Warm weer en je fotoapparatuur.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Cameraman » zo jul 12 2015 11:41 am

Ik werk zelf met de Nikon D610 en lenzen, nu vroeg ik me het volgende af de body kan een werk temperatuur hebben tussen de 0 en 40 graden maar hoe zit het met de Nikkor objectieven ik kan daar niets over vinden.
Zeker met deze extreem warme dagen een puntje denk ik, ik heb zelfs gefotografeerd met een doek over mijn camera tijdens de Tour de France hier in Utrecht voor de zekerheid.
Laatst gewijzigd door Cameraman op zo jul 12 2015 1:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cameraman

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 12 2015 11:47 am

Ga er maar vanuit dat als de temperatuur voor een camera is opgegeven, dat voor objectieven minimaal ook geldt.
Zonder objectief kun je niet fotograferen. Als het voor het objectief niet zou kloppen (eerder uitval) heb je weinig aan de opgave van de camera.

Ouderwetse "mat chroom" camera's en lenzen zijn met warme zonnige dagen in het voordeel, omdat ze het zonlicht reflecteren.
Zwarte camera's en objectieven absorberen meer warmte. Een van de redenen dat bijv. Canon een lijn aan objectieven in lichte tint uitvoert (met name bij tele-objectieven met Fluoriet glas-elementen omdat die gevoeliger zijn voor temperatuurwisselingen).

Ook een van de redenen dat ik geen zwarte cameratas gebruik. (Indertijd speciaal aangeschaft toen ik naar Zuid-Afrika ging).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Vincent » zo jul 12 2015 11:58 am

Ik zou me echt totaal geen zorgen maken over de werking van je apparatuur in zulke omstandigheden.

Volgens mij zijn fabrikanten in sommige landen verplicht om een 'werk temperatuur' op te geven en zijn ze daar vrij voorzichtig in. De D3s werkt volgens de manual correct tussen 0 en 40 graden Celsius.

Koude record staat bij mij inmiddels op -31 graden (natuurijs falun) en volledig probleemloos. Maar earmte is uiteraard iets anders dan koude, ik zie genoeg foto's van sportevenementen in de woestijn langs komen met zowel zwarte als witte objectieven.

Het mysterie van de witte Canon telelenzen blijft altijd een gewillig onderwerp van discussie :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor ArjanL » zo jul 12 2015 12:03 pm

Ik heb ooit eens een verplaatsing (300 km) gehad in de Westelijke woestijn in Egypte in een Landrover. Mijn toenmalige camera (D2x) lag i.v.m. schokken op mijn schoot en daardoor regelmatig in direct zonlicht. Het grote display gaf na verloop van tijd geen beeld meer. Camera uit en aan zetten loste het probleem op. Toch maar wat meer uit de zon gehouden na verloop van tijd.
Ik heb toen en ook nu nooit problemen gehad van disfunctioneren van apparatuur. Als het kan, probeer dan hele hoge temperaturen te vermijden maar laat dit geen reden zijn om niet te fotograferen.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor MarcoEos70D » zo jul 12 2015 12:05 pm

Ik heb gisteren de hele dag in de volle zon staan fotograferen bij de DTM on Zandvoort. Conclusie: Mijn apparatuur Kon beter tegen de zon dan mijn nek ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Cameraman » zo jul 12 2015 12:07 pm

Bedankt voor de reacties , ja mijn apparatuur is net nieuw en dan ben je voorzichtiger, inderdaad heb ik zelf ook een lichtgrijze tas.
In ieder geval heb ik de tour er mooi opstaan en zie ook geen problemen aan mijn apparatuur.
Gebruikersavatar
Cameraman

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor a vgastel » zo jul 12 2015 12:15 pm

De witte kleur zorgt voor een lagere temperatuur van de lens in de volle zon aldus Canon. Dit is natuurlijk wel zo maar een stukje marketing zal toch ook wel mee spelen. Nikon heeft vergelijkbare lenzen die wel gewoon zwart zijn, dus het kan wel.


Wat dat wit van Canon objectieven betreft:
Canon begon in de jaren '80 met objectieven waar fluoriet elementen inzaten. Helaas heeft fluoriet de vervelende eigenschap dat het uitzet bij warmte en dus de beeldkwaliteit beïnvloed. Je zult ook zien dat je door het oneindig scherpstelpunt moet draaien om de horizon scherp te krijgen. Toen is Canon met die witte toeters begonnen.
Inmiddels kent iedereen het merk van “die witte objectieven” en Canon is de L objectieven in wit blijven maken. Nog steeds deels om dezelfde reden bij een aantal objectieven.
Nikon heeft ooit een objectief in wit uitgevoerd, waarschijnlijk om mee te varen op het succes van Canon…


http://www.camerastuffreview.com/nl/nie ... kon-lenzen
Afbeelding
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Vincent » zo jul 12 2015 12:27 pm

De nieuwe Nikon 400, 500 en 600mm hebben ook fluoriet elementen. Mocht het echt problemen geven met de warmte dan zal nikon ook wel een witte versie uitbrengen binnenkort lijkt mij...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Warner » zo jul 12 2015 1:16 pm

Het is allemaal zo betrekkelijk. Iets wat zwart van kleur is kan zijn warmte beter kwijt, denk maar aan koelelementen die gebruikt worden om halfgeleiders te koelen.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 12 2015 2:33 pm

Maar warmte afstaan (voor iets dat al warm is) is wezenlijk iets anders als absorberen van zonlicht waarvan de energie omgezet wordt in warmte.
Overigens denk ik dat warmte afstaan niets te maken heeft met de kleur van het materiaal zelf, maar enkel alleen met de de eigenschappen waar het materiaal uit bestaat. Er zijn evengoed blanco (metaalkleurige) koelelementen. Verwarming in je huis is ook wit.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor ben42 » zo jul 12 2015 5:47 pm

Warm weer is over het algemeen geen groot probleem.
Directe zon kan veel gemakkelijker problemen opleveren.
De combinatie van beiden warm weer en dan ook nog een keer directe zon dat zijn de omstandigheden om goed op te letten.

Bij dynamisch gebruik van de camera, b.v. terwijl je door een stad rondloopt, dan zal de temperatuur van de camera niet zo heel erg oplopen. Je de camera neemt uiteindelijk wel de omgevings temperatuur aan, maar zal niet veel warmer worden.

Bij statisch gebruik van de camera b.v. op een statief, of je legt de camera een tijdje neer, dan is het handig de camera te beschermen tegen direkt zonlicht. Een zwarte rugzak wordt ook wat warmer, zelfs als je daar mee rondloopt. De temperatuur van de camera in een rugzak valt overigens meestal wel mee. De buitenzakjes (pocket camera) van een rugzak kunnen behoorlijk warm worden. Let hier vooral op als je b.v. even op een terrasje gaat zitten. De camera uit de zon houden is dan heel verstandig. Een rugzak of een cameratas uit de zon houden is dan aan te bevelen.
Bij een camera op een statief zou ik ook een poging doen deze in de schaduw te houden.

Een auto in de volle zon kan ook behoorlijk oplopen wat temperatuur betreft. Maar je kunt spullen goed inpakken (b.v. het midden van een koffer of tas) dan vallen de temperaturen heel erg mee.
*)

Ben


*)
Op een hete zomerdag (met termperaturen boven de 30 graden) heb ik wel eens medicatie en een termometer goed verpakt bewaard tussen wat kleding in een auto die op het parkeerterrein van een pretpark stond. De temperatuur was aan het einde van de dag niet boven de 28 graden geweest. De auto zelf was kokend.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor Michele » zo jul 19 2015 6:25 pm

a vgastel schreef:Wat dat wit van Canon objectieven betreft:
Canon begon in de jaren '80 met objectieven waar fluoriet elementen inzaten. Helaas heeft fluoriet de vervelende eigenschap dat het uitzet bij warmte en dus de beeldkwaliteit beïnvloed. Je zult ook zien dat je door het oneindig scherpstelpunt moet draaien om de horizon scherp te krijgen. Toen is Canon met die witte toeters begonnen.
Inmiddels kent iedereen het merk van “die witte objectieven” en Canon is de L objectieven in wit blijven maken. Nog steeds deels om dezelfde reden bij een aantal objectieven.

Ooit een Canon manager op de 'kina horen roepen dat 't ook wel leuk staat langs de lijn, al die witte lenzen. "Goeie reclame tijdens de Olympische spelen en het WK".
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Warm weer en je fotoapparatuur.

Berichtdoor ben42 » ma jul 20 2015 8:11 pm

Warner schreef:Het is allemaal zo betrekkelijk. Iets wat zwart van kleur is kan zijn warmte beter kwijt, denk maar aan koelelementen die gebruikt worden om halfgeleiders te koelen.


Het is inderdaad zo dat zwart bij sneller opwarmt en ook de warmte beter kwijt kan.
Hoewel bij het afkoelen is de geleiding en convectie het belangrijkst en daar maakt de kleur niet uit.
Het warmte verlies door straling is bij zwart groter dan bij wit, maar volgens mij is dit bij temperaturen tot 50 graden maar relatief klein.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten