foto verkopen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

foto verkopen

Berichtdoor karwil » do feb 05 2015 4:23 pm

Beste mensen
Ik ben benaderd door iemand die een panorama foto van mij in een gezondheidscentrum wil ophangen. Zij geeft aan een prijs te willen betalen. Het is voor mij de eerste keer dat dit aan mij gevraagd wordt. Kan iemand mij een richtlijn of -prijs geven?
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor cvschijndel » do feb 05 2015 5:45 pm

beste karwil .

ik heb geen idee hoeveel je kan vragen voor de panoramafoto . ik heb wel een idee hoe jij je kan orienteren op een prijs . er zijn bij de ncn leden die een website hebben en tevens foto's verkopen op hun site . het is misschien even puzzelen , maar wel een tip om achter een goede prijs te komen .



groetjes christ .
cvschijndel

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: den bosch
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor Kroontje » do feb 05 2015 5:49 pm

Geef eens de afmetingen door. Laat jij het druk werk doen? Of moet je de foto digitaal afgeven, dat zij het doen........Info graag :-)
Kroontje



Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor gijs sandberg » do feb 05 2015 6:10 pm

Beste K,,
Ik wil me niet in een prijs-discussie mengen, maar:
Vegeet niet overeen te komen dat het alleen een gebruiksrecht betrft om die ene afdruk op te hangen, niet het auteursrecht of het recht de foto te reproduceren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor karwil » do feb 05 2015 7:26 pm

dank voor snelle reactie ,maar toch even een paar vraagjes en antwoorden.

Kroontje: voorzover ik nu nog weet (pril stadium) ga ik ervan uit dat zij hem zelf zullen printen .Zij vroegen alleen om een foto in hoge resolutie.
Ik lever digitaal aan.
Betreft een DNG bestand van 205 mb, afmetingen br: 10443 pixels h: 4788.

Gijs: je mengt je niet in een prijs-discussie. Ik vraag naar info omdat ik hier nooit mee van doen heb gehad. Ik ben gewoon een amateur die het leuk vind om foto's te maken in mijn vrije tijd; dus heb mij nooit bezig gehouden. Ik begrijp wel enigszins het verschil tussen gebruiksrecht en auteursrecht (ik behoud zelf de originele Nef bestanden waaruit het panorama is opgebouwd. Maar de foto reproduceren: tja hoe houd je dat in de smiezen dan??

Christ: heb je niet toevallig een concreet voorbeeld van iemand ?
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor Kroontje » do feb 05 2015 8:20 pm

Dan zou ik zeggen ..noem een prijs. Begin bijv bij € 45,00..of hoger. Je hoort dan gelijk Ja of Nee
Kroontje



Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor Boldey » ma feb 09 2015 9:20 pm

Hartstikke leuk. Je kan ze vragen wat het budget is (dat weten ze wel) en bepalen of dat voor jou voldoende is. Bedenk dat het afdrukken (incl ophangsysteem) ook een aanzienlijke kostenpost is. Je foto mag best in verhouding geprijsd zijn m.i.

En over het reproduceren: daar zou ik niet wakker van gaan liggen aangezien het hier gaat om een gezondheidscentrum. Wel kun je het benoemen in een mailcontact of in een factuur die je stuurt.
Laatst gewijzigd door Boldey op wo feb 11 2015 1:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boldey

Forumlid
Berichten: 919


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor Tzigane » ma feb 09 2015 9:25 pm

Een euro of 3/400 lijkt me fair.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor karwil » ma feb 09 2015 11:17 pm

Nou Tzigane heel eerlijk gezegd is dat wat te veel van het goede.... :) Ik ben een prijs overeengekomen van 60 euro waarvoor ik de foto digitaal aanlever voor afdruk.
Toch wel een leuke verrassing zo!
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor JW17 » ma feb 09 2015 11:27 pm

Je moet alle kosten berekenen die je gemaakt hebt.
De reiskosten, de tijd die je nodig had om de foto's te maken en om ze te bewerken maar ook de afschrijving van jouw (foto)apparatuur, alles. Ik vind 60 euro veel te weinig wanneer je alles meerekent.

Verder kun je voorstellen jouw gegevens te vermelden bij de foto, dat kan weer nieuwe opdrachten opleveren.

En maak inderdaad afspraken over het gebruiksrecht. Wanneer zij opeens jouw foto als logo op al hun drukwerk, de website en weet ik wat allemaal gaan gebruiken, loop je heel wat inkomsten/verdiensten mis!
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor Léon Obers » ma feb 09 2015 11:39 pm

Gezien de resolutie bestaat het waarschijnlijk uit een aan elkaar gemonteerde versie in meerdere rijen en kolommen? Hoge kwaliteit beeld.
Straks hangt er misschien 3-4 meter breed een panorama voor hoge kosten, en jij levert een bestand voor Euro 60,- ? Dat is nog minder dan een "fooi".
Juist door een high res digitaal bestand te leveren heb je geen controle op het gebruik erna.
Zij willen uiteindelijk een geprinte panoramafoto. Lever die print (canvas ?) volledig compleet (via ophangsysteem etc.).
Heb je op die wijze ook controle over de kwaliteit van het werk.
Maak een totaalprijs en calculeer een flinke marge op zowel print als opname. Dat verkoopt en verdient beter dan alleen een bestand leveren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor karwil » di feb 10 2015 12:30 pm

toch maar weer opnieuw in onderhandeling zo te zien: ik ben van nature helemaal niet zo een verkoper, dus kan wat dat aan gaat nog het nodige bijspijkeren.
Thanx voor suggesties
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor Saskia Janssen » di feb 10 2015 6:50 pm

Gewoon vragen waar je je zelf goed bij voelt..... Blijkbaar is dat gelukt, dus mooi opgelost :D
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto verkopen

Berichtdoor karwil » di feb 17 2015 9:41 pm

Afbeeldingpoortgebouw rotterdam by karel willemse, on Flickr

Dit is de foto.Ik vond hem zelf destijds fraai.Nu verbaasd het mij dat ik deze heb kunnen verkopen. Ik denk dat ik hem nu anders zou fotograferen,Meer naar links zodat de brug geheel los van het gebouw komt
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}
Gebruikersavatar
karwil

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten