Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor DannySan » wo mar 23 2016 11:41 am

Hoi allemaal!

Zoals de titel al zegt, ik ben op zoek naar ervaringen en/of tips m.b.t. en Zwangerschaps-shoot.
Ik werd gisteren "overvallen" met de vraag Door een dame die ik een tijd geleden nog in de sportschool heb gefotografeerd.
Alleen nu is ze, jawel... 36 weken heen haha dus haast geboden.

Ik weet dat Google en YouTube vol staan, maar ik zou ook graag jullie ervaringen en tips meenemen.

Het wordt zwart/wit (Peter Coulson stijl) bij hen thuis (dus met partner).
Ik heb tot mijn beschikking:
D7100
35mm f/1.8
17-50mm f/2,8
70-200mm f/2,8
3 losse flitsers en triggers
Reflectie scherm
Softbox
Paraplu (of shoot - through of bounce)

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door DannySan op vr mar 25 2016 10:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor justme » wo mar 23 2016 1:45 pm

wellicht too much, maar mogelijk wel handig om de locatie te scouten? Zodoende kun je vooraf al bespreken/bepalen welke setting er gecreëerd kan worden.
zodoende kan je rommelige/afleidende achtergronden vermijden, en juist een compleet plaatje realiseren. Je bent al overvallen, dus lijkt het me verstandig om vooraf de shoot met z'n drieën te bespreken, en ideeën uit te wisselen. Spreek vooral af bij hun thuis, en mogelijk op zelfde tijdstip als dat je de shoot gaat doen.
Je krijg dan al een goed beeld hoe het licht op dat moment is, en of je mogelijk moet bijsturen hierin.

Zo weet je vooraf wat je gaat doen, en kan je je daarop technisch goed voorbereiden, en weet het koppel wat er van hen, en van de setting verwacht wordt.
Zo kan het koppel al kleding klaarleggen/aantrekken, en eventueel de ruimte voorbereiden/inrichten op de komende shoot.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor ATOR » wo mar 23 2016 3:04 pm

Het zal niet meevallen, en misschien wil je het wel helemaal niet, maar probeer alsjeblieft de grootste clichés te vermijden. Neem de moeite om samen met hen een concept te vinden dat laat zien wie ze zijn en maak er een shoot van die hen op het lijf geschreven is. Zelfs als het Coulson style is (zwart/wit, schaarsgekleed, grote octa, egale achtergrond), maak het eigen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor DannySan » vr mar 25 2016 9:37 pm

Bedankt Wiebe en Ator voor jullie reacties!

ik kan pas nu weer reageren, een rare week op mijn werk en de wisseldiensten 'werken ook niet mee'.
Daarnaast is mijn 'zwangere onderwerp' ook nog eens een superactief en hectisch bezig bijtje...

Dus... ik heb de locatie niet kunnen scouten, maar ik heb 4 foto's gekregen; daar moet ik het mee doen :mryellow:
Ik heb wel een hoop meer achtergrond-informatie over haar en haar partner, hoe zij in het leven staan en hoe zij in deze (voor haar 1e) zwangerschap staan.
Ook weet ik waar de voorkeuren liggen qua mood en feel, en daar moet ik het dus mee doen.

Morgen (zaterdag 26-03) is de shoot, so: wish me luck!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor Peter » vr mar 25 2016 9:40 pm

ben benieuwd , succes !

ennuh, ik lees even mee :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor DannySan » vr mar 25 2016 9:55 pm

Als aanvulling nog mijn antwoord op de opmerking van Ator, ik snap volledig wat je bedoeld; maar ik denk dat ik aan een aantal 'clichés' niet zal kunnen ontkomen.
Ik denk dat je die pas specifiek zou kunnen 'vermijden' als je wat meer ervaring hebt; maar wellicht komt dat juist dan weer helemaal goed morgen.
Ik ben er - verbazingwekkend - kalm onder, het is de meest 'onvoorbereide' shoot die ik ooit gedaan heb, met een dame als onderwerp dat bij 16 weken (toen ik haar nog al sportend heb gefotografeerd) blóedje onzeker was over haar lijf en buikje; en dat nu nóg meer is.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor Bert vD » vr mar 25 2016 10:03 pm

Succes Danny[emoji28]


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor Jacob_O » vr mar 25 2016 10:09 pm

Succes!
Jij liever dan ik :lol:
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor justme » vr mar 25 2016 10:27 pm

Als jij zelfverzekerd overkomt dan neemt de rest dat vanzelf wel over. Dus vertrouw op je aanwezige ervaring!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor Bert vD » za mar 26 2016 9:55 pm

Goed gegaan, Danny? Wel benieuwd hoe deze nieuwe uitdaging je is bevallen (geen woordspeling[emoji3])9


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor DannySan » za mar 26 2016 10:30 pm

Hoi allemaal,

het is zéker goed gegaan vanmiddag!
Ik heb me - zo goed als het ging - voorbereid (ook met het materiaal) en daarna zijn we met het minieme moodboard wat er was gaan werken.
Er bleek een verandering van plannen te zijn over een aantal beelden, manlief vond dat het iets meer gekleed moest dan vrouwlief had bedacht :lol:
Maar daar zijn we prima uit gekomen, en we hebben een aantal inspiraties gebruikt om daar zelf een eigen invulling aan te geven.

Wat ik het lastigst vond was hoe je de juiste 'feel' in een shot legt, iets wat past bij de bijzonderheid van een zwangere vrouw maar ook flatterend voor diezelfde vrouw.
En een man die met argusogen toekijkt haha. Maar gelukkig werd hij iets meer ontspannen na een tijdje en zo konden we ook samen met hem wat passende beelden schieten.

Het was 4 uur heel hard werken, maar het resultaat vind ik zeer zeker erg de moeite waard!
Nu nog even afwachten op de reactie van het koppel, en wat ik mag delen; dus daar moeten jullie nog even op wachten.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor DannySan » ma mar 28 2016 8:28 pm

Zo, 2 dagen later en héél wat ontwikkelingen verder :shock: 8)

De 16 foto's die ik uiteindelijk heb goedgekeurd en bewerkt zijn in ZEER goede aarde ontvangen!
Maar manlief in kwestie heeft in de te delen foto's ook nu nog zeer 'het mes' gezet, en dus blijft er een beperkte 'collectie' over die gedeeld mag worden.
Maar - men is zo enthousiast dat er een vervolg komt; namelijk een newborn shoot. De dame in kwestie is morgen (29 maart) 37 weken; dus ook die uitdaging ben ik aangegaan :oohh:
Als een bepaald idee mooi 'uit komt' mag ik zelfs de foto van het geboortekaartje leveren *trots!

1 beeld is nu gedeeld, en mag en kan ik nu ook delen :mryellow:

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor Bert vD » ma mar 28 2016 10:02 pm

Mooi dat je zo tevreden bent! Kan me goed voorstellen dat de aanstaande ouders dit een gave plaat vinden. Daar gaat het om. Afgezien van rose met zw/w vind ik het ook een mooie foto. Benieuwd naar de rest.


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor DannySan » ma mar 28 2016 10:28 pm

Ik weet dat het een 'cliché' is, maar de 'volledig' zwart/witte versie werd minder mooi bevonden dan deze ;-)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwangerschaps-shoot - ervaringen en tips?

Berichtdoor Highlander » ma mar 28 2016 10:31 pm

Hier kun je trots op zijn Danny :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten