Vliegtuigspotten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Jur » ma mar 27 2017 6:28 pm

Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Pierre » ma mar 27 2017 7:27 pm

Jur, bedankt voor de info, ik ga daar zeker een keer heen,

gr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » di mar 28 2017 1:27 pm

Pierre schreef:Jur, bedankt voor de info, ik ga daar zeker een keer heen,
gr. Pierre

Ik kom er met enige regelmaat, als ik je ergens mee kan helpen dan doe ik dat graag :thumbup:
Hierbij wat meer info voor wat betreft de spottersplaatsen:

Vele alternatieve plekken om mooie plaatjes te schieten:
http://www.scramble.nl/airfield-guide/schiphol
http://www.aviationinfo.nl/spottersgids ... l-eham-ams

Veel algemene info voor spotters over Schiphol
http://www.spotterguide.net/index.php/p ... ms-eham-2/

En vlak voor vertrek altijd even hier kijken, kun je zien welke banen op dit moment gebruikt worden voor opstijgen en landen:
https://www.lvnl.nl/airtraffic
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor rovinge » di mar 28 2017 2:40 pm

Jur schreef:f/11....


Ik zou een juist voor groter diafragma voor een snellere sluitertijd kiezen, dan meer scherptediepte. Foto's zijn over het algemeen juist scherper met snelle sluitertijden van 1/2000 of meer......

Even in wetenschappelijk modus: De dichtstbijzijnde afstand tot aan de rand v start/landingsbaan vanaf spottersplaatsen bij Schiphol is 175m (recht voor je, als je vlak langs het hek staat); met een 300mm en f/11 is je scherptediepte bijna 180m. Met een groter diafragma bij f/5 is ie zelfs nog 80 meter - dat moet toch voldoende zijn om zelfs de grote jongens als een A380 van voor tot achter scherp te krijgen (recht voor je neus, ziet op dat moment de achterste wingtip toch niet). En onder een hoek van 45gr. (voor of na jouw positie) is ie al 275 meter van je vandaan (en je scherptediepte is dan al meer dan 200m).

Ter overweging.......

Het verhaal gaat natuurlijk niet op als je al aan de max. sluitertijden van je camera zit.....

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Jur » di mar 28 2017 3:34 pm

@rovinge
Hierbij mijn juiste quote:
Jur schreef:Ik houd doorgaans het diafragma tussen f/4 en f/11; meestal rond f/8.


Het verhaal van snellere sluitertijden zoals 1/2000 gaat alleen op voor straalvliegtuigen, maar veel minder voor propellervliegtuigen (en ook helicopters); daar wil je de propellers juist niet bevriezen. Persoonlijk ben ik niet zo erg meer geïnteresseerd in het fotograferen van straalverkeersvliegtuigen, die heb ik in 42 jaar bij de luchtverkeersleiding voldoende gezien. Oudere (propeller-)vliegtuigen hebben veel meer mijn voorkeur.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor rovinge » di mar 28 2017 4:20 pm

Jur schreef:Het verhaal van snellere sluitertijden zoals 1/2000 gaat alleen op voor straalvliegtuigen, maar veel minder voor propellervliegtuigen (en ook helicopters); daar wil je de propellers juist niet bevriezen.


Excuus, in dat opzicht heb je helemaal gelijk!
Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Pierre » di mar 28 2017 5:48 pm

Bedankt voor alle informatie die ik heb gehad, nu nog een keer tijd vrij maken om naar Schiphol te gaan,

m.vr.gr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor oalammers » wo mar 29 2017 3:16 pm

Beste DvdW,

Leuk dat je met luchtvaartfotografie bent begonnen. Ik houdt mij hier nu ook al een aantal jaren mee bezig.
Lees vooral heel veel en probeer dingen uit. De bovenstaande instellingen die genoemd zijn, zijn prima. Ik zelf schiet altijd in de A stand. Ik merk dat ik de beste resultaten haal met een diafragma tussen de f6 en de f8.
Kijk eens op mijn Flickr pagina.
https://www.flickr.com/photos/oalammers/
Hier staan al mijn foto's met de exif gegevens. Zo kan je misschien een beeld krijgen welke instellingen je het beste kan gebruiken.
Naarmate je wat verder gevorderd ben kan je uiteraard ook andere instellingen gebruiken, maar ik zou eerst even voor wat zekerheid kiezen.
Schiet in elk geval altijd in RAW zodat je meer bewerkingsmogelijkheden hebt. Lees ook veel over fotobewerking en kijk bijvoorbeeld filmpjes op YouTube. Hier staan veel bewerkings tutorials voor luchtvaartfotografie.
Geef het vooral ook niet op als je foto's in het begin minder scherp zijn. dit is puur oefening die je nodig hebt! Dit kan erg frustrerend zijn! Kijk ook eens op Facebook op bijvoorbeeld de site van Dutch Aviation photographers group. Hier kom je ook regelmatig goede tips tegen die je verder kunnen helpen.
Mocht je vragen hebben stel ze dan vooral!

Succes!
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor George Fennes » wo apr 05 2017 1:24 pm

Hans Braakhuis schreef:Ga op Schiphol eens naast een Nikon gebruiker staan en vraag of je zijn objectief een keer mag gebruiken. Te denken valt dan aan een:
Nikkor AF-S 300 f/4,0 D ED of meer mm's.
Nikkor AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR

Hans een beetje een vreemde opmerking dat de Nikkor 70-300 beter zou presteren dan de Tamron 70-300mm.
Mijn dochter heeft de Nikkor gehad en een vriend van ons de Tamron maar de Nikkor moest het qua scherpte afleggen.
Laatst gewijzigd door George Fennes op wo apr 05 2017 1:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor oalammers » wo apr 05 2017 1:27 pm

Ik ben zelfs begonnen met de Nikon AF-S 55-300 mm. Deze wordt zelfs scherper bevonden dan de Nikon 70-300. En dat voor een veel kleiner bedrag.
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor Jur » wo apr 05 2017 3:17 pm

De scherpte van de Nikkor 70-300mm VR wordt o.a. door Tom Hogan iets beter gevonden dan van de 55-300mm, vooral aan de randen. De grotere voordelen van de 70-300mm zijn vooral de snellere en nauwkeuriger autofocus, de manual override functie en het feit dat het objectief geschikt is voor zowel DX als FX.

De Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD is beslist niet slechter, eerder beter nog, dan de Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR. Ik ken beide objectieven; de Nikkor is in het bezit van mijn zoon en mijn schoonzoon; de Tamron versie wordt gebruikt door een kleindochter. De Tamron is bovendien nog een behoorlijk stukje goedkoper. Beide objectieven moeten het op 300mm natuurlijk wel afleggen ten opzichte van de Nikkor AF-S 300mm F4.0 IF-ED die ik gebruik, maar dat is niet zo verwonderlijk.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor DvdW » di apr 18 2017 2:26 pm

oalammers schreef:Beste DvdW,

Leuk dat je met luchtvaartfotografie bent begonnen. Ik houdt mij hier nu ook al een aantal jaren mee bezig.
Lees vooral heel veel en probeer dingen uit. De bovenstaande instellingen die genoemd zijn, zijn prima. Ik zelf schiet altijd in de A stand. Ik merk dat ik de beste resultaten haal met een diafragma tussen de f6 en de f8.
Kijk eens op mijn Flickr pagina.
https://www.flickr.com/photos/oalammers/
Hier staan al mijn foto's met de exif gegevens. Zo kan je misschien een beeld krijgen welke instellingen je het beste kan gebruiken.
Naarmate je wat verder gevorderd ben kan je uiteraard ook andere instellingen gebruiken, maar ik zou eerst even voor wat zekerheid kiezen.
Schiet in elk geval altijd in RAW zodat je meer bewerkingsmogelijkheden hebt. Lees ook veel over fotobewerking en kijk bijvoorbeeld filmpjes op YouTube. Hier staan veel bewerkings tutorials voor luchtvaartfotografie.
Geef het vooral ook niet op als je foto's in het begin minder scherp zijn. dit is puur oefening die je nodig hebt! Dit kan erg frustrerend zijn! Kijk ook eens op Facebook op bijvoorbeeld de site van Dutch Aviation photographers group. Hier kom je ook regelmatig goede tips tegen die je verder kunnen helpen.
Mocht je vragen hebben stel ze dan vooral!

Succes!


Bedankt voor jouw tips en suggesties (en die van alle anderen hier). Ben wel benieuwd waarom je in de A stand fotografeert en niet (zoals eerder in dit topic aangegeven) S stand? Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? En een andere vraag, ik zie bij jouw foto's dat je vaak Exposure Bias -1 hebt. Heeft dat te maken met de situatie daar bij Schiphol (veel licht) ?

Afgelopen zaterdagochtend ben ik weer 'even' wezen oefenen (in de S stand) met het onderstaande resultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er nog (lang) niet, maar er zit volgens mij wel een klein beetje vooruitgang in. Ik ben ook Facebook actief bij de verschillende groepen, zoals de DAPG :thumbup:
The beauty of grace is that it makes life not fair...
Gebruikersavatar
DvdW

Forumlid
Berichten: 31


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor oalammers » di apr 18 2017 3:18 pm

De rede dat ik voornamelijk fotografeer in de A stand is dat ik de beste resultaten haal met een diafragma van f7.1 of f8. Hier zit de "sweetspot" van mijn lenzen. Als de sluitertijden te lang zijn kan ik dit altijd met de ISO waarde aanpassen. Neemt niet weg dat ik ook met grotere diafragma's fotografeer maar de bovenste 2 hebben wel mijn voorkeur. Ook zijn de veranderingen in het licht niet heel groot als je vliegtuigen gaat fotograferen. Als je snel ergens onverwachts een shot wilt maken dan is de sluitertijd voorkeuze misschien wel verstandig, maar op een gemiddelde dag fotograferen liggen mijn diafragma waardes tussen de f6.3 en f8. Redelijk constant dus.
De belichting heb ik vaak tussen de -1 en 0,3 ingesteld om de hooglichten iets te verminderen. Omdat vliegtuigen vaak veel licht reflecteren kan dit hinderlijk zijn en deze belichtingscompensatie helpt dat iets te verminderen.
Afgelopen zaterdagavond was ik ook op Schiphol en moet zeggen dat het licht toch wel erg prettig was! Heerlijk dat warme licht van de avond zon!

In de Facebookgroepen leer je vaak ook erg veel en stel ook gewoon vragen als je denkt hoe heb je dat gedaan! Iedereen heeft het moeten leren en dat kost soms veel frustratie!
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor WillyEef » ma aug 28 2017 8:26 pm

Hoi Pierre,

http://www.spotterguide.net/index.php/p ... ms-eham-2/

spottersplaatsen Schiphol.

Groetjes,

Willy Eef
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vliegtuigspotten

Berichtdoor WillyEef » ma okt 09 2017 5:38 pm

Beste Pierre,

In ieder geval daar waar je de zon in de rug hebt. Zie veel foto's waar de schaduw op het vliegtuig zit. Met vliegtuigspotten is het niet alleen kunst om een foto te maken, maar ook gedurende de tijd dat je fotografeert, plaatsen te zoeken waar je met de zon in de rug fotografeert. Met andere woorden: met de zon meedraaien.

Succes.

WillyEef.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten