Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor ThomHeintjes » wo jan 20 2016 7:36 pm

Hallo,

ik lees een hoop onderwerpen en het is alleen maar abracadabra voor mij en ik denk met mij nog een hoop beginnende fotografen. Brandpuntafstand, ISO waarde, Diafragma etc. Daarom de vraag of iemand een goede site/pdf of iets anders waar ik dit allemaal kan lezen en leren? Op google vind ik niet helemaal wat ik zoek en Wikipedia..... ja wat is daar nou precies van waar ;)

Ook zie ik fotografie cursussen waar je de eerste stappen leert. Heeft dit echt zin of kan je beter gewoon naar buiten en foto's maken en zelf ervaring opdoen?

alvast bedankt voor het lezen!
Nikon D3200// TAMRON 100-400MM F/4.5-6.3 DI VC USD// NIKON AF-S 18-200MM F/3.5-5.6G DX VR II// TOKINA 11-16MM F/2.8 SD AT-X PRO// NIKON AF-P 18-55MM F/3.5-5.6G VR
Gebruikersavatar
ThomHeintjes

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor Matthijs » wo jan 20 2016 7:42 pm

ThomHeintjes schreef:...

Ook zie ik fotografie cursussen waar je de eerste stappen leert. Heeft dit echt zin of kan je beter gewoon naar buiten en foto's maken en zelf ervaring opdoen?

...


Ik heb alles (tot nu toe dan... ;) ) mijzelf aangeleerd, na veel lezen op internet, in bladen ect..
Als je bekijkt hoe ontzettend veel mislukte foto's heb, schrik je wel even. Als je eventjes kijkt op mijn website zijn dat ongeveer de beste opnames die ik in 2014/2015/2016 heb gemaakt. En ik heb sinds die jaren al honderdduizenden foto's gemaakt! Soms schiet ik een serie (verspreid over een dag) van zo'n 500 foto's maak mag ik héél blij zijn als 1 procent daarvan is gelukt!

Dus: als het zelf proberen niet lukt ( en niet snel opgeven!) zou ik je een cursus aanraden.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor henkk » wo jan 20 2016 8:18 pm

Beste Thom,

een beginnerscursus heeft zeker zin als je niets weet van de dingen die je noemt.

Wikipedia bevat geen onzin, daar staat het bijwerkproces wel voor in. Vroeger kochten we een boek.

heb je al een camera en zo ja, wat voor een? met een smartphone kun je heel leuke foto's maken zonder al die details te kennen. Terug naar de oude box-camera.

En wat wil je fotograferen?

Kortom, met zo'n algemene vraagstelling kom je er niet.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4946


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor Jester » wo jan 20 2016 8:30 pm

De meeste dingen, de basisprincipes, die je in de Wikipedia leest zijn (en blijven) natuurlijk gewoon waar, dus in die zin is het niet verkeerd om daar te lezen. Daarnaast is het logisch nadenken en een beetje de terminologie leren. ISO heeft te maken met de gevoeligheid van je sensor of film voor licht. Diafragma heeft te maken met de grootte van je lensopening, en de sluitertijd natuurlijk met de tijd dat het licht door die opening op je sensor valt. 'Rommel' je aan 1 van die 3 waarden, dan beïnvloedt je de andere 2, en moet je die vaak compenseren. Bij relatief meer licht kun je volstaan met een kleiner diafragma en/of een lagere ISO-waarde. En omgekeerd geldt hetzelfde... Die 3 basiswaarden hebben invloed op elkaar en dat verandert nooit.

Het spelen met die principes doe je door veel foto's te maken, gewoon te proberen en daarna te kijken en analyseren wat er gebeurd is.

Kijk vooral ook op Youtube naar demofilmpjes en uitleg. Daar is zo ontzettend veel info te vinden, dat moet kunnen lukken, toch? Daarnaast is de beste tip: proberen, proberen, proberen, dus zo veel mogelijk foto's maken. En vooral niet vergeten dat je het meest kunt leren van de mislukte foto's.

Veel succes en vooral veel plezier!

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor M@rcel » wo jan 20 2016 8:55 pm

Vorige week kwam deze vraag ook voorbij...

viewtopic.php?f=35&t=63359
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor ThomHeintjes » wo jan 20 2016 9:07 pm

Thanks heren voor de reacties. Dus wikipedia is toch wel betrouwbaar.... oke dan gaan we daar maar eens lezen.

@Henk ik heb een Nikon D3200 met een AF-S NIKKOR 18-55MM DX VR II lens. ik wil voornamelijk natuur en me zoontje van 4 maanden fotograferen. dus de echte huis tuin en keuken foto's maken. waarschijnlijk zal ik aan de auto stand wel genoeg hebben. maar ik vind het altijd wel fijn om te weten wat wat is.

@Rob ik zal zeker veel oefenen en youtube afstruinen
Nikon D3200// TAMRON 100-400MM F/4.5-6.3 DI VC USD// NIKON AF-S 18-200MM F/3.5-5.6G DX VR II// TOKINA 11-16MM F/2.8 SD AT-X PRO// NIKON AF-P 18-55MM F/3.5-5.6G VR
Gebruikersavatar
ThomHeintjes

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor M@rcel » wo jan 20 2016 9:23 pm

Als 1 van de eerste zaken is het belangrijk om te weten dat je de sluitertijd goed hebt. Op de AUTO stand kan de sluitertijd te lang duren, waardoor je onscherpe foto's krijgt. Met de D3200 kun je vast auto iso instellen, waardoor je 1 van de 3 belichtingscriteria voorlopig even kan 'vergeten', je hoeft dan alleen te concentreren op de sluitertijd. Als je van je zoon een foto neemt, dan ligt hij nu nog stil en is sluitertijd nog niet zo belangrijk. Zodra er meer beweging en snelheid in komt, dan moet je het beeld bevriezen en dat kan alleen door een korte sluitertijd. Denk aan 1/200 en sneller.

Wellicht heb je aan onderstaand filmpje wat
https://youtu.be/Sl2Y2-J4fis
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor Jester » wo jan 20 2016 10:52 pm

Naar mijn - niet zo - bescheiden mening moet je nou juist zo snel mogelijk van de Auto-stand af. In die stand kun je namelijk niets zelf bepalen, nog niet eens of je ingebouwde flits omhoog klapt of niet. En nog erger en SUPER irritant: op welk punt scherpgesteld wordt. Gevolg: een heleboel onscherpe, of op het verkeerde punt scherpe, foto's.

Zet hem dan op de 'A' stand (doe ik zelf ook heel vaak) en bepaal zelf je diafragma (en daarmee ook je scherptediepte = gebied waarbinnen je foto scherp is). Een lagere waarde betekent een grotere opening (meer licht op je sensor), maar kleiner scherptediepte-gebied. Soms wil je dat (achtergrond mooi onscherp, waardoor je onderwerp er meer 'uitspringt'), maar soms ook niet (landschappen, bijvoorbeeld). Een grotere opening betekent dus ook een snellere sluitertijd, en daardoor dus minder bewegingsonscherpte. Zo zie maar: het is puur toegepaste natuurkunde, helemaal niks moeilijks aan ;o)...

Zoals eerder gezegd: aan die basisprincipes verandert nooit wat. Het is alleen soms best lastig om de juiste balans tussen de instellingen en waarden te bepalen. Maar dat leer je vanzelf door het veel te doen... Nogmaals veel succes en plezier!

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor Jolanda » do jan 21 2016 10:45 am

Ooit zijn we hier een draadje over gestart.....

viewtopic.php?f=35&t=7462&start=15
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor ThomHeintjes » do jan 21 2016 11:19 am

Super iedereen bedankt voor het advies en de links. Ik ga ze als ik tijd heb allemaal bekijken.

Bedankt toppers!!
Nikon D3200// TAMRON 100-400MM F/4.5-6.3 DI VC USD// NIKON AF-S 18-200MM F/3.5-5.6G DX VR II// TOKINA 11-16MM F/2.8 SD AT-X PRO// NIKON AF-P 18-55MM F/3.5-5.6G VR
Gebruikersavatar
ThomHeintjes

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand die informatie voor me heeft over fotografie?

Berichtdoor Hasselbox » do jan 21 2016 3:23 pm

Je hebt PB
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten