Omzetten naar zwart-wit

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor kawaracer » za jul 02 2016 3:51 pm

Hoe gaan jullie te werk voor omzetting naar zwartwit. Ik werk zelf met Cs5 en lightroom en ik heb de nik filters. Maar ik heb nog geen vaste workflow voor zwart-wit.
wat vinden jullie van deze omzetting?


Afbeelding
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor a90 » za jul 02 2016 3:58 pm

Nogal grijs. gebruik je de kleurfilters wel eens ?

Een goede zw is soms wel even knutselen. afhankelijk van het licht en de instelling van de witbalans kan het anders uitpakken. Belangrijk bij een serie is dat je de tinten van met name de mensen een beetje hetzelfde houdt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor kawaracer » za jul 02 2016 4:12 pm

ik vind de standaard nik filters vaak niet mooi en ik krijg ze niet geïnstalleerd in lightroom dus gebruik ik ze niet vaak en doe ik nu de meeste omzettingen in lightroom zelf
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor mozes » za jul 02 2016 4:49 pm

ik gebruik eerst een zwart wit laag, dan heb je invloed op elke kleur hoeveel grijs je eraan toewijst.
Afbeelding
Daarna soms nik silver effect pro
Laatst gewijzigd door mozes op di jul 05 2016 10:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor kawaracer » di jul 05 2016 9:14 pm

nog een omzetting met lightroom met wat meer contrast en dus minder grijs, is deze omzetting beter?

Afbeelding
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Patrick » di jul 05 2016 11:32 pm

Absoluut. Maar het is natuurlijk ook een heel andere foto.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Kristian » wo jul 06 2016 5:32 pm

De 2e foto is zeker beter, Misschien een optie om de ''helderheid'' eens iets op te schroeven. Dit kan een mooi effect geven.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor kawaracer » zo jul 10 2016 1:58 am

Dank u,
Helderheid is zo een van de schuivertjes vaar ik meestal afbleef maar blijkbaar heeft dat toch zijn nut
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor remoss » zo jul 10 2016 8:22 am

Ik gebruik net als mozes voor het omzetten de z/w aanpassingslaag in PS, dat geeft veel controle over het resultaat. Hier een kleine uitleg: http://www.remoss.nl/photoshop-zwartwit ... singslaag/
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Vincent » zo jul 10 2016 8:33 am

remoss schreef:in PS, dat geeft veel controle over het resultaat.


Omzetten in Photoshop kan natuurlijk een hoop voordelen geven vanwege een veel grotere beschikbare toolset, vooral als je lokaal aanpassingen gaat doen. In jouw voorbeeld pas je echter alleen globale aanpassingen in de kleurkanalen toe. Dat kan evengoed in Lightroom. Sterker, in LR heb je 8 kleursliders terwijl je er in PS 'maar' 6 hebt... :wink:

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor remoss » zo jul 10 2016 8:39 am

Klopt, ik heb alleen geen Lightroom ;)
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor reneo57 » zo jul 10 2016 9:59 am

In PS CC zitten er ook 8.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 10 2016 1:13 pm

kawaracer schreef:Hoe gaan jullie te werk voor omzetting naar zwartwit. Ik werk zelf met Cs5 en lightroom en ik heb de nik filters.

Een onderdeel van Nik Filters (wat tegenwoordig door Google wordt geleverd) is Nik Silver Efex.
Ik denk een van de makkelijkste en prettigste manieren om kleur tot fraaie zwart-wit beelden om te zetten.
search.php?keywords=Nik+Silver+Efex&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoek
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor ATOR » zo jul 10 2016 2:43 pm

Zelf gebruik ik voor het omzetten naar zwart wit, vooral als je bepaalde delen lichter of donkerder gaat maken, curves adjustment layers met maskers in PS.

Bij het gebruik van digitale kleurenfilters krijg je erg snel lelijke overgangen tussen kleuren. Vooral tussen een blauwe lucht en groene bomen is dat heel snel zichtbaar.

Hieronder maak ik de lucht iets donkerder. Als ik dat doe met de B&W sliders in LR of Camera raw dan zie je al heel snel een lelijke lichte rand tussen de lucht en bomen de kop op steken.

Afbeelding

Je zou verwachten dat als je alle kleuren-sliders helemaal donker maakt dat de foto dan gelijkmatig donkerder wordt maar dat is niet het geval. De overgangsgebieden blijven lichter en krijgen lelijke randen. LR/Camera Raw heeft het, de B&W adjustment in PS heeft het en Nik heeft het maar iets minder sterk.


Als je een Amseltje wil maken dan gaat er niets boven zelf een selectie maken en die donkerder of lichter maken :prost:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor kawaracer » ma jul 11 2016 7:01 pm

Dank u allemaal, die kleurmixer is inderdaad een handige tool, nik silver effects heeft me nog niet volledig kunnen overtuigen, daar moet ik nog wat in leren.
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten