Wat is de definitie van "professionele apparatuur"

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Wat is de definitie van "professionele apparatuur"

Berichtdoor fmulders » ma nov 30 2015 10:49 pm

Sinds afgelopen donderdag ben ik de trotste bezitter van twee toegangskaarten voor het concert wat Coldplay in juni in de Amsterdam ArenA gaat geven. Uiteraard wil ik van de gelegenheid gebruik maken foto's te maken. Aan de ene kant staat op het ticket dat het niet mag. Aan de andere kant is het tegenwoordig natuurlijk niet meer te verbieden met alle smartphones en het wordt ook veelvuldig gedaan en gedoogd.
Op een andere zijde van het ticket staat dat er geen beeld- of geluidsopnamen gemaakt mogen worden met 'professionele apparatuur'. Met NIET professione apparatuur zou het wel mogen, dit wordt door Mojo ook bevestigd.

Mijn vraag: wat is een definitie van professionele apparatuur. Ik gebruik een D7100. Een heel goede camera, maar toch niet echt professioneel zou ik zeggen. Ik ben bang dat hij bij de ingang geweigerd wordt omdat hij (zoals Mojo zegt) een verwisselbare lens heeft. Slecht argument; ik kan genoeg camera's op noemen die wèl professioneel zijn en geen verwisselbare lens hebben.

Ik begrijp dat je niet op het veld mag staan met een telescooptoeter op je body omdat je dan andere concertgangers hindert. Maar een D7100 met bv een 70-300 voor eigen gebruik ...........
Zou toch moeten mogen.


Verzonden met behulp van Tapatalk
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor evelakes » ma nov 30 2015 11:18 pm

Zou je het willen een glas bier eroverheen te krijgen of een malloot die half dronken er tegenaan loopt.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor JvdKooij » ma nov 30 2015 11:20 pm

ga er maar van uit dat ze dat als "professioneel" beschouwen.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor JaapV » ma nov 30 2015 11:20 pm

Daarover is hier al eerder gediscussieerd:
viewtopic.php?f=23&t=55495
Kort antwoord: allerlei bands hebben tegenwoordig exclusieve contracten met fotografen. Ze betalen die fotografen niet: ze worden betaald door de fotografen dus mogen ze geen andere (beroeps)fotografen erbij laten en daaronder verstaan ze zelf "mensen die mogelijk te mooie foto's kunnen maken". Mojo kan natuurlijk de mobieltjes niet verbieden, dus zoeken ze naar een voor de bands (en hun fotografen) acceptabele middenweg. De bottom line is dat ze tegenover het betalende publiek mogen zeggen wat ze wel of niet aan camera's toelaten. De formulering (en dat is je vraag) is dan lastig.
Het heeft dus niets te maken met hinderen van ander publiek.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor ATOR » di dec 01 2015 12:00 am

Dit is het contract wat je in 2009 moest tekenen als je toestemming kreeg om foto's te maken van het concert van Coldplay:

1. The photographs taken by you of the Artist (“the Photographs”) shall only be taken during songs 2,3,4
performed by the Artist at the Event and shall only be taken without flash. The Photographs are
approved for publication once in the following publications only;
_______________ [NAME(S) OF PUBLICATION(S)] _______________
Or for syndication as agreed by us or your agency;
_______________ [NAME(S) OF AGENCY(S)] _______________
2. You hereby transfer and assign to us with full title guarantee the entire copyright and all extensions
and renewals throughout the world (including by way of present assignment of future rights) and all
rights of a similar nature in the Photographs.
3. You warrant and undertake that the Photographs (in whole or in part) shall not form, either directly or
indirectly, the content of any publication other than the Publication(s), whether published by the above
publication(s) (including in any associated publication of such publication(s) listed above) or by any
third party (i.e. no syndication rights are granted).
4. We shall not exploit the Photographs other than by way of the rights granted to you hereunder without
your consent.
5. We shall be entitled to assign transfer sub-license mortgage charge or otherwise dispose of our rights
hereunder to any person or entity without reference to you.
6. This Agreement shall be governed by the laws of England and Wales and the courts in London shall
have exclusive jurisdiction to determine all matters arising hereunder.
Coldplay Press Agreement 2009 Headlong Tours LLP


Je mag de foto's eenmalig gebruiken voor de vermelde publicatie en alle rechten van de door jou gemaakte foto's geef je weg aan Coldplay :o


Dus reken maar dat hun management er voor zorgt dat er niemand in het publiek zonder toestemming goede foto's gaat maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor DannySan » di dec 01 2015 5:56 am

Je komt er met iets anders dan een telefoon NIET in, dat is de bottom-line.
De discussie over zulke bovenstaande 'disclosures' speelt al langer, maar het management/de bands hebben in dit geval de macht (voor jou 25 anderen die wél komen).
Dus geniet van het concert, maar zonder camera!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3840


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor LJ-Jochem » di dec 01 2015 9:26 am

Ik heb weleens op een concert gestaan van Madonna waar ze ook streng waren op foto's maken met mobiel. Tegenwoordig houden ze ook rekening met de kracht van Social Media. Ze willen de stroom van foto's namelijk controlleren / invloed op uitoefenen zodat ze ook zeker weten dat er geen "gekke" dingen naar buiten komen wat dan weer van invloed kan zijn op vervolg optredens, tv interviews, etc. (Daarnaast is het voor een artiest ook hoogst irritant als hij/zij naar mobieltjes staat te kijken in plaats van gezichten ;) )

Natuurlijk is dat niet volledig te controlleren, dat weet ik, maar elk persoon die ze er op aanspreken is er één. "Damage control" en "voorkomen is beter dan genezen" zijn de motto's voor het management. Dus laat je D7100 maar thuis ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor MarcoEos70D » di dec 01 2015 9:56 am

Het voordeel van je camera thuis laten is dat je dan tenminste écht kunt genieten van de muziek, en dat je als bijkomend voordeel de mensen om je he niet stoort. Ik zou er niet blij van worden als iedereen spiegelreflexcamera's met telelenzen mee naar binnen mocht nemen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor Vincent » di dec 01 2015 10:50 am

Hoop leuke antwoorden maar nog steeds geen antwoord op de vraag.

De afgelopen jaren was de regel dat camera's met verwisselbare objectoeven als professioneel beschouwed werden en dus niet toegestaan. Jouw D7100 valt daar zeker ook onder. Met een compact camera kom je momenteel gewoon binnen bij een concert. Er zijn heel incidenteel uitzonderingen maar dan zou je dat op de diverse social media al wel gelezen hebben. Ik heb dus nog nooit gehoord dat Coldplay daaronder valt.

Of deze scheidslijn tussen professioneel en niet professioneel beschoude apparatuur momenteel nog zo eerlijk en terecht is, daar kun je over discussieren. Maar het is uiteraard ook niet de bedoeling dat men bij elke camera bij de ingang een lange dicsussie of beoordeling moet doen. En het helemaal weren is zeker ook niet de bedoeling van de organisaties. Maar er zijn nu ook al diverse telefoons die behoorlijk nette platen kunnen schieten van concerten. Geen DSLR kwalitiet nog, maar dat is ook een kwestie van tijd natuurlijk.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor MarcoEos70D » di dec 01 2015 12:51 pm

Voor de goede lezer was de vraag volgens mij al lang beantwoord :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor dogo » di dec 01 2015 1:23 pm

Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor Kristian » di dec 01 2015 1:43 pm

Gewoon niet een DSLR meenemen.

Wil je dat wel moet je sowieso al accreditatie aanvragen waar je meestal bij zulke artiesten niet zo binnen komt.
Het handigste is een compact meenemen wil je toch wat foto's proberen te schieten.

Wat ik me wel herinner is dat ik eens bij een knvb wedstrijd heb gehoord dat je alleen spiegelreflex mee mag nemen mits deze aan een bepaalde afmeting voldeed.
Hoe dit bij zo'n concert is weet ik niet exact maar zal niet anders zijn.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor Marwo » di dec 01 2015 8:06 pm

Voor de beveiliging is zowat iedere SLR camera een pro versie. Logisch want als zij al de types uit hun hoofd moet leren, kunnen zij daarna gelijk aan de slag in een fotozaak. ;)
Wij, vooral mijn dochter, en in mindere mate ik, fotograferen optredens/concerten. Maar als wij voor de lol ergens heen gaan hebben we hoogstens een compact camera bij....
Wat Marco mooi aangeeft, wij gaan voor de muziek en genieten daarvan. hoogstens een foto dat we erbij waren. Als ik een concert, in sublieme kwaliteit, terug wil zien koop ik een DVD van de betreffende band.

Als het in opdracht is, kom je op een gastenlijst, en mag je zonder probleem naar binnen. Daarna kom je voor het publiek te staan, bij de meeste grote concerten heb je dan de kans om
tijdens de eerste 3 nummers je werk te doen. In de kleinere zalen mag je vaak tot het einde blijven. En regelmatig zie je dan collega's die ook met een D7100 fotograferen... Dus ja, wat is een pro camera..? :)
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor fmulders » di dec 01 2015 8:34 pm

Iedereen dank voor zijn/haar antwoord. Met sommige kan ik wel wat, met andere weinig. Maar de beslissing is eigenlijk al wel gemaakt. De D7100 blijft waarschijnlijk thuis. Heb nog een S32 die ook nog eens waterdicht is en dus tegen een lading bier kan. Voor zover dit bij Coldplay gegooid zou worden. :-) Of heel misschien wanneer het budget dit toelaat een camera huren voor een dagje. Daarvoor was de reactie van Dogo erg handig.

Mij op een andere gedachte brengen dat deze beperking ouderwets en achterhaald is, is helaas niet gelukt.
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat is de definitie van

Berichtdoor JaapV » di dec 01 2015 9:10 pm

djunclesam schreef:Hoop leuke antwoorden maar nog steeds geen antwoord op de vraag.
(...)

Kennelijk bedoel je de vraag "wat is een pro camera?". Marco had natuurlijk gelijk. Niettemin: met mijn antwoord probeerde ik aan te geven dat die vraag irrelevant is: het antwoord mag per band, concert, of kaartjesknipper verschillen, dus zoeken naar doorslaggevende argumenten is zinloos.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten