Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor maxx » ma jun 23 2014 12:36 pm

Ik heb zojuist de Tamron 24-70 aangeschaft voor mijn D610. Superlens. Maar ik gebruikte voorheen constant mijn lichtmeter als referentie voor mijn instellingen maar ik merk dat dit niet goed meer werkt op mijn D610. Kan iemand mij vertellen waar dat aan ligt?
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.
maxx

Forumlid
Berichten: 33


Locatie: Sydney Australie
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 23 2014 3:50 pm

Bedoel je een losse lichtmeter, of die in de camera?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor emdeklerk » ma jun 23 2014 4:50 pm

Een opsteekbelichtingsmeter in het flitsschoentje à la Gossen Digisix?

Nee, ook voor mij gaat er weer eens een wereld van onbegrip open...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor gijs sandberg » ma jun 23 2014 4:59 pm

Beste Max,
Hier schijnt de zon en is er enige voetbalkoorts, wellicht is dat de reden voor enig onbegrip.
Bedoel je te zeggen dat de uitkomsten van de lichtmeting anders zijn dan met andere lenzen ?
Zo ja, heb je dat al getest door een effen/grijs vlak te meten.
Treedt het ook op bij een andere kamera-body ?
Treedt het op in alle vormen van lichtmeting (matrix/gemiddeld/spot) ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor maxx » ma jun 23 2014 9:44 pm

Sorry ik ben geloof ik wel heel onduidelijk.
Ik bedoel dus inderdaad de interne meter (exposure compensator).
Een tijdje geleden deed ik een portretcursus waarin ons werd geleerd om goed te kijken naar de exposure compensator (in het midden houden was het advies). Dat werkte eigenlijk goed op mijn D5000 met kitlensen. Dezelfde hulp probeer ik nu ook te gebruiken met mijn nieuwe body en lens maar ik merkte vrijwel direct dat de middenstand (0 dus) veelste lange sluitertijden oplevert (ik gebruik de M stand) en de foto dus helemaal overbelicht wordt. Voorbeeldje: overdag, een landschapje, iso 100, aperture 7.1 geeft een sluitertijd van 1/5. Zelfs ik als beginner begrijp dat dat goed fout gaat:).
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.
maxx

Forumlid
Berichten: 33


Locatie: Sydney Australie
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor Kroontje » ma jun 23 2014 9:55 pm

Dat voorbeeld wat je aangeeft is ook op M? Zoja zit daar de fout. Zet hem eens op P kijk dan wat hij aangeeft. Deze instellingen kun je gebruiken als uitgangspunt in stand M
Kroontje



Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor JaapV » ma jun 23 2014 9:58 pm

Je gebruik van het woord "referentie" kwam inderdaad wat "vaag" over. Ook in je andere topic viewtopic.php?f=25&t=56074&start=15
Woon je al lang down under? :wink2:
Wat je nu omschrijft zou niet moeten kunnen. Is er niet iets heel simpels aan de hand, zoals per ongeluk een paar stops overbelichten op je "exposure compensation"?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor a90 » ma jun 23 2014 10:20 pm

Bracketing per ongeluk geactiveerd ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor Léon Obers » ma jun 23 2014 11:00 pm

maxx schreef:Ik bedoel dus inderdaad de interne meter (exposure compensator).
Een tijdje geleden deed ik een portretcursus waarin ons werd geleerd om goed te kijken naar de exposure compensator (in het midden houden was het advies)........

Het blijft allemaal vaag wat er nu weer met "exposure compensator" wordt bedoeld.
Mocht het zijn dat je een een flinke waarde als "belichtingscorrectie" hebt ingegeven (blz. 112 van de handleiding), zal de weergave voor belichting "in het midden" bij een manuele afregeling flink kunnen afwijken, zodat een opname behoorlijk verkeerd belicht kan zijn.

Doorloop gewoon stap voor stap de gebruiksaanwijzing en oefen "droog" met de camera en kijk wat voor effect het heeft op weergave van belichtingstijden en diafragma, en maak testopnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor maxx » ma jun 23 2014 11:26 pm

Leon wat ik bedoel is het plus en min metertje dat verschijnt als je door de zoeker kijkt. Het metertje verloopt als je de instellingen aanpast.
A90 nee bracketing is niet geactiveerd.
Jaap nee heb ook niet per ongeluk overbelicht. Woon 7 jaar in Australie en bevalt me uitstekend:).
Kroontje kun je uitleggen waarom de fout zou kunnen liggen door gebruik van de M stand?
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.
maxx

Forumlid
Berichten: 33


Locatie: Sydney Australie
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor ReneG » di jun 24 2014 12:55 am

Ik heb wel eens rare lichtmetingen gekregen (met een nikon objectief). Het reinigen van contacten loste dat probleem op. Ging daarbij om een nieuw objectief, was volgens de overlevering voorzien van een soort coating...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor Cyrus » di jun 24 2014 8:56 am

@maxx: dat "ding" heet lichtmeter (exposure meter) en niet exposure compensator ;)

Staan alle instellingen op neutraal c.q. uit, zoals bracketing, belichtingscompensatie (exposure compensation)?

Wat doet de lichtmeter als je de camera op M zet en dan de sluitertijden wisselt bij gelijkblijvend diafragma of diafragma wisselt bij gelijkblijvende sluitertijd? Als het goed is, zal hij dan richting de + of de - bewegen, afhankelijk welke kant de sluitertijden of diafragma op gaan, door je veranderingen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor emdeklerk » di jun 24 2014 9:43 am

Belichtingsmeter (-uitlezing) en Belichtingscorrectie/compensatie zijn geheel verschillende dingen.

De belichtingscorrectie gebruik je meestal in één van de automaat- of halfautomaatstanden P, A of S.

In M corrigeer of compenseer je met de sluitertijd of het diafragma.

Ik heb nog immer de sterke indruk dat er iets fundamenteels niet geheel begrepen wordt, of dat er toch een instelling vergeten is terug te zetten.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor PaulBerkhout » di jun 24 2014 10:24 am

Misschien staat de belichtingsmeter op spotmeting ?

Gr, paul
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?

Berichtdoor JaapV » di jun 24 2014 1:32 pm

emdeklerk schreef:(...)
Ik heb nog immer de sterke indruk dat er iets fundamenteels niet geheel begrepen wordt, of dat er toch een instelling vergeten is terug te zetten.

"...nog immer..." zou betekenen dat je al eerder dat vermoeden had geuit. Quod non.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten