Budgetvriendelijke Concertfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor JurgenvHest » ma feb 22 2016 2:42 pm

Hoi allemaal,

Regelmatig word ik gevraagd door kennissen, die in bandjes spelen, om foto's te komen maken tijdens een van hun shows.
Ik ervaar dan dat de omstandigheden 'lastig' zijn, voor mijn camera.
Ik heb een Nikon D3100 met een Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 di ii vc pzd
Vooral het ontbreken van licht en de bewegingen van de bands maken het lastig mooie pics te schieten.
Regelmatig lukt het wel, al lijken het dan meer toevalstreffers dan echte goede weloverwogen foto's.

Ik denk zelf dat ik aan de limiet zit van mijn hardware.

Vraag 1:
Welke instellingen moet ik hanteren voor concertfotografie wanneer het er echt donker van wordt?
Witbalans, ISO, over- of onderbelicht en hoeveel, etc etc.

Vraag 2:
Kan iemand mij budgetvriendelijke tips geven voor het upgraden van mijn hardware?
Volstaat alleen het upgraden van een lens, of moet de body dan gelijk mee?
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron
Gebruikersavatar
JurgenvHest

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor ReneG » ma feb 22 2016 2:50 pm

1. Dat hangt geheel van de situatie en het beschikbare licht af, er is geen standaard instelling. In welke stand fotografeer je?

2. Je hebt waarschijnlijk vaak meer lichtsterkte nodig. Dat betekent een camera die 'cleaner' een hogere ISO aflevert of een lichtsterkere lens. In de regel wordt geadviseerd om eerst je lenzen te upgraden. Aangezien de Tamron niet echt lichtsterk is en verder ook geen hoogvlieger is, zou ik het eerst in je lenzen zoeken. Je kunt in jou geval met de camera ook wel wat winnen, maar ik zou toch eerst naar lichtsterker glas kijken. Het wordt echter al snel duurder. Relatief goedkoop zijn de 35mm f/1.8DX, 50mm f/1.8 of 85mm f/1.8 (dan wel een AF-S versie met motortje nemen), maar die laatste is al een stuk duurder dan de camera zelf. En dat is ook lang niet altijd zaligmakend, want je bent dan weer je zoom kwijt (als je niet vrij kunt bewegen in de zaal kan het zijn dat je dan niet uitkomt). Een 2e hands Tamron 17-50 f/2.8 (met motor) is misschien een optie, maar dan mis je veel zoom. Niet handig als je niet bij het podium kunt komen. En goede lichtsterke zooms zijn echt een stuk duurder.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor justme » ma feb 22 2016 2:58 pm

je wordt dus al regelmatig gevraagd, dus je hebt al ervaring met je huidige setup. Een inkoppertje zou zijn dat je nu aanloopt tegen té hoge ISO-waardes, wat komt door een één-tweetje tussen je camera en je lens.

Je wordt beperkt door het maximum diafragma van je zoomlens en dat zal je in je camera moeten compenseren met je sluitertijd en als laatste met je ISO.

je zult dus baat hebben bij een nieuwe body, maar vraag daarbij wel af of je dan gered bent en of je ook niet een meer lichtsterke lens nodig bent.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor JurgenvHest » ma feb 22 2016 3:06 pm

ReneG schreef:1. Dat hangt geheel van de situatie en het beschikbare licht af, er is geen standaard instelling. In welke stand fotografeer je?

2. Je hebt waarschijnlijk vaak meer lichtsterkte nodig. Dat betekent een camera die 'cleaner' een hogere ISO aflevert of een lichtsterkere lens. In de regel wordt geadviseerd om eerst je lenzen te upgraden. Aangezien de Tamron niet echt lichtsterk is en verder ook geen hoogvlieger is, zou ik het eerst in je lenzen zoeken. Je kunt in jou geval met de camera ook wel wat winnen, maar ik zou toch eerst naar lichtsterker glas kijken. Het wordt echter al snel duurder. Relatief goedkoop zijn de 35mm f/1.8DX, 50mm f/1.8 of 85mm f/1.8 (dan wel een AF-S versie met motortje nemen), maar die laatste is al een stuk duurder dan de camera zelf. En dat is ook lang niet altijd zaligmakend, want je bent dan weer je zoom kwijt (als je niet vrij kunt bewegen in de zaal kan het zijn dat je dan niet uitkomt). Een 2e hands Tamron 17-50 f/2.8 (met motor) is misschien een optie, maar dan mis je veel zoom. Niet handig als je niet bij het podium kunt komen. En goede lichtsterke zooms zijn echt een stuk duurder.


Bedankt voor je snelle reacties René.
Ik fotografeer meestal staand, tijdens concerten is een statief not done.
Bij deze concerten is vooraan staan niet echt een groot probleem, dus qua zoombereik hoef ik meestal niet zo erg veel.

Ga ervan uit, dat waar ik kom qua concert-locaties, het meestal donker is en spaarzaam wordt omgegaan met licht ;-)
En waar het wel enigszins lichter is, ervaar ik minder moeilijkheden.

Wat ik hieruit opmaak, is dat budgettair een vast brandpunt gunstiger zijn dan met zoom....
Vraag van een Dummie: Ik kan toch niet zoomen met de lenzen die jij voorstelt?

Ok, een lichtsterkere zoom, welke jij schetst duurder te zijn, waar moet ik als modellen aan denken?
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron
Gebruikersavatar
JurgenvHest

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor justme » ma feb 22 2016 3:17 pm

voor die laatste vraag ben je zelf al in staat om deze te beantwoorden:

en dat kun je doen door al je gemaakte foto's na te pluizen ( met bijv. Lightroom, maar windows verkenner kan dit ook ) op gebruikte brandpuntsafstand.

aldaar kom je erachter of je mogelijk een 35mm, 50mm of 85mm lens wilt hebben
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor Vincent » ma feb 22 2016 3:18 pm

wiebeterpstra schreef:Je wordt beperkt door het maximum diafragma van je zoomlens


Ten eerste dat. f/3.5 is al aan de hoge kant laat staan als je gaat inzoomen en je maximale diafragma naa 6.3 gaat...

Dat is gelijk je tweede probleem. Variabel diafragma is geen aanrader bij concerten want dat voorkomt dat je in manuele mode kunt schieten.

Ten derde is de D3100 geen absolute hoogvlieger is op hoge iso, maar zo heel dramatisch is het doorgaans ook niet. ISO3200 en zelfs 6400 is in veel gevallen nog prima bruikbaar. Ruis ja, dramatisch nee. In combinatie met geen lichtsterk glas dan telt het natuurlijk wel op...

Kom je gelijk op punt vier: bij concertfotografie in kleine zalen is licht gewoon vaak dramatisch. Dan moet je ruis accepteren of je spaarrekening plunderen. En zelfs in het laatste geval kom je er vaak nog niet. Ruis hoeft ook niet perse een probleem te zijn altijd, maar daarover verschillen de meningen nog wel eens.

Tenslotte is het voordeel van kleine zalen dat je vaak dichtbij kunt staan. Als je niet op tele hoeft te schieten dan kan het lichtsterke glas ook relatief goedkoop (tenzij je wijder dan 35mm gaat). Een 85, 50 of 35mm 1.8 is toch redelijk voordelig aan te komen en dan win je ruim 2 stops en dat is dus al een factor 4 aan licht!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor JurgenvHest » ma feb 22 2016 3:25 pm

THX uncle Sam.
Zou je eerder voor 35, 50 of 85 gaan?
Laatst gewijzigd door w.wind op di feb 23 2016 6:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige Quote verwijderd
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron
Gebruikersavatar
JurgenvHest

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor NielsO » ma feb 22 2016 3:35 pm

Beste Jurgen,

1.
Het beste kun je met concertfotografie in de M stand werken. In deze stand geef je zelf aan wat de sluitertijd, diafragma en ISO wordt.
Witbalans zou ik ook handmatig instellen, maak gewoon eens een paar testfoto's op de locatie. Zo kom je er al snel achter welke kleurtemperatuur van belang is.
Onderbelichting of overbelichting gebruik ik tijdens concertfotografie zelden. Dit omdat je beter te werk kunt gaan met een een goede sluitertijd/diafragma verhouding.

De ISO waarde hou je natuurlijk vaak zo laag mogelijk vanwege de kwaliteit/ruisverhouding. Vaak kom je toch al snel boven een ISO waarde van 640.
Het diafragma hou ik altijd zo groot mogelijk (Getal zo laag mogelijk, bijv: f/1.8 ). Zo zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk licht bij je sensor komt. Als je dit heb ingesteld staan ga je de sluitertijd laten zakken totdat je foto goed belicht is.

Zelf gebruik ik een soort vuistregel met de sluitertijd. Als je bijv een objectief hebt van 50mm (prime) dan zorg je ervoor dat je sluitertijd niet lager komt dan 50ms. Dit werkt zo goed als bij alle objectieven. Natuurlijk kun je de sluitertijd wel lager instellen als je bijv hebt te maken met Vibration Control. Of als je object niet te snel beweegt.

2.
Wat ik merk aan jouw apparatuur is dat je objectief maar een maximale opening/diafragma heeft van f/3.5. Dit is voor concertfotografie niet erg gunstig. Dus zou ik eens overwegen om te kijken naar de Nikon 35mm f/1.8 DX. Dit is een vrij goedkoop objectief(€160 op marktplaats) met goede lichtopbrengst. Eigenlijk zijn de meeste prime objectieven prima voor concertfotografie. De zoom objectieven met goede lichtopbrengst zijn vrij prijzig. Verder zou ik eens kijken naar de wat oudere AF-D objectieven van Nikon. Deze worden iets goedkoper op marktplaats verkocht en zijn nog steeds erg goed.

Naarmate je meer gaat investeren in je cameraspullen zou ik eens kijken naar betere camera body's en betere objectieven.
Natuurlijk snap ik dat dit voorlopig nog niet aan de orde is maar denk er eens over na.
Body's Tweedehands:
-Nikon D5500 (€650)(2015)
-Nikon D7100 (€650)(2013)
-Nikon D7200 (€950)(2015)

Objectieven Tweedehands
-Nikon 17-55 f/2.8 (€599)
-Sigma 17-50 f/2.8 (~€250)
-Tamron 17-50 f/2.8 (€180
-Sigma 18-35 f/1.8 (€500)

____________________________________________________

Hopelijk heb ik je redelijk geïnformeerd. Dit is natuurlijk mijn eigen mening en zo denkt iedereen hier weer anders over.
Dus het betekent niet dat wat ik zeg het allerbeste is. Want ook ik leer nog steeds graag van anderen ;)
Veel succes!
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor gijs sandberg » ma feb 22 2016 3:37 pm

Jurgen,
Zoals boven uitnemend toergelicht, er is amper een budget-oplossing met de kamera die je bezit.
Een Nikon 35mm 1.8 DX is (binnen de beperkingen daarvan) de enige budget-vriendelijke oplossing
De lens van T... die je noemt heeft (volgens geruchten) vele tevreden kopers, maar is niet gemaakt om binnen te fotograferen.
Voor toneel/concert/binnen-sport maakt Nikon een keur aan kamera's en lenzen, maar een D4 met een Nikon 200 2.0 AF-S-VR zal wel niet in het budget passen :o .
re: ruis
Wees niet bang om de ISO knop eens een draai te geven, criticasters verwijs je gewoon naar het werk van Anton Corbijn en collega's :roll: .
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor Vincent » ma feb 22 2016 4:16 pm

NielsO schreef:Vaak kom je toch al snel boven een ISO waarde van 640.


ISO 640?? :wtf:

De vraagstelling hier gaat over low-light concerten! Dan praat je niet over ISO in honderdtallen maar hoog in de duizend of zelfs tien duizentallen. Sowieso kun je naar mijn mening alles onder ISO6400 bij concerten als goed licht typeren (als in hoeveelheid licht, dat is uiteraard iets anders dan de kwaliteit van de lichtman/het uitlichten)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor NielsO » ma feb 22 2016 5:33 pm

Ligt er maar net aan wat voor camera en wat voor lens je gebruikt. Ik kom vaak al met iso 800 ala 1250 al uit de voeten.
Laatst gewijzigd door w.wind op di feb 23 2016 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige Quote verwijderd
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor JurgenvHest » ma feb 22 2016 7:14 pm

Maar is dat ook zo met een instappertje als een D3100?

Zijn er overigens nog nieuwe D7100's te koop, of zijn deze allen tweedehands?

Is er een 'gouden regel' voor waar het gaat om 35mm, 50mm of 85mm?
Of zijn die allen gewoon goed waarvoor ik ze wil gebruiken, of wat is nu daadwerkelijk het verschil (weer een Dummie-vraag)?
Laatst gewijzigd door w.wind op di feb 23 2016 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige Quote verwijderd
D7100
35mm 1.8 Nikon
18-270mm Tamron
Gebruikersavatar
JurgenvHest

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor justme » ma feb 22 2016 7:21 pm

Ze zijn allemaal prima, maar je moet voor jezelf uitzoeken, vandaar mijn eerder voorstel om gemaakte foto's te beoordelen, welk brandpuntsafstand het meest bij jouw manier van fotograferen past.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor ad1952 » ma feb 22 2016 7:21 pm

Wat ik nog mis bij de tips: altijd in RAW, 1 stop onderbelichten en bij geconcentreerd licht waar je onderwerp dan door verlicht wordt, spotmeting. Spotmeting om te voorkomen dat de donkere achtergrond een rol gaat spelen waardoor er lange belichtingstijden kunnen ontstaan. En een beetje ruis hoort er bij, ik haal in Lightroom veel ruis weg door de spelen met de schuifjes van de ruisreductie.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Budgetvriendelijke Concertfotografie

Berichtdoor NielsO » ma feb 22 2016 7:26 pm

Moet wel toegeven dat bij een D3100 hogere iso waardes nodig zijn. Dan zit je al snel op de 1600 ala 2000. Zelf gebruikte ik bijna nooit iso 6400.

Ja er zijn nog steeds D7100's op de markt. €789,-

Er bestaan verschillende soorten gouden regels. En met die drie objectieven kom je een heel end. Ze zijn voornamelijk goed voor wat jij doet. Ze zijn namelijk ook niet te duur. Tenzij je gaat kijken naar f/1.4 objectieven.

Het is ook maar net wat je fotografeert.
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten