Fotograferen in de zon

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Fotograferen in de zon

Berichtdoor Abbas » zo feb 15 2015 3:26 pm

Beste leden,

Zoals de titel al aangeeft, wil ik weten hoe je zulke foto's het beste kan nemen?
Hieronder heb ik een link bijgevoegd, dan hebben jullie een idee wat ik bedoel. Het is lekker belicht, maar niet overbelicht en de zon verzorgt ook geen problemen.

http://www.eenhoffelijkedag.nl/fotoshoot/zwangerschapsfotoshoot-zwangerschapsfotografie/
Gebruikersavatar
Abbas

Forumlid
Berichten: 104



Onderwerp:

Re: Fotograferen in de zon

Berichtdoor ATOR » zo feb 15 2015 3:45 pm

Zon achter je model, diafragma wijd open en het licht meten op je model zodat je model goed belicht is en de achtergrond overbelicht. Kind kan de was doen :D
Persoonlijk vind ik zulke shots mooier als het model met een reflector of flitser nog wat extra belicht wordt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen in de zon

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo feb 15 2015 4:31 pm

Idd, zoek maar eens op tegenlicht fotografie, backlight etc. Als je over een flitser beschikt kan je je model mooi belichten door zacht in te flitsen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen in de zon

Berichtdoor Abbas » zo feb 15 2015 5:34 pm

Top, thx!!
Gebruikersavatar
Abbas

Forumlid
Berichten: 104



Onderwerp:

Re: Fotograferen in de zon

Berichtdoor Hans Kamp » do apr 23 2015 10:09 am

Vroeger werd mij verteld dat je de zon niet in de lens moet hebben, omdat het een gat zou branden in de sluiter of op de film.

Als je met je blote oog in de zon kijkt, loop je ook het risico op een beschadiging van het netvlies. Ik weet niet of je deze waarschuwing kunt doortrekken naar je camera's of dat de moderne digitale camera's een bescherming daartegen hebben.

Hoe zit dat nu eigenlijk?
Nikon D40, Nikon D5200, AF-S Nikkor 18-55m 1:3.5-5.6GII ED, AF-S Nikkor 18-55m 1:3.5-5.6GII, Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6, AF-S Nikkor 50mm f/1.8G, AF-S Nikkor 18-300 F/3.5-6.3
Hans Kamp

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotograferen in de zon

Berichtdoor ArjanL » do apr 23 2015 11:24 am

Bij de Leica M camera's (meetzoekercamera) zou een gat in de sluiter (als deze tenminste nog van rubberdoek gemaakt is) gebrand kunnen worden omdat er een spiegel ontbreekt en het brandpunt van het objectief zo goed als op het sluiterdoek valt. In de praktijk hebt ik het nog nooit gezien of gehoord van iemand die het overkwam.
Bij een spiegelreflexcamera bestaat het probleem überhaupt niet omdat de lichtbundel door het oculair gaat en niet bij de sluiter in de buurt komt.
Ikzelf heb met film noch met digitale camera's ooit problemen ondervonden.

Direkt zonlicht is wél gevaarlijk voor het oog en dan met name het uv deel van het spectrum. Een goede zonnebril moet daarom ook het uv aandeel tegenhouden en liefst grijs of bruin gekleurd zijn.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotograferen in de zon

Berichtdoor diatoontje » do apr 23 2015 12:05 pm

Op Nikon USA staat wat over fotograferen tegen de zon in. Het is wel in het Engels, maar de strekking is wel duidelijk

http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Ex ... 5385812598
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten