Straatfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Straatfotografie

Berichtdoor Paul1865 » do feb 25 2016 10:08 am

Ik heb sinds een tijdje het fotograferen weer opgepikt en ben er inmiddels wel achter dat ik straatfotografie wel heel erg leuk vind. Vooral mensen dichtbij.
Alleen... ik durf eigenlijk niet zo goed mn camera tevoorschijn te halen en mensen midden in hun gezicht te fotograferen. Het voelt voor mij een beetje als inbreuk op hun privacy. Ik probeer het wel eens, maar krijg soms ook van die verontwaardigde blikken.
Hoe doen jullie dat? Gewoon overal sch*t aan hebben en plaatjes maken maar, of...
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
Gebruikersavatar
Paul1865

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor iwan073 » do feb 25 2016 10:30 am

Misschien een goeie zoomlens? :D

Kun je ergens in een portiekje gaan staan.

https://youtu.be/In5sR-tUhCM
  • - - - -
  • Nikon AF-S 50mm f/1.8G
  • SanDisk 64GB SDXC Extreme Pro
Gebruikersavatar
iwan073

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Jur » do feb 25 2016 10:39 am

Ik vind dat je vooral met respect moet omgaan met de mensen die je wilt fotograferen. Dit kan heel goed door heel even contact te maken d.m.v. een gebaar en oogcontact. Als hierop negatief wordt gereageerd moet je de foto gewoon niet maken.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Paul1865 » do feb 25 2016 10:58 am

iwan073 schreef:Misschien een goeie zoomlens? :D

Kun je ergens in een portiekje gaan staan.

https://youtu.be/In5sR-tUhCM


Handig filmpje... :)
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
Gebruikersavatar
Paul1865

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Patrick » do feb 25 2016 1:28 pm

In een portiek? Juist niet! Gewoon open fotograferen. Mensen kunnen zien dat je bezig bent. Veel hebben het sowieso niet door. Voorkomt problemen. Ik fotografeer veel op straat, maar ga liever de discussie aan vanuit het feit dat ik stiekem bezig ben.

En daarnaast. Foto's van dichtbij genomen met een (lichte) groothoek zijn veel pakkender en dynamischer!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor oud0001 » do feb 25 2016 2:26 pm

Je moet er een beetje schijt aan hebben wat mensen er van vinden.
En dan heb je ook nog gradaties. Je kunt letterlijk iemand in het gezicht schieten op minder dan een meter of binnen 2 meter.
De brutaalste is Bruce Gilden. Die gaat mij te ver omdat hij ook flitst en binnen de persoonlijke ruimte van 1 armlengte komt.
Maar dat ligt persoonlijk bij de fotograaf.
https://youtu.be/kkIWW6vwrvM?list=PLObG-A0mZgtoThXo0RKhosIw_GCD1UbYh

Door mensen eerst lief te vragen volg je de indoctrinatie uit je jeugd, waarin je met de paplepel werd in gegoten, om vooral rekening te houden met andermans privacy. Op straat heb je echter totaal geen enkele privacy, wel een persoonlijke afstand. Ongeveer een armlengte. Blijf buiten die armlengte en respecteer die persoonlijke ruimte. Verder doe je niets verkeert. Op straat heb je geen privacy te verwachten dus hoef jij je niet vervelend te voelen. Je mag dat wettelijk ook gewoon doen. Daar is niets mis mee, maar begin rustig en bouw het op. Begin op afstand en vraag nooit. Maak geen oogcontact want zodra je dat doet kun je ook snel in de problemen geraken. Zelfs mensen met een enorme aaibaarheidsfactor kunnen er door in de problemen geraken. Voorkomen is beter. Zodra je mensen gaat vragen veranderen zij hun gedrag en mimiek en spreek je over straatportretten en niet meer over straatfotografie waarbinnen je het gedrag in de context van de straat vastlegt van mensen zonder er zelf invloed op te hebben dan wel de geportretteerde poseert. Dan zie je op al je foto's lachende mensen, maar nergens die mensen zoals ze werkelijk zijn. Die zie je pas als ze jou niet zien. En jou zien ze niet als jij geen contact maakt en je bewegingen klein houdt. Denk ook aan dingen als kleur. Als je camera zwart is trek dan geen witte jas aan. Dan ziet men de bewegingen met je camera veel sneller. Trek een donkere jas aan en men ziet het minder snel. Beweeg ook langzaam en rustig. Snelle bewegingen trekken bij mensen de aandacht. Doe nooit stiekem.



Ga nu lekker even naar YouTube en bekijk de filmpjes.
https://www.youtube.com/results?q=street+photography
Er zijn vele je voorgegaan met elk hun eigen manier. Zo zul jij jouw manier gaan ontdekken. Door echter de filmpjes te bekijken hoef je het wiel niet eerst zelf uit te gaan vinden, maar kun je gebruik maken van de kennis van anderen. :wink:

Er zijn vele mensen die straatfotografie hun eigen draai geven en dat mag. Zo zul jij er ook je eigen draai aan gaan geven, maar wat je ook doet, begrijp dat jij niets verkeert doet. Jij mag mensen op straat ongevraagd fotograferen. Daar is wettelijk en ook moreel gezien helemaal niets mis mee. De mensen die moeilijk gaan doen is iets mis mee. Zij hebben niet de kennis in huis en zijn niet op de hoogte van de wetgeving in auteursrecht en portretrecht. Zorg dat jij dat wel exact weet. Zoek die zaken op de website van justitie op zodat jij weet wat kan en mag. Dreigt er een conflict te ontstaan blijf vriendelijk. Heb een glimlach op je gezicht en biedt eventueel aan de foto weg te gooien. Geef ook altijd een compliment als ik vindt het een mooie pet en ik verzamel foto's van mensen met een pet op. Zorg dat jij je verhaal klaar hebt zodat je het ad hoc kunt communiceren bij een dreigend conflict. Daardoor zul jij je zelfverzekerder voelen en dat straal je dan ook weer uit. Daardoor en je glimlach blijven conflicten meestal binnen de perken en beperkt tot wat woorden.
oud0001



Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Paul1865 » do feb 25 2016 3:10 pm

Paul1865 schreef:
Tuihanti schreef:*knip*

Hartstikke bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ik ga ff rustig de filmpjes bekijken en dan maar gewoon aan de slag met de opgedane tips en informatie. Kijken wanneer ik op mn muil ga :D ...


@Patrick: jij ook dank je wel !
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
Gebruikersavatar
Paul1865

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor oud0001 » do feb 25 2016 5:23 pm

Graag gedaan.
oud0001



Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Dennis_k » do feb 25 2016 7:55 pm

Start op plekken waar veel mensen langs komen.
Vooral de grote steden zijn geschikt, omdat de meeste mensen onder weg zijn ergens. Het valt mij op dat je meestal tot een meter of twee/drie soms niet eens opgemerkt wordt. En inderdaad, zodra je conflict verwacht, glimlachen, sorry zeggen en foto verwijderen (of doen alsof :wink: )

Zelf heb ik veel filmpjes op YouTube bekeken en de drie gratis pdf boeken van Thomas Leuthard gelezen. Vooral omdat zijn stijl me aanspreekt.

http://thomas.leuthard.photography/ebooks/

Verder gewoon proberen. Neem iemand mee, maakt het ook leuk.
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/
Dennis_k

Forumlid
Berichten: 210


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Paul1865 » do feb 25 2016 9:45 pm

Thanks! :)
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
Gebruikersavatar
Paul1865

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Patrick » do feb 25 2016 11:04 pm

Inderdaad een goede tip. Begin in toeristische gebieden als centrum Amsterdam; je valt daar echt niet op met een camera!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Vincent » vr feb 26 2016 6:21 am

Een beetje en onopvallende camera kan ook wel in je voordeel werken. Een D4 met 24-70mm trekt meer de aandacht en wekt meer argwaan dan een rangenfinder type camera.

En ja ik spreek uit ervaring :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Paul1865 » vr feb 26 2016 1:37 pm

Goeie over die camera idd. Ik loop hier nu met een DSLR met 16-85 toetertje erop. Dan zie je mensen al snel schichtig kijken. Tussen de middag ff wat geprobeerd, maar voel me nog een beetje schijterig hierin. Zal ooit wel goedkomen... ^^
k Merk wel dat mensen met honden voor mij toegankelijker zijn op de één of andere manier. Praatje over de hond maken en even daarna *klik*... Al houd ik nog wel wat afstand.
AfbeeldingWhat's in it for us? (story) by Paul Zoetemeijer, on Flickr
Laatst gewijzigd door Paul1865 op di mar 01 2016 3:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
Gebruikersavatar
Paul1865

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor oud0001 » vr feb 26 2016 3:50 pm

Je kunt al beginnen met het kleiner maken door een 35mm prime te pakken en een eventuele grip er onder weg te halen. Hang de camera dan aan de standaard riem om je nek, zoals een toerist.
oud0001



Onderwerp:

Re: Straatfotografie

Berichtdoor Paul1865 » vr feb 26 2016 3:58 pm

Daar ben ik al voor aan het sparen. Kleine stapjes voor mij... ;) En ik heb nog een instapcamera, dus nog niet zoveel toeters en bellen eraan... Wel zo'n toeristenriempje :D .
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
Gebruikersavatar
Paul1865

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten