon normaal gewoon er uit Croppen (knippen) in PS en dan kun je gelijk de horizon rechtzetten mocht die scheef staan...

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo mei 28 2006 11:52 pm

er zitten helaas zoveel zwarte lijnen in dat er geen ruimte meer is voor croppen.
Heeft het misschien ook te maken met dat de camera niet helemaal horizontaal werd gehouden?
Afbeelding
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » ma mei 29 2006 12:32 am

De bovenkant van de busjes zou nog wel lukken de onderkant is echter een probleem op deze manier..
Je naam kwam me ergens bekend van voor het zal vast wel iets met TDI's van doen hebben ...

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » ma mei 29 2006 12:42 am

klopt luc,
mijn naam heeft heel veel met TDI te maken (foto zeg veel)
maar nu weet ik nog steeds niet wat die zwarte lijnen betekenen :roll:
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » ma mei 29 2006 8:34 am

Programma’s zoals Autostich analiseren de foto’s en brengen dan zogenaamde ankerpunten aan (ook wel controlpoints genoemd), dit zijn overeenkomstige punten in de foto’s. Hierna kijken ze in de overlapping en brengen dan deze ankerpunten in register. Als je de individuele foto’s bekijkt zie je dat dit meestal inhoud dat deze foto’s hiervoor vertekend moeten worden.(perspektief en bv. vertekening van het objectief moeten aangepast worden).
Je ziet dan ook meestal duidelijk aan de boven en onderkant de afscheiding tussen de foto.s.
Ook de zijkanten van de stitch zijn meestal niet meer recht maar krom en/of scheef, iets wat ook door deze aanpassing veroorzaakt wordt. ( zie je eigen stitch).
Het programma bepaald de beeldgrootte die nodig is om de gehele stitch af te beelden wat bij vertekening inhoud dat er meer beeld is dan foto, dus zwarte randen.

Hoe beter het panorama gemaakt wordt (waterpas, genoeg overlapping, niet te veel groothoek, nodalpoint, etc) hoe minder vertekening na het stitchen, echter overlapping, brandpuntsafstand en lens vertekening blijven aanpassing noodzakelijk maken.

Bv. bij gebruik van een groothoek zie je nog wel eens dat de foto’s een soort ton vormige vertekening hebben gekregen.

Als ik het panorama van de auto’s zie zit er een slinger in, wat er op duid dat je camera niet horizontaal stond. Misschien heb je hem wel waterpas gesteld bij de eerste opname maar als het draaipunt zich onder het uitricht gedeelte bevind krijg je de slingering zoals in je foto.
Veel standaard panoramakoppen bezitten deze fout.
Het programma van Altosoft kan dit (volgens hun specificatie) wel corrigeren.

Wat je kan doen is bij de opname al rekening te houden met het feit dat na het stitchen er gecropped moet worden en dus meer beeldhoek gebruiken (onderwerp dat belangrijk is met meer omgeving afbeelden).

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » ma mei 29 2006 12:53 pm

3 stuks van gisteren in Vlaardingen langs de Waterweg

*klik voor groter*

1.: D50 + Nikkor 50 mm f/1,8 50 mm. 1/100 - f/8 - WB=custom
Afbeelding
2.:D50 + Tamron 14 mm f/2,8 14 mm. 1/125 - f/8 - WB=custom
Afbeelding
3.:D50 + Tamron 14 mm f/2,8 14 mm. 1/160 - f/8 - WB=custom
Afbeelding
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » ma mei 29 2006 12:57 pm

Helemaal duidelijk RVK ,
ik heb ze "uit de hand" gemaakt en dat is in dit geval dus het manco,
weer wat geleerd , bedankt.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » di mei 30 2006 12:03 pm

*klik voor groter*

1.: Maasboulevard, Schiedam. D50 + 18-55 @ 18 mm. f/8 1/500 WB=custom
Afbeelding
2.: Maasboulevard, Schiedam. D50 + 18-55 @ 18 mm. f/8 1/400 WB=custom
Afbeelding
3.: Buitenhaven, Schiedam. D50 + 18-55 @ 18 mm. f/8 1/400 WB=custom
Afbeelding
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Blackmax » do jun 01 2006 6:25 pm

ik gebruik auto pano hiervoor werkt simpel en erg goed.
Blackmax



Onderwerp:

Berichtdoor RVK » vr jun 02 2006 9:45 am

Hallo blackmax

Ik heb op je site naar de panorama's gekeken en ziet er mooi uit.
Stemmig die foto's van Dordrecht.

Wat wel opvalt bv. bij het panorama van het meer, dat er niet helemaal goed gestitched wordt (ghost beelden op de bosrand aan de bovenkant).

Probeer hetzelfde eens met een ander programma bv. een waarbij na het stitchen de mogelijk is om tecorrigeren (oa. Panorama factory geeft veel mogelijkheden). Je kunt hietmee het overlapping gebied verleggen en aanpassen zodat de afwijkingen gecorrigeerd worden.
Als alternatief kun je Autostich proberen,werkt volgens een nieuw algoritme en is gratis.

Maakt verder niet veel uit voor de getoonde panorama's, zien er gewoon goed uit.
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Blackmax » vr jun 02 2006 10:24 am

De twee foto's van dordrecht heb ik met auto pano gedaan, die van het meer had ik vorig jaar gemaakt met photomerge in photoshop CS (2)

maar dit kost veel meer moeite om ze netjes te laten overvloeien


Ik ga het meer eens overdoen met Panorama factory en ook met autostitch.
Blackmax




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten