Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor Smokediver » vr jun 17 2016 2:42 pm

Ik heb een vraag, wat voor foto apparatuur heb je minimaal nodig / is het meest geschikt om woningen te fotograferen in opdracht van een makelaar?
En dan bedoel ik met name, wat voor lens is het beste geschikt, flitapparetuur etc.

Mochten mensen hier ervaring mee hebben dan ben ik ook erg benieuwd naar jullie tips en tricks. Deze tak van sport is namelijk totaal nieuw voor mij.
Groet,
Martijn

een paar body,s, wat lenzen, een flitser, een statief en ook nog een grote rugzak
Smokediver

Forumlid
Berichten: 27


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor Brutus » vr jun 17 2016 3:05 pm

De makelaar zegt altijd dat voor de verkoop van een huis drie dingen belangrijk zijn.
Locatie, locatie en locatie.

Voor interieurfoto's geldt hetzelfde.
Statief, statief en statief.

Ok, beetje flauw, maar wel waar.
Precies uitmeten, grote scheptediepte, lange sluitertijd en een groothoekobjectief gebruiken.

Belichting gaat zonder hulpmiddelen vaak prima, gewoon daglicht en de donkere partijen een beetje ophalen in de nabewerking.
Als je toch aan het nabewerken bent, meteen onthoeken.

Flitsen is tricky. Je komt al snel bij strobistoplossingen uit en dat is een tak van sport die je eerst onder de knie moet krijgen.

Vóór het maken van de foto eerst opruimen en na het kaderen heel precies kijken naar storende elementen in het beeld en die weghalen.

Succes!
Laatst gewijzigd door Brutus op za jun 18 2016 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor justme » vr jun 17 2016 3:24 pm

Allereerst de vraag :

Hoe is bij jou deze vraag ontstaan? Het klinkt als, ik ben gevraagd om foto's te maken, maar ik heb zoiets nog nooit gedaan. Wie heeft je gevraagd ( wat is je relatie tot die persoon ) en wat weet die persoon van jouw foto-kwaliteiten?

Als iemand jouw foto's mooi vind, en daar graag een vervolg van ziet in zijn opdracht aan jou, dan geeft dan mij/ons meer inzicht om mogelijk meer passend advies te geven.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor Smokediver » vr jun 17 2016 3:42 pm

wiebeterpstra schreef:Allereerst de vraag :

Hoe is bij jou deze vraag ontstaan? Het klinkt als, ik ben gevraagd om foto's te maken, maar ik heb zoiets nog nooit gedaan. Wie heeft je gevraagd ( wat is je relatie tot die persoon ) en wat weet die persoon van jouw foto-kwaliteiten?

Als iemand jouw foto's mooi vind, en daar graag een vervolg van ziet in zijn opdracht aan jou, dan geeft dan mij/ons meer inzicht om mogelijk meer passend advies te geven.


Er is mij al meerdere malen gevraagd of ik het zou willen en kunnen, o.a. door mensen die hun huis willen verkopen en in de makelaars wereld zitten. Maar voordat ik ergens ja tegen zeg wil ik mee eerst goed verdiepen, vooral omdat dit niet mijn tak van sport is. (Urbex, natuur en luchtvaart weer wel)

Het zal overigens (als ik het zou doen) niet mijn beroep zijn, maar meer iets voor af en toe erbij.
Groet,
Martijn

een paar body,s, wat lenzen, een flitser, een statief en ook nog een grote rugzak
Smokediver

Forumlid
Berichten: 27


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor Léon Obers » za jun 18 2016 11:03 am

Dan zijn de tips van @Brutus een prima insteek.

Nou weet ik niet precies waar @Brutus op doelt met "Locatie, locatie en locatie", maar als daarmee bedoeld wordt met GPS-informatie meteen in de opnamen zodat achteraf op een website er meteen een Google maps kaartje aangehangen kan worden, lijkt me dat inderdaad een zeer belangrijk gegeven om daar direct rekening mee te houden.

Mocht je camera niet zijn voorzien van GPS kun je dat het gemakkelijkste en zonder extra investeringen met een GPS-tracking app op je smartphone. Zorgen dat de klok van je camera en je smartphone gelijk lopen, en achteraf de GPS-data toevoegen aan de opnamen. Ik dacht dat Nikon View NX (en opvolgers ervan), daar standaard in voorzien om die GPS-data toe te voegen. Zelfs in batch voor alle opnamen die je hebt gemaakt en zo lang je een tracking hebt uitgevoerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor sled9e » za jun 18 2016 12:32 pm

Urbex is bijna hetzelfde alleen wat nettere panden toch?
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor oud0001 » za jun 18 2016 1:17 pm

Het lijkt mij dat je bij urbex juist the dirty and gritty zaken in beeld wilt en bij interieur wil je het zo mooi mogelijk maken.;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor Brutus » za jun 18 2016 2:39 pm

@Léon Obers

Het was slechts een (toegegeven, flauwe) knipoog naar het vastgoedadagium:
"bij de verkoop van een pand zijn drie factoren van belang: locatie, locatie en locatie".

Heeft niets te maken met GPS In de EXIF maar diende om het belang van het gebruik van een statief te onderstrepen.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor sled9e » za jun 18 2016 4:49 pm

Tuihanti, qua apparatuur vroeg hij daar doelde ik op
-/
sled9e

Forumlid
Berichten: 144


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke apparatuur voor huizen / interieur fotografie

Berichtdoor oud0001 » za jun 18 2016 7:50 pm

Snap ik en ook daar geen verschil. Groothoek objectief en statief.
En in mijn geval een spotmeter.
oud0001




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten