Foto op Xpozer

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Foto op Xpozer

Berichtdoor Wally118 » vr sep 18 2015 1:08 pm

Ik ben onlangs op vakantie geweest in Toscane en daar heb ik onderstaande foto gemaakt vanuit een uitkijkpunt over Florence.
Nu zit ik er over te denken om deze op een Xpozer te laten drukken alleen heb ik hier nog totaal geen ervaring mee. Aangezien het toch best veel geld is wat je daarvoor kwijt bent zou ik graag aan degene die hier wel al ervaring mee hebben willen vragen of deze foto hier wel geschikt voor is??

Afbeelding
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor GJ57 » vr sep 18 2015 1:19 pm

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als je in het zoekvakje Xpozer tikt zie je een aantal mensen die dat wel hebben.
D3100 VR 18-55 VR55-300 en Nikkor AF-S 40mm F2.8 DX Micro G
Gebruikersavatar
GJ57

Forumlid
Berichten: 172



Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor ATOR » vr sep 18 2015 1:33 pm

Met je foto zelf lijkt me in ieder geval niets mis, die zou er goed moeten uitzien op een afdruk. Ik neem wel aan dat je hem in een hogere resolutie hebt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 18 2015 1:36 pm

Geen ervaring met Xposer, maar omdat het om grote afdrukken gaat (heb ik wel ervaring mee), kun je het beste specifieke software gebruiken om je foto-bestand "op te blazen" naar het gewenste formaat, waarbij die software betere algoritmes gebruikt dan die standaard gebruikt in Photoshop of Lightroom.

Bijv. het programma "Photo Zoom" van BenVista is zo'n programma waar ik erg goede ervaringen mee heb.
http://www.benvista.com/

Zie ook een ouder draadje:
viewtopic.php?p=336275#p336275
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor emiel » vr sep 18 2015 2:18 pm

op de site van xpozer staat alle info die je nodig hebt, welk formaat en dpi's ed. Ik zou de foto nog wel wat bewerken, hij oogt wat vlak qua kleur en ook de scherpte kan wel wat beter.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor ReneG » vr sep 18 2015 3:59 pm

Houdt er rekening mee dat Xpozer vrij 'mat' is. Als in nog wat matter dan een afdruk op mat fotopapier. Dat is op niet erg, maar als je een foto op hoogglans verwacht wordt je teleurgesteld. Bij mijn eerste xpozer foto besefte ik me dat niet (ik heb een kleine en grote xpozer thuis). Voor je beeldvorming, het heeft wat weg van een afdrup op 'gewoon' papier, maar dan van een veel hogere kwaliteit en met meer detail.

Dit was de eerste foto die ik (bij wijze van proef) in mijn kleine xpozer heb laten zetten:
Afbeelding

Deze viel erg tegen, alles was te mat, waardoor het er gewoon lekker uit kwam. Het 'glanzende' stukje op de neus deed op de xpozer nogal flets aan, detail in de schaduw viel wat verder weg (al liep het niet dicht, dat moet ik wel meegeven). Dit was achteraf soweiso niet zo'n goede keuze voor aan de muur, maar ik heb iets met F18's). ;)

Deze foto daarentegen knalt op de xpozer heerlijk mijn kamer in:
Afbeelding

Een zwart/witte stoomtrein op mijn grote xpozer ziet er daarentegen ook prachtig uit.

Grote voordeel van xpozer is dat de foto's makkelijk te verwisselen zijn en niet al te duur zijn. Wisselen met xpozer is aanzienlijk makkelijker dan bij een wissellijst. Verder is het xpozer frame zo licht dat het met een klein schroefje aan de muur hangt (dus geen gedoe met zware lijsten, meerdere schroeven, waterpas hangen etc). Ook geeft de schaduw die ontstaat omdat de xpozer wat afstand tot de muur heeft een mooie schaduwrand en enig diepteeffect (niet in de foto, maar de omgeving).

Ik denk dat bepaalde soorten fotografie (zwart/wit, street etc.) zich beter leent dan bijvoorbeeld foto's die je types glossy af zou drukken. En zoals hierboven gezegd, wat kleurrijker werkt beter, de foto moet niet te vlak zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor Wally118 » vr sep 18 2015 5:18 pm

Thnx voor de tips!!
Ik heb de resolutie nu verhoogd met Photozoom naar 3563x2288 dus dat zou wel voldoende moeten zijn. Ik wil maar een kleine Xpozer laten maken, 60x40, omdat we in de gang een lelijk stukje muur hebben waar ook nog helemaal niks hangt. Ik ga de gok gewoon nemen denk ik en dan zie ik wel hoe het er uit ziet als ik 'm thuis krijg...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor edrocket » vr sep 18 2015 6:03 pm

Bij kamera express amsterdam hangen wat voorbeelden. Het verbaasde me hoe mat mat was.
Ik weet niet hoe kwetsbaar xpozer is, maar als je het in een gang hangt, is dat misschien ook iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor Richard » vr sep 18 2015 6:25 pm

Kwestie van smaak. De Xpozer wordt met glimmende beschermfolie geleverd en mat vind ik het absoluut mooier: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=93&t=59347&start=75
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor Johan v. V. » vr sep 18 2015 6:47 pm

Persoonlijk heb ik prima ervaringen met Xpozer, zowel met het uiteindelijke resultaat als met de klantvriendelijkheid en service!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor ReneG » vr sep 18 2015 7:35 pm

Dat zeker, het is een prima bedrijf. Maar het is gewoon zo dat niet alle foto's even goed uitkomen op mat.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor iJoost » vr sep 18 2015 8:16 pm

Ja leuk, vanaf Piazzale Michelangelo. Ik zou nog even iets aan de kleur doen als ik jou was. Ik zie een licht groenzweem en met een slimme contrast curve krijg ie net wat meer pit. Klein beetje unsharp mask mag ook nog.
iJoost



Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor Wally118 » za sep 19 2015 7:06 am

Zo handig ben ik (nog) niet met Photoshop... Ik kan dingen wegpoetsen maar contrast curve of unsharp mask zegt mij nog niks... Maar ik ben sowieso van plan om eens op zoek te gaan naar een photoshop cursus... :-)
Ik maak sowieso gebruik van de optimalisatieservice bij Xpozer, dus wellicht dat zij de foto dan wel wat oppimpen...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor Johan v. V. » za sep 19 2015 11:54 am

Photoshop cursus is er (nog) niet, maar zoals je wellicht weet start in december een Lightroom cursus voor clubleden!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto op Xpozer

Berichtdoor Jolanda » za sep 19 2015 12:07 pm

Afbeelding



Ietsjes bewerkt in NX2:

Afbeelding
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten