Beginnen met fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Nikkormaat » di sep 22 2015 9:46 pm

Heb je al eens overwogen om deel te nemen aan een cursus fotografie of je in te schrijven voor een van de activiteiten van onze club. In het laatste geval vind je mensen met gelijke interesse en ongetwijfeld leden die je ter plekke met raad en daad willen adviseren. Succes met het ontdekken van je hobby.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor RG1988 » wo sep 23 2015 9:10 pm

Dank voor alle reacties allemaal. Ik neem het allemaal mee.

Lees ondertussen ook veel reviews of fora en YouTube. En alsof het met al die keuzes nog niet lastig genoeg is... ik lees dat er momenteel ook een discussie gaande is tussen systeemcamera's en spiegelreflexcamera's? Ik kwam erop nadat ik belde met Coolblue om wat informatie in te winnen voor die D5300. Medewerker attendeerde me op de NX500 van Samsung. Fora en YouTube geven aan dat het vooral een kwestie is van wat jijzelf wilt. Maar nu twijfel ik weer.

Frustrerend dit zeg, hah.

Afijn, het wordt in ieder geval een weloverwogen keuze.
RG1988

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor RG1988 » wo sep 23 2015 9:15 pm

Nikkormaat schreef:Heb je al eens overwogen om deel te nemen aan een cursus fotografie of je in te schrijven voor een van de activiteiten van onze club. In het laatste geval vind je mensen met gelijke interesse en ongetwijfeld leden die je ter plekke met raad en daad willen adviseren. Succes met het ontdekken van je hobby.


Heb het gezien inderdaad. Ben alleen heel erg beperkt qua tijd (werk + stage + studie en afstudeerfase). Overigens, wel heb ik een abonnement genomen op een fotografietijdschrift. En ik heb een reeks informatieve YouTube kanalen gevonden. Er is veeeel informatie te vinden!
RG1988

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor pveenstra » do sep 24 2015 2:42 pm

Advies van Coolblue of welke winkel dan ook, ik zou er voorzichtig mee zijn. Maar systeemcamera's zijn op zichzelf wel het overwegen waard. De kwaliteit daarvan benadert die van de spiegelreflexcamera. Je bent je aan het oriënteren, neem er de tijd voor.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor jvdme » do sep 24 2015 4:59 pm

Je wilt vooral macro- en straatfotografie gaan doen, begrijp ik.
Vlgs. mij kun je dan beter een DSLR kopen en geen systeemkamera.
Ik ben net overgestapt van DSLR naar SK. Een nadeel van mijn SK (Fuji) is het feit,
dat de EVF iedere keer na 10 of 20 s (of zoiets) uitvalt om stroom te sparen.
Dit lijkt mij voor jouw soort fotografie (erg) lastig.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Patrick » do sep 24 2015 5:36 pm

Die tijd is instelbaar...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Pearldrop » do sep 24 2015 5:46 pm

Voor straat zou ik juist geen dslr nemen vanwege formaat en gewicht. Zoom heb je voor straat ook niet nodig maar als je straat en macro wilt ligt dslr meer voor de hand. En soms moet je ook gewoon zelf ervaren. Echte miskoop zul je niet gauw doen.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor jfbat » do sep 24 2015 7:32 pm

Voor straat is een systeemcamera juist bij uitstek geschikt merk ik. Als ik met m'n D7100 en vrij normale lens (dus geen toeter) op straat sta, hebben mensen dat heel rap in de gaten. Met m'n O-MD is dat stukken minder snel het geval, hoewel het daar erg uitmaakt welk objectief ik er op heb. Pancake erop (20mm Panasonic) en het valt nauwelijks op. De fisheye of zoom loopt al wat meer in de gaten...

Van een "uitvallende" evf heb ik niet echt last. Ja, hij gaat uit. Maar ook meteen weer aan als je hem aan je oog zet.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor RG1988 » vr sep 25 2015 8:58 am

pveenstra schreef:Advies van Coolblue of welke winkel dan ook, ik zou er voorzichtig mee zijn. Maar systeemcamera's zijn op zichzelf wel het overwegen waard. De kwaliteit daarvan benadert die van de spiegelreflexcamera. Je bent je aan het oriënteren, neem er de tijd voor.


Ja precies. Had voorheen m'n ogen laten vallen op de D5300, overwoog daarna een systeemcamera, en nu denk ik toch weer aan een spiegelreflexcamera (D3300) met de gedachte dat het gewoonweg een instapmodel is waarmee ik wil kijken of fotografie wat voor me is.

Omdat systeemcamera's sneller en discreter zijn dan spiegelreflexcamera's (in ieder geval die van mijn prijsklassen, de instapmodellen), zijn ze misschien beter voor straatfotografie. Hoewel een spiegelreflexcamera natuurlijk ook kan. Macrofotografie daarentegen, gezien het schaarse aanbod lenzen voor de systeemcamera's, ik denk niet dat ik er verstandig aan doe om daarvoor een systeemcamera te gebruiken.

https://www.youtube.com/results?search_ ... g+NX+macro

jvdme schreef:Je wilt vooral macro- en straatfotografie gaan doen, begrijp ik.
Vlgs. mij kun je dan beter een DSLR kopen en geen systeemkamera.
Ik ben net overgestapt van DSLR naar SK. Een nadeel van mijn SK (Fuji) is het feit,
dat de EVF iedere keer na 10 of 20 s (of zoiets) uitvalt om stroom te sparen.
Dit lijkt mij voor jouw soort fotografie (erg) lastig.


Zeker lastig. Maar instelbaar dus – gelukkig.

De DSLR heeft ook een langere batterijduur. Dat is ook een van de redenen waarom ik dan liever een spiegelreflexcamera zou hebben. Aan de andere kant... ik draag een bril en m'n ogen zijn niet al te best. Zo bekeken doe ik er verstandig aan om een camera aan te schaffen met een (liefst uitklapbaar) schermpje. Dan kom je of bij de wat duurdere instapmodellen spiegelreflexcamera's (D5300),of toch een systeemcamera met een schermpje dat tevens previews laat zien.

Pearldrop schreef:Voor straat zou ik juist geen dslr nemen vanwege formaat en gewicht. Zoom heb je voor straat ook niet nodig maar als je straat en macro wilt ligt dslr meer voor de hand. En soms moet je ook gewoon zelf ervaren. Echte miskoop zul je niet gauw doen.


Ja dat dus, wat je zegt. Daar neig ik dus ook naartoe. Beter is om iets aan te schaffen waarmee ik beide 'prima' kan doen en experimenteren (wie weet heb ik er wel schoon genoeg van na een maandje of vier), dan dat ik iets aanschaf wat zich vooral leent voor één ding.

jfbat schreef:Voor straat is een systeemcamera juist bij uitstek geschikt merk ik. Als ik met m'n D7100 en vrij normale lens (dus geen toeter) op straat sta, hebben mensen dat heel rap in de gaten. Met m'n O-MD is dat stukken minder snel het geval, hoewel het daar erg uitmaakt welk objectief ik er op heb. Pancake erop (20mm Panasonic) en het valt nauwelijks op. De fisheye of zoom loopt al wat meer in de gaten...

Van een "uitvallende" evf heb ik niet echt last. Ja, hij gaat uit. Maar ook meteen weer aan als je hem aan je oog zet.


Nee precies. Dat is toch wel een groot voordeel.

Nou, jeetje zeg, super bedankt allemaal, ik ben hiermee ontzettend geholpen. Dus toch een DSLR, gewoonweg omdat ik als beginner zoveel mogelijk wil doen/proberen/ervaren. Blijkt dat ik verder wil met straatfotografie, dan een systeemcamera.

Waarschijnlijk een D3300 kit (of een van de camera's die eerder genoemd werden, moet even kijken naar tweedehands aanbod, prijzen, garantie et cetera). Als het kan een kit, en sowieso een macrolens (ook hiervoor hebben jullie aanbevelingen gemaakt).

Nogmaals mijn dank! Ik laat het jullie weten als ik iets leuks geschoten heb.
RG1988

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met fotografie

Berichtdoor Sandor Gora » vr sep 25 2015 5:52 pm

gauw clublid worden, dan is er regelmatig en vertrouwd iets goeds te koop....
GRE schreef:Om mijn nieuwe wensen te vervullen zet ik deze zaken in de vitrine.

NIkor AF-S 70-300 VR Vraagprijs: €170,- (in prima staat met pouch)
Nikor 18-105 DX VR Vraagprijs: €150,- (in prima staat met pouch)
Nikon Speedlight SB600 (Compleet) Vraagprijs: €160,- (in prima staatcompleet)
Tokina 12-24/4.0 AT-X PRO DX Vraagprijs: €295,- (incompleet geen originele afsluitingen)
Nikon D90 met originele grip en 2 batterijen Vraagprijs: €330,- (In prima staat)
Nikon Speedlight SB600 (Compleet) Vraagprijs: €160,- (in prima staatcompleet)

Geïnteresseerden zijn welkom om te komen kijken en proberen

Mvg Glen
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten