RAW: Kost teveel tijd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor RogierJ » vr mar 04 2016 8:36 pm

Tja wat is het goede antwoord :)

Waarom niet gewoon jpeg + raw fotograferen. Kost wat ruimte....
Maar meteen na je vakantie kan je de foto's laten zien (vaak wil de naaste familie dat) en heb je daarna alle tijd om je 800+ foto's door te lopen, de leuke te selecteren, te bewerken etc. Het is tenslotte hobby (voor mij dan :mryellow: )

groet,

Rogier
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Cookie1397 » vr mar 04 2016 10:15 pm

Je kan raw opnames toch met bepaalde voorinstelling laden, of 1 foto uit de batch bewerken en die bewerking automatisch op al die opnames toepassen
Dan kan je ook al die foto's in 1 keer met de gewenste instellingen als jpg wegschrijven
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor ReneG » vr mar 04 2016 10:43 pm

In mijn optiek heb je waarschijnlijk ergens iets gemist als je RAW's er in Lightroom anders uitzien dan je JPEG's. Het kost wat tijd (al was ik in een uur klaar), maar ik heb de import profielen van Lightroom aangepast totdat het resultaat er standaard exact (of in ieder geval exact genoeg) zo uitzag als het resultaat in JPEG. Dat profiel pas ik bij import automatisch toe, probleem opgelost.

In mijn geval (ik gebruik niet al teveel enhancement features van mijn camera) heb ik uit mijn hoofd de volgende zaken in het profiel aangepast:
- Correcte profiel voor mijn camera gekozen.
- Correcte nikon profiel gekozen (In mijn geval SD, Standard). Neutral kan ook, maar SD zit veel dichter bij waar ik in mijn eindbewerking meestal uit wil komen.
- Automatisch vertekeningscorrectie toepassen.
- Automatisch chromatische abberatie verwijderen (over deze twijfel ik).
- Standaard verscherping.
- Kleine correctie op de kleur.

Je moet wel per camera een nieuw profiel maken, maar goed hoeveel camera's koop je in een jaar. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten