Omzetten naar zwart-wit

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor JelleE » di jul 12 2016 7:59 pm

kawaracer schreef:Dank u allemaal, die kleurmixer is inderdaad een handige tool, nik silver effects heeft me nog niet volledig kunnen overtuigen, daar moet ik nog wat in leren.

De prijs is tegenwoordig natuurlijk ook een van de sterkste argumenten van Silver Efex. Ik zat er onlangs ook even naar te kijken. De presets vind ik weinig overtuigend, maar de film types aan de rechterkant vind ik wel overtuigende zwart-wit kleuren en ruis geven.
JelleE

Clublid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Patrick » di jul 12 2016 8:12 pm

Wat meer tijd investeren in Nik Silver Efex is absoluut aan te raden. Fantastische programma.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Léon Obers » za jul 16 2016 12:27 pm

JelleE schreef:
kawaracer schreef:De prijs is tegenwoordig natuurlijk ook een van de sterkste argumenten van Silver Efex. Ik zat er onlangs ook even naar te kijken. De presets vind ik weinig overtuigend, maar de film types aan de rechterkant vind ik wel overtuigende zwart-wit kleuren en ruis geven.

Je moet er ook niet "even naar kijken" maar uitgebreid de mogelijkheden bestuderen. Die presets zijn slechts een basis als vertrekpunt. Elke preset is naar eigen inzicht alle kanten in te regelen. Alleen de eigen fantasie daarin is de beperking. Hoe rijk of arm is die eigen fantasie?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor kawaracer » za jul 16 2016 9:35 pm

Tijd is soms echt een probleem en zeker als concertfoto's in opdracht binnen de 24uur online verwacht worden
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Léon Obers » zo jul 17 2016 9:39 am

Tja, het zal altijd een afweging zijn je goed voor te bereiden, en een systeem goed te leren kennen op de beste uitvoermogelijkheden.
Neem je niet die tijd zul je nooit de mogelijkheden en finesses van een systeem ontdekken en blijven zitten met halfwassen oplossingen.

Onbekend nieuwe software bestudeer je doorgaans ook op die momenten dat er geen haastklussen te doen zijn, maar in een rustige periode.
Wat je dan opsteekt heb je er profijt van als je erna weer wel vlot moet doorwerken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Hasselbox » zo jul 17 2016 6:30 pm

Helemaal eens met Leon en Patrick. Nik geeft de mogelijkheid om per grijswaarde te controleren. Ook hoge lichten (clippen)en het diepste zwart (dichtlopen) is goed controleerbaar. Maar begin wel met een goed ingestelde monitor.
Digitale versie van het zone systeem noem ik het wel eens. :)
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor JelleE » ma jul 18 2016 9:09 am

Léon Obers schreef:
JelleE schreef:
kawaracer schreef:De prijs is tegenwoordig natuurlijk ook een van de sterkste argumenten van Silver Efex. Ik zat er onlangs ook even naar te kijken. De presets vind ik weinig overtuigend, maar de film types aan de rechterkant vind ik wel overtuigende zwart-wit kleuren en ruis geven.

Je moet er ook niet "even naar kijken" maar uitgebreid de mogelijkheden bestuderen. Die presets zijn slechts een basis als vertrekpunt. Elke preset is naar eigen inzicht alle kanten in te regelen. Alleen de eigen fantasie daarin is de beperking. Hoe rijk of arm is die eigen fantasie?

Ik moet helemaal niets Léon. Zwart-wit conversies voer ik redelijk zelden uit, dus ik mag best "even kijken" naar de opties die freeware me biedt. Vind ik het geen functionaliteit of kwaliteit toevoegen boven LR en PS dan kan ik het gewoon links laten liggen. Een tool die geen extra handvatten biedt om, zoals je het uitdrukt, de "eigen fantasie" de loop te laten ga ik niet gebruiken.
JelleE

Clublid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor mozes » ma jul 18 2016 12:00 pm

Toch moet je wat meer tijd in nik steken,
geen enkele plugin bied meer dan wat PS al in huis heeft.
plugins zijn verzamelingen tools die een andere naam hebben.
met nik kan je je eigen toolset samenstellen, en het is meer dan de moeite waard om daar tijd in te steken.
Als je het houd bij de voorgekouwde voorbeeld instellingen, dan kan je het indd beter links laten liggen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Johan v. V. » ma jul 18 2016 12:21 pm

Je moet inderdaad helemaal niets JelleE. Maar wanneer je slechts even naar Nik hebt gekeken en vervolgens krachtig beweert dat het geen functionaliteit of kwaliteit toevoegt boven LR en PS, adviseer ik er toch maar even langer naar te kijken, want dan is je bewering niet gebaseerd op enige kennis!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Patrick » ma jul 18 2016 1:54 pm

JelleE schreef:Ik moet helemaal niets Léon.

Hier haak ik meestal af. Ook deze keer... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor JelleE » di jul 19 2016 4:06 pm

Het is uiteindelijk allemaal een gevalletje van bewoording. Ik voelde me een beetje beledigd door een eerdere comment van Léon (hoe arm of rijk is die fantasie), maar dat was waarschijnlijk vooral te wijten aan mijn eigen interpretatie.
JelleE

Clublid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor Patrick » di jul 19 2016 5:08 pm

Dat denk ik ook. Je mag ervan uitgaan dat iemand die de moeite neemt je vraag te voorzien van een antwoord het beste met je voorheeft... :wink:

Ik zal niet beweren dat je met Silver Efex dingen kan die je niet met Photoshop zou kunnen, maar ik weet wel dat ik heel snel kan werken en dingen proberen in SE. In PS is dat zeker niet het geval!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Omzetten naar zwart-wit

Berichtdoor kawaracer » vr jul 22 2016 3:31 pm

binnenkort hebben we een weekje vakantie misschien hebben we dan de kans om die silver effex te door gronden.
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten