scherpstelpunt voor modelfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor lamw » za nov 12 2016 9:15 pm

Het zal vast al uitgebreid besproken zijn maar ik kan kan het (nog) niet vinden in het forum.
Wat is jullie favoriete scherpstelpunt, autofocusinstelling voor modelfotografie??
Tot nu toe gebruik ik 1 scherpstelpunt met de combinatie AF-S, maar merk bij een nieuwe lens (24-70 F2,8) vaak onscherpte op het gekozen scherpstelpunt. Ik stel dan bijvoorbeeld scherp met F4 (50mm) op de ogen, ontspanknop half indrukken en herkaderen. Nu vraag ik me af of het dan niet beter is om met AF-C te werken in verband met herkaderen en beweging van model.
Foto's zijn over het algemeen buiten gemaakt, http://www.trijme.nl/Nikon/original/%20Copy.html

Camera is een D90.
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor Nikkormaat » za nov 12 2016 9:31 pm

In de vandaag gevolgde fliftscursus van Arthur van Uden werd geadviseerd altijd scherp te stellen op het oog dat het dichtst naar de camera gericht is.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor henkk » za nov 12 2016 10:05 pm

Door herkaderen verandert het scherptevlak. Daar is al meer over geschreven. Vooral bij grotere lensopeningen kan je gekozen scherpstelpunt dan buiten de scherptediepte komen te liggen. Dus ofwel het scherpstelpunt verplaatsen (zou ik doen bij modelfotografie) of (3d-)dynamisch veld (voor snel werken en/of bewegende objecten) gebruiken.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo nov 13 2016 9:58 am

controleer eens je scherpstelpunt. Dat zou met een 24-70 toch niet verkeerd moeten zijn. In ViewNX (gebruik nog de oude versie) kun je het gekozen scherpstel punt zien aan een rood vakje. Die mogelijkheid moet je wel even aan zetten.
Herkaderen met een ingedrukte ontspanknop is voor model fotografie ideaal. Je stelt eerst scherp, veelal met het scherpstelpunt in het midden van je zoekerbeeld. En daarna, ga je de compositie aanpassen, zonder de afdrukknop los te laten.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma nov 14 2016 8:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor Marten » zo nov 13 2016 10:05 am

henkk schreef:Door herkaderen verandert het scherptevlak. ....

Hans Braakhuis schreef:..Herkaderen met een ingedrukte ontspanknop is voor model fotografie ideaal. ..

Herkaderen lijkt mij zeker niet ideaal. Zie de reactie van Henk. Ik zou dat alleen doen als het snel moet.
Gewoon het juiste scherpstelpunt kiezen. Die scherpstelpunten zitten er niet voor niets op.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor DannySan » zo nov 13 2016 7:11 pm

Voor het echt 'scherp' lijken van een portretfoto (júist modellen) zijn een paar dingen echt belangrijk:
Camera/lens combi, perfect op elkaar afgesteld
De eigenschappen van je lens, hoe presteert deze 'vol open'? (er zijn objectieven die dat beter doen, en ook objectieven waarbij je gewoon een stopje omhoog moet om dat 'scherpe plekje' te vinden
De belichting van je beeld (wordt vaak vergeten), heb je daar al het juiste contrast in? Ook het model t.o.v. je voorgrond of achtergrond?
Je fotografie-techniek, als je inderdaad alleen je middelste scherpstelpunt gebruikt en je moet dat verleggen na het focussen dan kún je er echt wel naast zitten.
Ik gebruik altijd de mogelijkheid om mijn scherpstelpunt te verleggen, modelfotografie is het soort fotografie waarbij je best 3/4/5 beelden van hetzelfde kunt schieten en als je er een beetje mee oefent kun je dat scherpstelpunt heel snel op de juiste plek zetten.
Bedenk ook dat zo'n beetje een kwart van je foto's - indien wijd open geschoten - niet in focus is, het gebied wat in focus is is dan namelijk zó klein dat je met 1 ademteug al er naast kunt zitten (al is dat bij f/1,4 sneller als bij f/2,8 natuurlijk).
En dan natuurlijk nog de nabewerking, schaduwen en hooglichten op de juiste plek en manier bewerkt helpen mee in de perceptie van scherpte en zorgen voor dat ragscherpe beeld.

Succes!

En - als voorbeeld - de ogen van het model hoeven natuurlijk niet altijd open te zijn :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma nov 14 2016 8:32 am

Hoe scherp te stellen in de modelfotografie zal voor een ieder anders zijn. De manier die ik beschrijf heb ik me aangeleerd met de F-801 AF camera. En heb nog nooit een aanleiding gezien om daarvan af te wijken.
Ben wel verbaasd dat m'n AF scherpstelpunten soms weten dat er een gezicht op staat, dat iemand lacht (geen opname als er niet gelachen wordt) of dat je één persoon die beweegt door het beeld met je AF kunt volgen. Allemaal handig, gebruik het zelf weinig.
In de modelfotografie werk ik veelal met een statief, stel één keer scherp en zet daarna de AF uit. Met een iets andere pose van het model hoef ik dan niet opnieuw scherp te stellen. Tenminste als het model op dezelfde plek blijft staan.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor Vincent » ma nov 14 2016 8:52 am

Hans Braakhuis schreef:In de modelfotografie werk ik veelal met een statief, stel één keer scherp en zet daarna de AF uit. Met een iets andere pose van het model hoef ik dan niet opnieuw scherp te stellen. Tenminste als het model op dezelfde plek blijft staan.


Op f/11 zeker?

Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als je krappe headshots wijd open gaat schieten.

Herkaderen is prima als je je bewust bent van je gebruikte diafragma en afstand en de invloed van beide op je scherptediepte. Die hoef je dan echt niet uit te rekenen om aan te kunnen voelen of het wel of niet verstandig is. En bij twijfel gewoon biet herkaderen om problemen te voorkomen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor justme » ma nov 14 2016 9:55 am

het achteraf bekijken, waar je scherpstelpunt heeft gezeten levert je geen kennis op;
immers wanneer of jij, of je onderwerp al iets naar voren/achteren is bewogen( eventueel tegelijkertijd ), dan is het niet vreemd dat je een onscherpe foto hebt gemaakt. Dat kan door 'lijvig' ademen, even ontspannen of juist aanspannen, of door toch even te verstappen komen.


Proefondervindelijk zou je toch voor AF-C kunnen kiezen, icm AF-ON/'bach-button-focus' gebruiken. En dan toch een 'enkel' of '3d' scherpstelpunt gebruiken?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor Marten » ma nov 14 2016 11:13 am

djunclesam schreef:...Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als je krappe headshots wijd open gaat schieten. ...

En het wordt ook een heel ander verhaal als je met een camera werkt met veel pixels zoals de D8xx.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor Skippy » ma nov 14 2016 11:37 am

"Gelukkig" voor de TS heeft een D90 slechts 12mp dus zal deze minder kritisch zijn dan een D8xx met 36mp.
Jammer is dan wel weer dat een D90 weinig focuspunten heeft, wel iets om rekening mee te houden.
Afbeelding
Ik heb afgelopen zaterdag een babyshoot gedaan met een 16mp (mirrorless)camera.
De hele sessie op de "automatische piloot" d.w.z. gezichtsherkenning in de camera geactiveerd, werkte geweldig.
Soms is moderne techniek echt beter en makkelijker dan oude(re) techniek.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: scherpstelpunt voor modelfotografie

Berichtdoor jettiny » wo nov 16 2016 10:04 pm

Een week of twee over dit onderwerp gepraat met een profi.
Naar aanleiding van dat gesprek heb ik mijn techniek aangepast.
Het scherpstelveld verplaatsen naar het voorste oog, gebruik makend van de af-on methode deed ik al geruime tijd en afdrukken maar. Herkaderen zoals hiervoor al besproken kan onscherpte opleveren, daarom doe ik nu niet meer.
Een en ander is wel sterk afhankelijk van het gebruikte objectief. Mijn Tamron 17-50 mm stelt supergoed scherp bij gebruik van het centrale veld, ga je maximaal naar buiten verplaatsen dan is dat een stuk minder scherp. Alternatief zou dan kunnen zijn, een veld minder ver naar buiten en minimaal herkaderen.

Gelukkig heeft het 24-70 mm 2.8 daar minder last van op mijn D700.
Mijn advies, leer de goede en minder goede kanten van je objectieven kennen.
Reviews genoeg te vinden !! :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten