Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Boem » wo feb 11 2015 9:43 pm

Toch eens even een onnozele vraag stellen: zo af en toe lees ik, bij fotograferen vanaf statief, de tip om een langzame sluitertijd te gebruiken om minder last te hebben van trillingen.

Hoe werkt dat, en aan welke sluitertijden moet ik denken?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor plincky » wo feb 11 2015 9:49 pm

Wellicht wel handig om te vermelden waar je het vandaan hebt?
Enigste wat ik kan bedenken als ik zoiets hoor is dat de trilling die ontstaat bij opname minder zichtbaar worden bij 30 sec dan bij bv 2 sec. Maar beste is om gewoon de trilling helemaal weg te halen door liveview te gebruiken of Mup i.c.m. remote of zelfontspanner.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor a90 » wo feb 11 2015 9:53 pm

Lijkt mij een broodje aap. De suggestie van de Mirror lock up of remote is volgens mij de enige plausibele.
Laatst gewijzigd door a90 op wo feb 11 2015 9:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Vincent » wo feb 11 2015 9:54 pm

plincky schreef:Maar beste is om gewoon de trilling helemaal weg te halen door liveview te gebruiken


Bij Nikon camera's heeft live view geen zin omdat de spiegel alsnog neer en daarna weer opklapt als je in liveview een opname maakt :wink:

Ik ga er tenminste vanuit dat het in de laatste modellen (d750) niet anders is dan de oudere modellen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Jacob_O » wo feb 11 2015 10:00 pm

Ik neem dan dat TS het volgende gelezen heeft?

henkk schreef:Het voordeel van een langere sluitertijd is ook dat trillingen minder tot niet meer effect hebben.


En wel in: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=59464&start=15#p765332
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor plincky » wo feb 11 2015 10:10 pm

Ja idd djunclesam. even in de war omdat als ik het gebruik(wat ik niet vaak doe) doe ik dit dan blijkbaar met liveview (voor focus) i.c.m. met Mup en afstandsbediening.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor henkk » wo feb 11 2015 10:14 pm

Mogelijk. Plincky geeft hierboven de verklaring.
Ik denk maar even hoe ik analoog bij voorbeeld sterren fotografeerde: sluiter open zetten met draadontspanner, camera neerleggen, kwartier laten liggen, weer oppakken en sluiter dicht laten gaan. Van het bewegen aan begin en eind van de opname zie je helemaal niets op de foto.

Overigens zou ik niet van langzame sluitertijden maar van lange sluitertijden willen spreken.

P.S. ik denk dat het effect al optreedt vanaf enkele seconden sluitertijd. Zo lang staat een camera nou ook niet te klapperen van de spiegel- en sluiterbeweging.
Laatst gewijzigd door henkk op wo feb 11 2015 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor a90 » wo feb 11 2015 10:19 pm

Tsja, met een tijdopname zie je daar inderdaad weer minder van, dat klopt inderdaad.

Het was niet het eerste waar ik aan dacht overigens toen ik de vraag van de ts las. Ik dacht eerder aan natuurfotografie etc.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Debby » wo feb 11 2015 10:21 pm

Denk dat henkk zich hier vergist.
Hoe langer de sluitertijd hoe meer je elke trilling juist wilt vermijden. Daarom werk je met lange sluitertijden ook met een goed zwaar/stevig statief, klap je de spiegel omhoog en ontspan je je camera via afstandsbediening of draadontspanner.

Wel kun je met lange sluitertijden bewegende onderwerpen uit een foto laten verdwijnen. Denk hierbij aan auto's die verdwijnen en alleen het lichtspoor van de lichten achterlaat.
Online
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Brutus » wo feb 11 2015 10:30 pm

De reactie die Jacob_O citeert was mij ook opgevallen.
In eerste instantie vond ik het wat vreemd, maar ik kan mij er toch wel iets bij voorstellen.

Bij een belichtingstijd van bijvoorbeeld 60 seconden zal een trilling die 1/100ste seconde duurt slechts 1/6000ste deel van het beeld vormen en daardoor relatief minder effect op het eindresultaat hebben dan bij een belichting van 1/1000, waarbij de trilling 1/10de van het beeld vormt.
Uiteraard is dit puur theoretisch en gaat het alleen op als de camera met lens na de trilling weer in exact dezelfde positie terugkeert als vóór de trilling, wat waarschijnlijk nooit het geval zal zijn...

Iedereen die nu roept dat helemaal geen trilling nog altijd het beste is, heeft natuurlijk volkomen gelijk!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Debby » wo feb 11 2015 10:31 pm

henkk schreef:Ik denk maar even hoe ik analoog bij voorbeeld sterren fotografeerde: sluiter open zetten met draadontspanner, camera neerleggen, kwartier laten liggen, weer oppakken en sluiter dicht laten gaan. Van het bewegen aan begin en eind van de opname zie je helemaal niets op de foto.


Denk dat je het hier over het fotograferen van sterrensporen hebt en niet over haarscherpe stipjes van sterren...
Online
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor henkk » wo feb 11 2015 10:43 pm

Klopt. Wij bewegen echt heel snel dus voor een ster als stip heb je een korte sluitertijd nodig. Overigens moet je bij sterrensporen ook geen voortdurend trillende of bewegende camera hebben tijdens de opname.

Maar de discussie ging over het fotograferen van auto's in het donker met sluitertijden van enkele seconden, met een statief. Als dat statief stevig en stabiel is, zullen de trillingen van begin en einde opname minder doorwerken naarmate de sluitertijd langer is. Zoals Brutus ook schrijft.
Helemaal geen trilling is een illusie.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Boem » wo feb 11 2015 11:55 pm

Bedankt voor het meedenken iedereen, Ik bedoelde inderdaad de zin die Jacob_O aanhaalt en die viel mij op omdat ik het al eerder gelezen had, weet alleen niet meer waar, zal nog even gaan zoeken.

En mijn interesse gaat idd uit naar natuurfotografie, maar ook landschapfotografie. Vandaar ook mijn vraag over de lengte van de sluitertijden waar je dan aan zou moeten denken. (En inderdaad, langzame sluitertijden zijn net zo lelijk als dure prijzen [FLUSHED FACE] )

Edit: ondertussen ook even snel op het forum gezocht, ook dit oude draadje vermeldt het belang van evt langere sluitertijden om het effect van de opklappende spiegel te beperken.

viewtopic.php?f=35&t=506

Dat draadje geeft trouwens ook meteen een -beperkt onderbouwd- antwoord op het tweede deel van mijn vraag.

Maar mijn vraag blijft: wat is de gedachte hierachter? Is het inderdaad dat de belichting tijdens de natriltijd van de spiegel maar kort is t.o.v. de totale belichtingstijd?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Léon Obers » do feb 12 2015 1:30 am

Boem schreef:Maar mijn vraag blijft: wat is de gedachte hierachter?
Is het inderdaad dat de belichting tijdens de natriltijd van de spiegel maar kort is t.o.v. de totale belichtingstijd?

Ja, dat is inderdaad de gedachte erachter. (Plus trillingen van het open en dichtgaan van sluitergordijn). Niet meer en niet minder.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Berichtdoor Debby » do feb 12 2015 3:01 am

Als het inderdaad zo is, dat bij langere sluitertijden trillingen minder of geen effect hebben. Kan iemand mij dan misschien uitleggen waarom we bij steeds langere sluitertijden dan massaal voor meer stabiliteit/minder trillingen zorgen?

Korte sluitertijd --> uit de hand --> uit de hand mét VR --> vanaf statief --> draadontspanner/afstandsbediening --> spiegel opklappen --> lange sluitertijd

Boem schreef:Edit: ondertussen ook even snel op het forum gezocht, ook dit oude draadje vermeldt het belang van evt langere sluitertijden om het effect van de opklappende spiegel te beperken.

Link naar een verkeerd draadje? Ik heb namelijk niets gelezen over dat langere sluitertijden trillingen beperken.

Ik kan mij wel voorstellen dat bij extreem lange sluitertijden, zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde 15 minuten, dit het geval kan zijn. Maar zoals ook al eerder gezegd: "de discussie ging over het fotograferen van auto's in het donker met sluitertijden van enkele seconden, met een statief". Ik kan me niet indenken dat je dan (in zo'n situatie) minuten lang gaat belichten.

Wellicht lees of begrijp ik het wel verkeerd...
Laatst gewijzigd door Debby op do feb 12 2015 9:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Debby

Regiocoördinator
Berichten: 555


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten