Vreemd effect..

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Vreemd effect..

Berichtdoor fransST » za dec 27 2014 7:20 pm

Mij lijkt het iets wat achter het uiltje is. Op mijn scherm is het uiltje zelf scherp. Bij de kop is "iets" onscherp met een vage rand er omheen. Ook links zie ik iets donkers - mogelijk een steen oid ?-
Het hele onscherpe deel van de foto ziet er vreemd uit, ik zat eerst ook te denken aan warmte trillingen van de lucht.
Maar ook ik vind het vreemd.

Frans.
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
Gebruikersavatar
fransST

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Lommel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vreemd effect..

Berichtdoor ben42 » zo dec 28 2014 12:52 am

Ondertussen is het dacht ik wel verklaard wat het probleem is.
Bokeh. :D :) 8) :P :mryellow: :!: :!: :!:
Maar dan niet veroorzaakt door de lens maar iets dat zich voor de lens bevind.
In het geval van de foto van een uiltje is het de 'afrastering'. Twee vertikale lijnen door het beeld en twee horizontale lijnen door het beeld. Op die plekken is het beeld dan ook ietje donkerder.

In de Bokeh kun je ieder patroon maken dat je maar wilt.
Normaal zijn de Bokeh cirkels altijd min of meer rond.
Maar Zet je wat voor de lens dan kan dat iedere vorm aannamen die je maar wilt, een lijn, maar als je wilt ook een kerstboom of zelfs een fiets.

Zie de onderstaande voorbeelden:
1. Kerstboom met lichtjes waarbij scherpgesteld op de lichtjes.
2. Dezelfde kerstboom, nu niet scherpgesteld op de lichtjes, dicht geeft een Ronde Bokeh.
3. Met een afrastering voor de camera, zodat je lijnen krijgt door de cirkels. (Vergelijkbaar als bij de Uiltjes, maar overdreven).
4. En nu in de vorm van kerstbomen en fietsen.

Als je goed oplet zie je dat de lampjes (of de vlekken) zich telkens op dezelfde plek bevinden, maar dat de vorm veranderd.
Deze vorm verandering treed alleen op in de onscherpe delen van de foto.

Afbeelding

Foto's zijn allemaal gemaakt met:
50 mm 1/6 seconde 1.8 Iso 100.
Allemaal vanaf dezelfde positie vanaf een statief.

Instellingen en afstanden die ik heb gebruikt zijn anders dan de foto bij de uiltjes. In principe hetzelfde, maar hier heb ik zwaar overdreven. Dit maakt het effect beter zichtbaar.
De cirkels zijn hier groter en de tekening door de cirkels is duidelijker.


Met vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vreemd effect..

Berichtdoor JaapV » zo dec 28 2014 4:20 pm

Ja, inderdaad bokeh. Je hebt er een hoop werk in gestopt, maar we waren er toch twee maanden geleden al uit, met de koppeling in de bijdrage van a90?
"Glashelder", vond ik toen al... :wink:

a90 schreef:Deze is inderdaad ook met een twijg voor het onderwerp geschoten, een soort zelfde effect als Arend laat zien.

http://www.modelmayhem.com/po.php?thread_id=837502
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vreemd effect..

Berichtdoor ben42 » ma dec 29 2014 12:26 pm

Hallo JaapV,

Voor mij was het wel duidelijk dat het met iets in de voorgrond te maken had. Maar wat voor mij onduidelijk was, was de vorm wat er in de voorgrond zat. Dit was in de draad ook nog niet besproken. Het Hekwerk dat in de tweede foto wordt getoond kon voor mij het effect niet verklaren. Dus ik zat nog steeds met de vraag hoe een dergelijk hekwerk het Bokeh kon opleveren wat we zagen.
Bij herbezoek aan de draad zag ik dat wel, voor mij was duidelijk dat het een 'vierkant' hekwerk was, enkele milimeters dik (F4 bij 55 levert een diafragma op van ongeveer 14 mm doorsnede, het hekwerk dekt ongeveer 1/3 van het bokeh af). Ondertussen is met de laatste foto bevestigd dat dit overeenkwam. In de draad had ik dit nog niet gelezen.

Daarnaast was het voor een aantal mensen nog steeds niet duidelijk. Want nadat het voor jouw duidelijk was, werden ook nog steeds de volgende oorzaken genoemd: Slechte Bokeh veroorzaakt door de lens, terwijl het volgens mij niet aan de kwaliteit van de Bokeh van de lens lag. En ook Moire en luchtwervelingen zijn nog een keer genoemd. (Moire was al 'ge-elimineerd' omdat het niet in de scherpe delen voorkwam).

Dus niet voor iedereen glashelder.
En voor mij was het de vorm van de verstoring die nog in de draad ontbrak.

Dank je en iedereen voor de belangstelling,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten