scherpstelpunt

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

scherpstelpunt

Berichtdoor rianne74 » zo jun 07 2015 8:38 pm

Ik heb regelmatig foto's waarbij het scherpstelpunt in het midden had gehouden maar de foto is dan op een ander plek scherp. Maar ook gelukkig wel foto's die wel scherp zijn op het punt waar het moet ;-) wat gaat er fout en hoe kan ik dat verhelpen??? Ik schiet met een D7000 en een Sigma 70-200 2.8 zonder OS

Afbeelding

Afbeelding
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor paulg » zo jun 07 2015 9:17 pm

wat is je autofocus stand? mocht deze op dynamisch veld continue staan kan de camera er weleens naast zitten. en dan vooral met meerdere punten kan ik me voorstellen dat hij de focus verplaatst naar de wielrenner ernaast. (foto 2)
minder focuspunten kan dan een beter resultaat geven denk ik. kijk eens vanaf blz 91 in de handleiding.
Greetz Paul
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
Gebruikersavatar
paulg

Forumlid
Berichten: 138


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor rianne74 » zo jun 07 2015 9:21 pm

Hij staat op 9 punts dynamisch AF-C.
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor paulg » zo jun 07 2015 9:37 pm

kan je zien waar de camera op scherp heeft gesteld?
is dat op de rechter wielrenner of op de linker?
ik neem aan de rechter maar linker is scherp.
foto is niet gecropt?
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
Gebruikersavatar
paulg

Forumlid
Berichten: 138


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor jantom » zo jun 07 2015 10:10 pm

ik zie een paar mooie foto's.

Scherpstelpunten.... ik gebruik er gewoonlijk maar één (ik werk statisch) en als er meerdere zijn (gekozen) dan wordt er gemiddeld en dan is de controle zo ongeveer verloren (= overgelaten aan de camera).

Ik hoor ook andere geluiden maar ik ben toch bang dat het is zoals het is.

Gewoon beginnen met 1 scherpstelpunt. Dan zit je altijd goed - maar nadeel is dat het hoofdonderwerp dan ook in het midden van het beeld moet zijn. Een scherpstelpunt is bij mij wel verplaatsbaar dus het hoeft niet altijd in het midden te zijn.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor rianne74 » ma jun 08 2015 8:58 am

Paul, Ik had scherp gesteld op de rechter renner. Dat is er nl 1 van onze club ;-) Maar helaas is de linker renner scherp. Jammer. Foto is niet gecropt. Gewoon zoals hij genomen is.

Wellicht dat ik vanavond mijn camera maar weer eens meeneem naar de training en dan met 1 scherpstelpunt ga proberen. Anders zaterdag wedstrijd bij de club maar eens testen.. Bedankt voor de input ik ga het proberen. Ga nu eindelijk wennen aan die 2.8.... De eerste 2 a 3 keer waren de foto's helemaal om te huilen. Vond ik dan de mama's van de renners vonden ze wel mooi. :wink:
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor Marten » ma jun 08 2015 9:42 am

jantom schreef:.... als er meerdere zijn (gekozen) dan wordt er gemiddeld en dan is de controle zo ongeveer verloren (= overgelaten aan de camera). ..Ik hoor ook andere geluiden maar ik ben toch bang dat het is zoals het is.

Is dat zo? Wordt er gemiddeld, of kiest de camera er één uit?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor jantom » ma jun 08 2015 11:18 am

@Marten,

Ik weet wel zeker dat er een "gemiddelde" waarde wordt vastgesteld voor de afstandsinstelling - op basis van de resultaten van de diverse meetpunten.
Het kan eigenlijk niet anders dan zo.....

Maar soms ontbreekt de tijd/mogelijkheid om zelf de juiste afstand in te stellen en dan komt de automatiek naar voren. Ik heb nooit begrepen waarom er zoveel meetpunten moeten zijn want hoe meer meetpunten hoe meer berekeningen moeten worden gedaan. Tegenwoordig zijn de processoren in de camera's echter snel genoeg om dat voor elkaar te krijgen.

Maar ik (als ik het over mezelf mag hebben) fotografeer meestal gebouwen en die vormen geen probleem... Bij mij één scherpstelpunt.
Voor sportfotografen is meerpuntsmeting soms tot vaak nodig.

Ik sta open voor andere meningen :D
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor jettiny » di jun 09 2015 7:20 pm

Enkele feiten wil ik graag toevoegen.

Ten eerste staat de D7000 er om bekend vaak backfocus te produceren, dit is met AF finetunen in de meeste gevallen te verhelpen.
Ten tweede staat Sigma erom bekend dat de AF niet altijd gegarandeerd de eerste keer goed focust. Ze zitten er weleens naast, een tweede keer de ontspanknop indrukken geeft dan vaak een beter resultaat.
Nu gaat hem dat niet worden met je sportfoto's, maar de keuze AF-C icm de serie-opnamestand zou weleens goed kunnen helpen :)
Mijn eigen bevindingen met de Sigma zijn niet zo positief met sportfotografie. Ze focussen lui vind ik.

Wat de scherpstelling betreft met meerdere velden heb ik eens gelezen dat je het aantal velden niet te groot in aantal moet maken ivm de snelheid van berekenen. 9-velden worden aanbevolen in het stuk wat ik ooit las. schiet het me weer te binnen dan zal ik de link hier plaatsen :)

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor a vgastel » di jun 09 2015 8:30 pm

Laatst gewijzigd door a vgastel op wo jun 10 2015 4:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor henkk » di jun 09 2015 8:47 pm

Ik gebruik al tijden 3-D tracking automatisch veld in ook dit soort situaties en de 2e link die Bert stuurt, bevestigt dat als goede keuze (de eerste link werkt bij mij niet).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor rianne74 » di jun 09 2015 10:40 pm

Tiny, ik heb het AE knopje zo ingesteld dat zodra ik die indruk de camera continue scherpsteld. Foto's heb ik afgelopen zondag gemaakt toen onze zoon (bovenste foto) meedeed met het NK weg wielrennen. Veel meer scherpere foto's dan een paar weken terug dus verbetering is er zeker! Alleen viel het me nu op dat sommige er goed naast zaten kwa scherp op verkeerde plek. Vooral jammer van die onderste foto omdat zijn broertje tegelijk op het andere parcours aan het rijden was en zijn moeder daar foto's stond te maken. Ach ben geen prof! Zolang er nog verbetering merkbaar is ben ik al blij. Gaat best goedkomen, we blijven oefenen
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor rianne74 » di jun 09 2015 10:42 pm

Henk, ik ga de 3d tracking eens proberen. Heb beide linken bekeken. De eerste moet je nog even een h voor zetten dan doet hij het wel
Nikon D7000 Nikon D50 Nikon 17-55 2.8 Nikon AF 50mm 1.8D Sigma 70-200 2.8 Nikon SB-600
rianne74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Papendrecht
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor jettiny » wo jun 10 2015 4:31 pm

Ook ik heb tot grote tevredenheid gekozen voor de AF-ON methode, dat werkt prima. Ondanks dat heb ik twijfels over de scherpte als ik met AF-C werk. Wellicht dat de 3D dan betere resultaten geeft. Ga ik ook eens uitproberen.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt

Berichtdoor a vgastel » wo jun 10 2015 6:42 pm

Het zal zeker beter werken , heb het pas zelf weer eens ondervonden op de foto fair met de bikers.
Heb net eens gekeken in de exif en er zijn er verscheidene met en zonder 3d gemaakt.Zie zelf weinig verschil.

Camera staat bij mij altijd op af-on , op af- c, maar eerlijkheid moet zeggen dat ik die dag verscheidene dingen geprobeerd heb.

.enkelpunt d7.1 sl 1/800 matrixmetng iso 200

Afbeelding

Deze op AF-A, at 10m, with a depth of field from about 2.8m to infinity
AF Area Mode: Auto-area

Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten