Studiolampen + flits

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Studiolampen + flits

Berichtdoor becas » wo feb 18 2015 6:37 pm

Als ik op bijvoorbeeld youtube een tutorial bekijk over portret fotografie, dan hebben ze daar vaak studiolampen, die continu licht afgeven en waar ze het model mee belichten. Maar op het moment dat ze de foto maken, zie ik toch nog een flits. Ik heb al eens gegoogeld maar ik kan het niet antwoord niet goed vinden.

Hoe gaat dit in zijn werk, waar komt die flits dan nog vandaan? Geeft die studiolamp ook nog een flits af buiten het continu licht?

Voorbeeld filmpje van wat ik bedoel: https://www.youtube.com/watch?v=B2Mb6poDLvY
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studiolampen + flits

Berichtdoor Michele » wo feb 18 2015 6:43 pm

instellicht is de continuverlichting die je ziet, maar dat is alleen om te kunnen componeren en scherp te stellen. Flitslicht is de bak licht die je nodig hebt voor het definitieve plaatje.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studiolampen + flits

Berichtdoor Remco v/d Sanden » wo feb 18 2015 6:43 pm

Dit noemen ze een instellicht. Die zit op de meeste studiolampen op. Vaak regelbaar tussen proportioneel tot vol vermogen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studiolampen + flits

Berichtdoor ArjanL » wo feb 18 2015 6:48 pm

Studioflitsers beschikken haast allemaal over instellicht. Dit zijn lampen (gloei-, halogeen- of LED lampen) die ingeschakeld continu licht geven; naast de flitsbuis. Je kunt hiermee goed instellen hoe het flitslicht op het onderwerp valt. Meestal kan je het instellicht proportioneel of constant laten branden. Bij proportioneel instellicht kan je de verhoudingen zien tussen de verschillende flitsers; het instellicht is gekoppeld aan het flitsvermogen. Constant licht kan je eventueel gebruiken om bij te fotograferen, hoewel de voorkeur uitgaat naar flitslicht.
Flitslicht overtreft altijd het instellicht; dat heof je dus niet altijd uit te zetten. Sommige flitsers schakelen het instellicht uit bij flits en na de flits weer aan.

Onderstaande verlichting op het model had zonder instellicht veel langer geduurd en was veel minder voorspelbaar:

Afbeelding
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studiolampen + flits

Berichtdoor becas » wo feb 18 2015 7:08 pm

Nu snap ik het, bedankt voor de uitleg allemaal!
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studiolampen + flits

Berichtdoor Snowdog » do feb 19 2015 12:32 pm

Je komt uit Limburg .

Kijk een bij Qflash in Sittard , die hebben leuke beginner setjes .

Gr Ron .
Laatst gewijzigd door Snowdog op do feb 19 2015 8:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Studiolampen + flits

Berichtdoor becas » do feb 19 2015 1:44 pm

Ik heb al twee gewone flitsers, daar wil ik het even mee doen. Ben maar een beginnende amateur. De kosten moeten binnen de perken blijven :)
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Studiolampen + flits

Berichtdoor becas » vr feb 27 2015 6:01 pm

Ondertussen veel geoefend met de flitsers, buiten vind ik het makkelijker dan binnen in de 'thuisstudio'.

Na wat onderzoek op op internet besloten dat ik ook wil oefenen met continue licht. Dus ik heb vandaag geheel in DIY-stijl continue licht voor mijn twee softboxen gemaakt. Ik heb twee daglicht-spaarlampen gekocht, twee snoeren met schakelaar en twee verbouwingsfittingen van de zolder gehaald. Met een zelfgemaakt frame kan ik die binnen een paar seconden in de softboxen monteren.

De eerste indruk is dat het fijn werkt, wat makkelijker omdat je meteen ziet wat het licht doet. Nu maar verder gaan met oefenen :D
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten