Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor DannySan » zo nov 30 2014 4:16 pm

Hoi allemaal,

zoals jullie wellicht (of niet) weten ben ik al een tijdlang helaas aan huis gebonden wegens een tekort aan werk (lees: werkloos).
In die tijd solliciteer ik me suf, maar hou ik me - natuurlijk - ook met mijn fotografie-hobby bezig.

In de portret-scene red ik mij ondertussen aardig, en ook de sport heeft mijn aandacht (en gaat goed).
Nu ben ik gevraagd om voor een organisatie 'party-pics' te gaan schieten op een dance-feest. De randvoorwaarden zijn allemaal prima besproken maar ik ben benieuwd naar jullie tips/ervaringen aangaande zulke fotografie.
Wellicht heeft iemand al wat van dit soort werk gedaan?
Ik snap dat ik een opzet-flitser gebruik, en heb ook al een kleine softbox voor erop (en op achterste gordijn schieten) maar wie heeft er nog meer tips voor dit soort evenementen?
Bijvoorbeeld ook het vastleggen van een laser-show en of de DJ netjes in beeld brengen.

Als 'te bereiken' foto's kreeg ik de navolgende link van een (in deze scene) onlangs gehouden groot feest.
Ik ben benieuwd naar jullie input, alvast mijn dank!

De link > https://www.facebook.com/media/set/?set=a.786655208078801.1073741846.140591956018466&type=1

Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor MarcoD750 » zo nov 30 2014 4:38 pm

Hoi Danny,

Zonde dat je nog geen werk hebt, lastig in jouw regio en deze tijd.

Wel mooi dat je wat kan doen in je favoriete hobby.

Die dingen die je schrijft heb je wel nodig, flitser,softbox en creativiteit. :wink2:
De foto's via de link zijn wel leuk maar zie veel beweging en ruis.

Voor laser foto's kan je veel uit de hand doen, licht is behoorlijk sterk.
Veel rondlopen en observeren en niet gelijk vooraan gaan staan met je lens voor iemand zijn gezicht... :)

Mensen moeten altijd loskomen en als dat eenmaal gebeurt gaat het steeds makkelijker.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor ROLANDPHOTO » zo nov 30 2014 5:01 pm

Dit ga ik volgen Danny,ik ga dit ook binnenkort doen,
CLUBLID>
Gebruikersavatar
ROLANDPHOTO

Clublid
Berichten: 310


Locatie: gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor Highlander » zo nov 30 2014 5:04 pm

@ Danny,
Wat mij opvalt aan de foto`s op de door jou geplaatste FB-link.
Is dat 90% van de foto`s diagonaal gefotografeerd zijn, die wel horizontaal gefotografeerd zijn ogen wat zaai.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor DannySan » zo nov 30 2014 5:47 pm

Dat ze veelal wat 'uit het lood' staan bedoel je Chris?
Misschien in het kader van 'party'? Pas nu je het zegt valt het me op...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor Highlander » zo nov 30 2014 6:56 pm

Ja viel mij op dat die veel spannender ogen, en die zeg maar horizontaal gefotografeerd ogen saai.

En gezien jou ander foto`s in FB groep NN, gaat dit vast goed komen.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor Drikus70 » zo nov 30 2014 6:59 pm

Als je nog wat voorbeelden wilt zien, kijk dan eens op de volgende flickr pagina:

https://www.flickr.com/photos/delio_nijmeijer/

Is een klasgenoot van de fotovakschool.
Voor specifieke tips kan ik wel eens navraag doen bij hem.
Hij staat ook met een interview in de laatste editie van het blad digifotopro en daar stonden ook tips van hem in..
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor JJG » zo nov 30 2014 7:10 pm

Veel partyfotografie gedaan.

Langere sluitertijden gebruiken. Dat had je vast zelf ook bedacht :) Ik begon altijd met iso1600 f/3.5 ( lichtsterke lens had ik toen nog niet ) en sluiter 1/8 en lens op 16mm ( had toen alleen een 16-85 wat hiervoor prima voldeed ) Flitser zette ik niet voluit aan. Hiermee kwam ik altijd wel goed weg en zeker met het licht vanaf het podium achter de mensen.

Als ik echt 'losging' dan m'n sluiter op 4 seconden met f/14 (ongeveer ) en flitser ook niet voluit. Tijdens die 4 seconden met je camera draaien zodat je mooie cirkels en allerlei andere vage effecten krijgt. Dit dan wel wanneer mensen niet poseren voor je camera maar wanneer ze het niet doorhebben. Dit laatste geeft sowieso leukere resultaten maar je zal merken dat mensen graag op de foto willen ( tot vervelens aan toe soms ) Dus ook je kaartjes meenemen.

Ook goed luisteren naar de muziek. Je kan horen wanneer de bas er weer inkomt door het aanzwengelen van de muziek dus dan een mooi standpunt kiezen wanneer alle handjes de lucht ingaan. Goede reclame voor de organisatie :D En jezelf uiteraard :)

Als je het podium op mag om dicht bij de DJ te komen is het vaak wel netjes om te wachten wanneer de eventuele andere fotograaf zijn platen heeft geschoten.

Oordoppen zijn ook een must!

Veel fun!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor Yannic » zo nov 30 2014 7:42 pm

Hoi Danny,

Evenement/party fotografie is super om te doen. Ik heb al meerdere keren voorbij zien komen dat je een D7100 heb, ik zelf heb een D7000. ik Heb mijn iso vaak tussen de 800-1000 staan en diafragma tussen 2.8 en 5,6, dat is echt voldoende. Softbox is idd een optie, maar ik zelf gebruik liever zelf een ombibounce. Zoals hier boven beschreven met sluitertijden van 4 seconden is leuk voor in clubs maar niet op dit soort grootschalige feesten. Om lasers te fotograferen, sluitertijden gebruiken van 1/40 - 1/30, dan komen ze er mooi uit. Maar met dit soort fotografie is het vooral doen en proberen en jou eigen setting vinden & schiet RAW :mryellow: . Licht valt elke keer anders, maar dit is vaak ook nog wel goed te corrigeren met Lightroom.

Veel plezier alvast.
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Gebruikersavatar
Yannic

Forumlid
Berichten: 182


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor DannySan » zo nov 30 2014 8:38 pm

Bedankt allen voor jullie reacties tot nu toe! :!: 8)

Het diagonaal fotograferen neem ik mee, ik zie het nu op andere sites ook. Maar bij 'grote overzichtsfoto's' is het weer niet zo (zou ook raar lijken denk ik).
Bedankt ook Chris voor je complimenten :oops:

Bedankt Drikus70 voor je voorbeelden, ik zou het op prijs stellen als je eens navraag zou kunnen/willen doen?
Zijn Flickr pagina is verbazingwekkend mooi aan foto's zeg! :shock:
(duidelijk een full frame camera, en geweldige venue's om te mogen fotograferen!)

Bedankt ook JJG voor je tips!
Ik had al gezien dat er langere sluitertijden met flits voorbijkwamen, oordoppen heb ik al vanuit mijn eerdere werk 'in de muziek' dus stijlen en momenten herkennen zal wel goedkomen.
Qua timing en instellingen zal ik nog eens kijken of ik vooraf nog kan oefenen wellicht, maar bedankt voor je tips!

Photovidy ook bedankt voor je reactie!
Yep, een D7100 met volle tevredenheid; en ik ga schieten met de 17-50 f/2,8.
Liever een omnibounce zeg je? Ik heb dat soort dingen niet eens haha, maar kan wel even kijken. Deze mini-softbox kwam van cameraland die er een super-aanbieding mee had (5 euro).
Zoals mijn onderschrift al zegt, ik schiet altijd in RAW :lol:
1/30 - 1/40 voor laser? En dan f/5,6?
Lightroom is voor het bewerken ook mijn 'vriend' dus dat komt goed.

Thanks!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor Tien » zo nov 30 2014 8:49 pm

Praktische tip buiten fotografie: investeer in goede oordoppen (die schadelijk geluid tegenhouden maar niet alles).
Binnen fotografie: ik heb het ook wel eens gedaan en niet zelden heb ik de AF uitgezet omdat dat beter uitkwam en soms interessante mogelijkheden biedt.
Let ook op de (spot)meting en hoe het uitkomt aldaar met omgevingslicht.
Kleine zonnenkap beschermt je lens (scheelt een stop met UV filter).

Mag je ook het podium op?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor DannySan » zo nov 30 2014 8:53 pm

Bedankt Tien voor je tips!
Ik heb op maat gegoten oordoppen met filters, dus ik kan voor een stack staan en dan nog een gesprek voeren met iemand naast me dus dat zit goed ;-)
De AF uitgezet??? Handmatig focussen in zulke (vaak snelle) omstandigheden?
Zonnekap heb ik altijd op, UV filters gebruik ik niet.
En ik heb free acces overal (nog dubbel nagechecked), ik wordt de officiële fotograaf van die nacht dus ik ben heel benieuwd!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor Tien » zo nov 30 2014 9:30 pm

Leuk! Veel plezier.

Ik heb vooral vanaf het podium de AF uitgezet omdat je dan volledig in control bent over je scherpstelling omdat er nog wel eens iets voor de lens komt en de AF daarop reageert. Vooral met rook(machines) en confetti en dat soort vrolijkheid kan het nodig zijn.

Vanuit de zaal is tegenwoordig vaak veel tegenlicht (het schijnt hip te zijn om de lampen vol op het publiek te gooien) dus houd daar rekening mee.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor DannySan » zo nov 30 2014 9:32 pm

De D7100 heeft daar een focus-instelling voor die zorgt dat er een bepaalde marge zit tot wanneer hij van de focus afspringt; maar ik snap wat je bedoeld.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3821


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe tak van fotografie > Party-pics

Berichtdoor Yannic » zo nov 30 2014 10:11 pm

DannySan schreef:Photovidy ook bedankt voor je reactie!
Yep, een D7100 met volle tevredenheid; en ik ga schieten met de 17-50 f/2,8.
Liever een omnibounce zeg je? Ik heb dat soort dingen niet eens haha, maar kan wel even kijken. Deze mini-softbox kwam van cameraland die er een super-aanbieding mee had (5 euro).
Zoals mijn onderschrift al zegt, ik schiet altijd in RAW :lol:
1/30 - 1/40 voor laser? En dan f/5,6?
Lightroom is voor het bewerken ook mijn 'vriend' dus dat komt goed.

Thanks!


17-50 is goede optie, deze gebruik zelf ook veel, geeft mooie beelden. Ja een omnibounce, ik heb mede collega's gezien die ook met een mini softbox liepen, maar toch met een kapotte terug kwamen. Als je ook veel door het publiek moet lopen is het misschien wat onhandig, heb er zelf geen ervaring mee. Ja zelf doe ik vaak f/4.0, f/5,6 gebruik ik vaak voor de wat grotere groepen die op de foto willen.

Kijk ook is op onderstaande link, hij zet ook meestal zijn exif erbij.
https://www.flickr.com/photos/rud-gr/
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Gebruikersavatar
Yannic

Forumlid
Berichten: 182


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten