Costa Rica: What's in the bag?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Faiz » za jan 10 2015 9:15 pm

Hoi,

Zoals jullie wellicht in een ander draadje (rugzak) hebben kunnen lezen, gaan mijn teerbeminde en ik er een paar dagen tussenuit richting Costa Rica.
Camera gaat natuurlijk mee, maar ben nog niet helemaal uit over de lenzen die ik erbij wil hebben.
Wat vast staat is dat mijn 90mm macro en 70-200 f/2.8 mee gaan.

Voor het kortere werk zit ik me een beetje met mijn handen in mijn korte haren. De lenzen die ik heb zijn:
1. 17-50 f/2.8
2. 24-70 f/2.8
3. 18-105 f/3.5-5.6

Lenzen 1 en 2 hebben geen VR of VC, maar zijn lekker lichtsterk. Lens 3 is een kitlens, heeft VR en extra zoomrange, maar qua lichtsterkte niet bijster sterk.
Ik neig om de 24-70 in de tas te stoppen, moet qua groothoek wel iets inleveren, maar het verschil tussen 17mm en 24mm is niet heel erg groot lijkt mij.

Verder gaat er nog een flitser mee (plus wat extra batterijen), schijnt wel een must te zijn, als ik het internet moet geloven. Daarbij nog wat extra SD kaarten, aangezien 23 dagen best lang is, zal ik even moeten kijken of ik 32gb kaarten neem of misschien een mobiel laadstation (hoe betrouwbaar zijn die dingen?). Plus nog 2 extra accu's voor de camera (boven op de 2 die ik al heb)

Mis ik verder nog iets (doekjes, luchtblaasding en lenspen etc. zitten standaard in de tas)?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groets,
Faiz
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Rik Rollinga » za jan 10 2015 9:29 pm

Costa Rica.... Zon, zee, meertjes, gekke beestjes (70-200mm), watervallen.... Misschien kan je nog wat filters in je tas stoppen, een polarisatie filter en misschien een grijsfilter voor de beekjes.

Ook ik zou, net als jij, lens 2 kiezen. Macro zou ik nooit meenemen op vakantie, maar aangezien je die als eerste opnoemt neem ik aan dat insecten of iest je interesse hebben.
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Skippy » za jan 10 2015 10:19 pm

Voor zo'n vakantie die naar ik aanneem niet elk jaar op het programma staat zou ik een compact camera als backup meenemen. Veel plezier trouwens, schijnt prachtig te zijn.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Faiz » za jan 10 2015 10:35 pm

Thanks Skippy, gaat inderdaad geen jaarlijks uitje worden.
De compact (Canon ixus is860) gaat ook mee.

@Rik: een macro schijnt daar in de natuurgebieden best leuke resultaten op te leveren. Heb wat foto's van Jeff Cable (op Facebook) gezien. Vandaar de keuze. Een grijsfilter zonder statief gaat volgens mij niet echt lekker werken, aangezien ik geen statief meeneem. Twijfel nog over een 1-poot (kan mijn statief ontleden), maar moet dan nog even kijken hoe ik dat ene pootje veilig kan laten meereizen.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Rik Rollinga » zo jan 11 2015 1:07 am

Ja, een compact camera neem ik inderdaad ook standaard mee, weegt niks, een kleine casio van jaren terug. Bovendien denk ik dat je teerbeminde ook niet cameraloos op stap zal gaan. Wat het statief betreft zou ik, als je niet wilt zeulen met een zwaar/groot ding die je toch niet lekker op oneffen vlakken als rotsen of klei kan zetten, een GorillaPod meenemen (kan meer gewicht hebben dan het lijkt), die kan je vaak ook hoog monteren op een tak of een hek ofzo. Filters wegen niks dus die neem ik standaard mee altijd (op vakantie dan) en een afstandsbedieninkje voor als je ook eens zelf (met je teerbeminde) op een foto wilt (in mijn geval zijn niet alle foto's artistieke kunstwerkjes, meer niet dan wel :-) sommige maak ik puur voor de herinnering)
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor hoorn666 » zo jan 11 2015 9:50 am

Regenhoes en zeker de macro.
Houd er inderdaad rekening mee dat een flitser heel nuttig is in het schermerige bos.
Veel plezier en "pura vida".
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Faiz » zo jan 11 2015 10:42 am

Yups, regenhoes zit in/aan de rugzak die ik op het oog heb. De mevrouw van de Bever had dezelfde trip gemaakt en had nog een handige tip. Een waterdichte vouwzak (even kwijt wat de technische benaming is, maar wordt in de watersport veel gebruikt), waar ik mijn kostbaarheden in kan wegstoppen, een grote voor de camera met lens, en een paar kleinere voor lensjes en ander spul wat ik overdags meesleep.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Reest » zo jan 11 2015 11:28 am

Prettige herinneringen komen boven als ik je vraag lees.
Ik zou zeggen neem alles mee :oops:
In elk geval de 70-200 en 24-70/ In het bos heb je lichtsterkte nodig :!:
Macro: yes!
Backup: yes!
Niet alleen een regenhoes voor je tas: ook voor je camera+lens. Een must :!:

Filters/flitser heb ik niet gebruikt: als je de 23 daagse rondreis doet zoals wij deden, heb je niet altijd tijd tijdens de wandelingen om alles op te tuigen.....
Mocht je wildlife (vogels) willen vastleggen is een beetje tele ook aan te raden....

Voor het vocht: bij Bever hebben ze van die 'absorptie-ballen' voor vocht op te nemen. Zoiets als die siliconen zakjes die je in elektronica verpakkingen tegenkomt.
Nuttige dingen!
Ná een regenbui niet vergeten je camera/lens uit je tas te nemen in het hotel....condens kruipt altijd binnen (heeft me een halve dag fotografie 'gekost' :oops: )

Verder schiet me niet te binnen op dit moment...heb je specifieke vragen: stuur maar een berichtje

Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Vincent » zo jan 11 2015 1:05 pm

Faiz schreef:Ik neig om de 24-70 in de tas te stoppen, moet qua groothoek wel iets inleveren, maar het verschil tussen 17mm en 24mm is niet heel erg groot lijkt mij.


7 mm aan de groothoek kant is best een hoop. Ik zou liever het 50-70 bereik missen dan het 17-24 bereik. En dat scheelt nog aan gewicht ook aangezien je blijkbaar wel op gewicht wilt letten :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Faiz » zo jan 11 2015 4:28 pm

Hoi Rinus,
Wat leuk zeg, jullie hebben ook 23 dagen door Costa Rica getoerd? Inderdaad, vochtbescherming staat op de boodschappenlijst. Ik ken het klimaat wel een beetje (paar keer Suriname geweest), dus weet wat me ongeveer te wachten staat. Regenhoes voor de camera plus lens (zo'n doorzichtige plastic zak achtig ding wat ik om de camera heen frommel) heb ik liggen. Volgens mij zit het qua bescherming wel goed. Ja, de flitser, dingetje apart. Ik heb voors en tegens gehoord. De rimboe is vrij donker, dus gaan mijn f/2.8 lenzen en misschien nog wel mijn 50mm f/1.8 mee. Het is inderdaad wel een beetje gedoe om steeds je flitser tevoorschijn te toveren, dan zou de onboard flitser misschien wel m'n redding zijn. En met je flitser door de vochtige rimboe te wandelen, ik weet het nog net zo niet. Maar misschien neem ik hem wel mee en bekijk het daar wel of ik hem in de koffer laat of dat ie in de rugzak verdwijnt.

Djunclesam heeft opzich een punt voor het gebied tussen 50-70, dat zou ik nog met wat "voetzoom" kunnen oplossen. En scheelt ook weer een kilootje.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Costa Rica: What's in the bag?

Berichtdoor Senorjeff » do jan 15 2015 11:31 am

Je kunt ook altijd nog croppen als je je 17-50 gebruikt :D. Ik zou toch ook kijken voor een lichtgewicht statief(je).
Fijne vakantie!
Het leven is een groot fotoalbum

Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Senorjeff

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Rijswijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten