RAW: Kost teveel tijd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor 16610 » vr mar 04 2016 11:03 am

Hallo,

Ik schoot altijd in RAW om de foto's daarna met Lightroom naar mijn wens te maken. Echter zag ik er altijd tegenop om na een stedentrip of een reis, 800+ foto's te bewerken. Het kost gewoon bergen met tijd en eerlijk gezegd, vind ik de JPEG resultaten vaak erg goed. Op je Nikon kun je namelijk aangeven hoeveel scherpte, levendigheid, e.d. in je jpegs wil. Bovendien zijn ook niet alle foto's die je op een reis maakt RAW-waardig (een foto van het eten bijv., daar wil ik bij thuiskomst echt niet 10 minuten aan werken).

Een RAW ziet er daarentegen nooit goed uit en heeft dus altijd bewerking nodig. Ongeveer 80% van de jpegs vind ik prima. Nabewerken van een jpeg (schaduwen, contrast, helderheid) is echter erg beperkt. Echter pas ik altijd de Upright analyse en corrigerend profiel toe in Lightroom waardoor ik hierna alsnog de JPEG's moet exporteren...

Ik schiet nu dus in JPEG en heb de Fn-knop ingesteld dat als ik die indruk, er ook een RAW foto gemaakt wordt. (Of RAW+Fine). RAW's worden dan op een apart kaartje opgeslagen, mocht ik de RAW foto naderhand toch willen hebben.

Nu zou ik eigenlijk willen weten hoe jullie dit doen? Ik heb namelijk ook geprobeerd om een standaard pre-set in te stellen die ik op alle RAW's toepas. In de hoop dat dit mij tijd scheelt. Helaas geen preset kunnen vinden die vergelijkbaar is met een JPEG kopie van mijn Nikon en ik dus alsnog eeuwig bezig ben om 800+ foto's te processen.

Tips??? Dank.
16610

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor mozes » vr mar 04 2016 11:10 am

Voor een dagelijks plaatje is een jpg bestand toch prima.
Ik zou dan voor de speciale plaatjes raw gebruiken.

Profiel.
Zit er in lightroom geen preset waarin je de camera instelling kan kiezen? (standaard, neutraal, vivid etc, etc,)
Je zou die dan naar wens kunnen aanpassen en opslaan als nieuwe preset. en bv als batch keuze kunnen gebruiken.

ik gebruik alleen raw
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor CaptainHook » vr mar 04 2016 11:17 am

Tja... ik heb altijd al in RAW gewerkt. Sinds dat ik een D100 had.
Je weet namelijk nooit of je later meer waarde hecht aan die foto van zoveel jaar geleden. En wat er niet is, kun je ook nooit meer tevoorschijn halen.
Bovendien verbeteren in de loop van de jaren de diverse software tools die je RAW kunnen bewerken. Zo heb ik zelf al vaker gemerkt dat de allernieuwste s/w uit een 'oud' NEFje veel meer kan halen, dan destijds het geval was.

De compressieartefacten en het verlies van scherpte en kleurinfo vind ik zelf nogal storend bij JPEG. Iedere bewerking sloopt weer een beetje info uit je beeld.
En wil je een hele rits beelden omzetten van NEF --> JPEG, dan gooi je er toch gewoon een batchverwerking tegenaan?

Idd, zolang je je kiekjes op miniformaat bekijkt, is er ogenschijnlijk niks aan de hand. Maar o wee als je de mogelijkheden van de grootte/resolutie van je camera wilt benutten, dan schrik ik gewoon van de beperkingen van JPEG als bewerkings- c.q. archiefmateriaal. :(

JPEG is altijd de laatste stap voor het online tonen van je beelden. Punt. Niet de stappen daarvoor.
Ik maak altijd dagelijkse plaatjes; maar dan hoeft het nog niet van teleurstellende kwaliteit te zijn... :wink:
We hebben een fantastisch stuk gereedschap (de body + glaswerk) om de beelden vast te leggen, er zijn talloze s/w tools om er mee aan de slag te gaan. Die kans grijp ik; heb er nog nooit spijt van gehad! :!:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Cyrus » vr mar 04 2016 12:31 pm

Ik houd het bij RAW. Dan is er geen verlies van kleurinformatie en ook geen verlies tijdens de nabewerking.

Ongeacht het aantal foto's waar ik mee thuis kom, selecteer ik uit de serie eerst de "keepers" en ga dan pas nabewerken. Vaak genoeg maak je een aantal vrijwel gelijke foto's, gewoon voor de zekerheid. Daarnaast zit er vaak een groot aantal missers tussen, wat je thuis op je grote scherm pas goed ziet (net een verkeerde blik, scherpte net niet waar je 'm hebben wil etc). Selecteer van al je foto's alleen de beste, de foto's die blijvers zijn, en geef die 5 sterren. Zodra door alle foto's heen bent, laat je LR filteren op foto's met classificatie 5 sterren en ga dan pas nabewerken. Dat scheelt echt een vracht onnodig werk.

Je kunt vrij eenvoudig in LR een preset aanmaken die exact de JPG-instellingen van je camera nabootst, tot en met lenscorrectie en het kleurprofiel van de camera (standaard, levendig etc) aan toe. Om dit klusje nog eenvoudiger te maken, kun een RAW+JPG nemen van 1 situatie, waarbij je dan de RAW zo bewerkt, dat hij (nagenoeg) gelijk is aan de onbewerkte JPG. Zodra dat gedaan is, sla je de bewerkingen van de RAW op als preset.

De tijdwinst om in JPG te schieten wordt daarmee minimaal: ook JPGs hebben altijd wel wat nabewerking nodig, al is het alleen maar uitsnijden en/of rechtzetten.

Ik kan mij overigens moeilijk voorstellen dat je uit een serie van 800 foto's ook 800 'keepers" hebt, die dan vervolgens allemaal nabewerkt moeten worden...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor oud0001 » vr mar 04 2016 12:35 pm

Je kunt je eigen preset maken. In ontwikkelen kun je aan de linker kant boven de presets op de + klikken en zelf een preset toevoegen.
Als je eerst een foto neemt en die precies bewerkt zoals jij dat standaard zou willen zien kun je die bewerkingen als een preset opslaan. De volgende keer kun je met het binnehalen van de foto's de preset al uit laten voeren. Als het uploaden dan klaar is zijn de bewerkingen al uitgevoerd. Dan hoef je enkel nog ff te selecteren en om te zetten naar jpg.
oud0001



Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor M@rcel » vr mar 04 2016 1:08 pm

Foto's maak ik in RAW, bewerking in Lightroom (Engelstalig).

Foto's voor mijzelf; dan bewerk ik alleen de foto die ik mooi vind

Foto's voor anderen die ik ze dan digitaal geef als jpg; dan bewerk ik 1 foto als basis en kopieer deze instellingen naar alle andere foto's. Deze instelling zijn;
Camera Calibration op Nikon neutraal, Lens Corrections (profiel en chromatic), Detail (scherpte en ruis) en Basic (hooglichten en schaduwen). Als ik overtuigd ben dat de serie qua kleuren goed overeen komen, dan kopieer ik ook de Clarity en Vibrance mee van de Basic panel.

Daarna ga ik per foto horizon rechtzetten, croppen (16:9) en dan de whites en blacks aanpassen (shift indrukken en dan dubbelklikken op Whites and Blacks).

Daarna exporteren als jpg.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor ATOR » vr mar 04 2016 2:21 pm

Als je één keer tien minuten gewerkt hebt om een RAW foto te bewerken dan maak je daar toch gewoon een preset van die je automatisch toepast op al je foto's bij het inladen van je foto's in LR? Dat doe je nu ook in je Camera, je hebt één instelling gemaakt waar je al je jpgs mee bewerkt.


16610 schreef:Een RAW ziet er daarentegen nooit goed uit en heeft dus altijd bewerking nodig.

In Lightroom heb ik een basis preset met alleen een Colorchecker Passport camera calibration profiel en de automatische lenscorrectie en mijn Raws zien er gewoon goed uit. Ik bewerk wel maar dat is vooral aanpassen van het licht en smaak toevoegen, niet om de basis (kleur, contrast, levendigheid) goed te krijgen.

He viel me gisteren wel op hoe groot het verschil soms is tussen LR 'Camera Neutral' en een Colorchecker passport profiel. Zeker bij heftige kleuren. Ik kan me goed voorstellen dat ik met profiel 'Camera Neutral' harder zou moeten werken om de basis te krijgen zoals ik hem zag.

Een RAW foto met een verschillend LR camera calibration profiel, dezelfde lens correctie en geen andere bewerkingen:
Afbeelding
Vooral de veel betere kleurscheiding is niet iets wat je met bewerken nog goed krijgt. Het rood is echt anders dan het oranje en verzadigde kleuren zijn echt verzadigd.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Patrick » vr mar 04 2016 2:48 pm

Ook mijn eerste vraag is: waarom wil je alle foto's hebben. Eerste selecteren!

Als je besluit om toch niet te willen nabewerken, dan laat je toch gewoon door Nikon View NX de bijbehorende JPG bestanden genereren? Of je schiet RAW+JPG.

Ik schiet zelf alleen JPG bestanden naast mijn RAW bestanden als ik heel snel wat foto's nodig heb. Voor mij is een foto in de regel niet af als er niet even goed naar gekeken is. De meeste foto's zijn na een bewerking van 1 a 2 minuten al een stuk beter!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor M@rcel » vr mar 04 2016 3:03 pm

Met gebruik van het profiel van de colorchecker valt mij ook op dat de kleuren behoorlijk verzadigd zijn. Met name rood, groen en blauw knallen er soms uit. Ik vraag me dan wel eens af of de kleuren wel juist zijn, want het is soms bijna overdreven verzadigd.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor LJ-Jochem » vr mar 04 2016 3:40 pm

Ik schiet alles in RAW. Bij thuiskomst ga ik eerst een selectie maken van; Favoriet, Geen prioriteit en delete. Het hoeft namelijk niet allemaal in 1 keer. Natuurlijk de favorieten gaan gelijk maar ik kan rustig de wat mindere laten wachten op een slechte dag met veel regen en weinig omhanden.

Voor de echte snapshots als een foto van het eten, etc. heb ik mijn LG G4 in mijn broekzak zitten ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Jur » vr mar 04 2016 6:24 pm

Ik schiet alles in RAW en zie voor mijn werk geen enkel voordeel in JPEG's. Als ik snel JPEG's zou willen hebben kan ik ze altijd even genereren.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Hilda » vr mar 04 2016 6:49 pm

Alles en altijd in RAW en als ik geen zin in bewerken heb, alles in View NX-i of LR converteren/exporteren naar jpg, Klaar! Maar de originele bestanden heb je dan altijd in ieder geval in RAW zodat je er later evt nog een bewerking op los kan gooien.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Michele » vr mar 04 2016 6:53 pm

altijd alles RAW, maar als ik 500 + foto's maak, gebruik ik LR of ViewNX om een selectie te maken en bewerk alleen de platen die ik het nabewerken waard vind. Of de rest in de prullenbak belandt of in een "wellicht-voor-later-leuk" -mapje hangt af van wat ik ooit nog nodig denk te hebben. Meestal mik ik alleen de dubbele uit serie-opnamen weg en bewaar alles wat het bewaren waard lijkt. En dat kan nooit kwaad want afgelopen maand kreeg ik opeens een verzoek voor een serie van coureur waarvan ik in 2009 en 2008 regelmatig foto's maakte. Die pluk je dan uit je raw-archief en pas je aan naar wens van de klant. En die bewerking was nu wezenlijk anders dan voor het medium waarvoor ik destijds werkte.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Sandor Gora » vr mar 04 2016 7:16 pm

lijkt me heel erg, 800+ foto's verwerken.... die wil je toch niet allemaal bekijken?
ik doe net of ik nog met een rolletje werk, weliswaar een flexibel rolletje, maar toch:
van te voren selectief zijn: welke beelden illustreren het verhaal van de reis? welke foto's zou ik over 10 jaar nog leuk vinden?
ik gooi 's avonds op de hotelkamer of tijdens de busrit al weg.
1 week Klassiek Griekenland = 203 foto's, na selectie thuis bleven er 53 over; 1 week Koningssteden Marokko = 83 over; een week wandelen Engeland met weekeind Londen = 86 over.
en ja, ik besef dat die aantallen ook zelfbescherming zijn!
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW: Kost teveel tijd

Berichtdoor Richard » vr mar 04 2016 7:27 pm

Terugkerende discussie :wink:

ATORs antwoord is een goede.

Eerdere draadjes met soortgelijke strekking en antwoorden: viewtopic.php?t=62316 en viewtopic.php?t=61661
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten