Veel ruis bij raw?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Veel ruis bij raw?

Berichtdoor mozes » ma jan 23 2017 7:03 am

alles is gekalibreerd hier, waarschijnlijk tijdens het nabewerken van de foto gebeurt, eerlijk gezegd heb ik daar niet zo opgelet.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Veel ruis bij raw?

Berichtdoor Janvis » ma jan 23 2017 10:41 am

mozes schreef:je zou een deel kunnen selecteren, en dit naar een nieuwe laag kopiëren.
vervolgens gebruik je exposure, en pas je ook de gamma schuif wat aan.


Ik werk met lightroom en daar werk je niet met lagen.

Het voordeel van de schuif voor hooglichten en schaduwen vind ik dat je precies kan zien wat er aan informatie in de foto aanwezig is. Door de donkere delen op te gaan halen tot het punt dat het histogram aan de linkerkant gaat clippen dan weet je dat je alle info die in de donkere delen aanwezig is naar voren hebt gehaald. Uiteraard is het vervolgens aan jezelf om te bepalen of de delen dan TE licht zijn of niet en kan je naar wens de schuif weer een stukje terug zetten.

Mijn basis flow in lightroom is als volgt, vanaf het punt dat ie in de werkomgeving zit(misschien wel leuk om eens te vermelden)

Ik zet als eerste de lenscorrectie's aan.
Dan ga ik naar transformaties en kijk ik of de foto recht staat en eventueel kan je de foto daar alle kanten op draaien.
Dan ga ik naar het kopje "standaard" en schuif ik als eerste de schaduwen naar +100 en de hooglichten naar -100.
Dan kijk ik naar het histogram en kijk ik goed naar de foto wat ik er van vind. clipt het histogram aan één van zijden dan moeten de schuifjes een stukje terug. Als het histogram niet clipt dan ga ik met de schuifjes "zwarte" en "witte" tinten kijken of ik nog weer wat meer detail kan halen uit de partijen maar ook daarbij altijd je histogram goed in de gaten houden.

Dan ga ik met het schuifje van de witbalans aan de gang en schuif ik net zo lang heen en weer totdat ik de kleur voor me heb zoals doe ongeveer was tijdens het maken van de foto, maar dat is soms ook een beetje een kwestie van smaak. Wil je dat helemaal perfect hebben dan zul je volgens mij met een 18% grijskaart moeten gaan werken.

Dan zijn de schuifjes "belichting" en "contrast" aan de beurt. Vooral het schuifje contrast vind ik belangrijk, ga daar zorgvuldig mee om maar je kan er heel subtiel een gevoel van extra scherpte toevoegen aan je foto. Het is geen verscherping moet ik er wel bij zeggen maar het kan je foto wel net dat beetje extra geven. Het schuifje "belichting" spreekt wel voor zich denk ik.

Dan ga ik aan de slag met het schuifje "Helderheid" Schuif je die naar links zul je zien dat de foto heel soft wordt, schuif je hem naar rechts krijg je een extra gevoel van scherpte. Wat het nou exact doet weet ik niet (misschien kan een expert dat uitleggen) maar ik gebruik die schuif erg graag door het extra gevoel van scherpte wat je krijgt als je hem een stukje richting de plus schuift.

De schuifjes "levendigheid" en "verzadiging" ben ik altijd wat voorzichtig want daarmee ga je snel te ver en daar worden de kleuren niet mooier van. Soms een klein beetje om kleuren net even dat beetje extra te geven maar vaak is het maar een klein beetje.

In de basis heb ik de belichting en de kleurstelling in de foto nu naar mijn zin staan. Nu kun je met het radiaal en gegradueerd filter en het penseel allerlei zaken lokaal kunnen bewerken en ook kan je allerlei zaken per kleur nog weer bewerken maar daar moet ik nog eens mee aan de slag gaan. Globaal weet ik allemaal hoe het werkt maar ik durf het niet aan het uit te gaan leggen zo via het beeldscherm. Wellicht zijn anderen daar beter in.

Maar zoals gezegd, de foto is qua kleur en belichting naar de zin en dan is het reduceren van de ruis en het verscherpen aan de beurt.
Eerst ga ik naar de ruisreductie en dat is iets wat ik erg lastig vind, 100% krijg je ruis nooit weg namelijk en zult daar doorheen moeten kijken. Ik sleep het schuifje altijd voorzichtig naar rechts en zet de foto op 100% en dan kijk ik goed wat de ruis doet. Maar ga hier niet te ver in, je kan het schuifje wel naar 100% reductie schuiven, dan ben je voor je gevoel alle ruis kwijt maar je bent ook alle detail in de foto kwijt en dat ziet er niet uit dus daar zul je een gulden middenweg in moeten vinden. Dat is iets waar ik nog wel eens mee stoei en klungen en het soms totaal niet naar m'n zin kan krijgen.

Maar goed, eenmaal de ruis reductie zo goed als naar de zin is dan ga ik onder verscherping eerst een masker aanbrengen. Dit doe ik door op "Shift" te drukken en deze ingedrukt houden, en dan het schuifje "masker" langzaam naar rechts bewegen. Je ziet dat de foto eerst helemaal wit wordt en dar langzaam zwart bij komt. Alles wat wit is dat zal worden verscherpt en alles wat zwart is wordt NIET verscherpt. Het is erg belangrijk om een masker te gebruiken omdat ruis vooral in de effen delen goed zichtbaar is en door te gaan verscherpen breng je de ruis ook weer terug. Door er voor te zorgen dat alle effen delen in de foto zwart zijn en alleen de contrast-/detailrijke delen wit te laten beperk je de verscherping tot die delen en kan je de juiste balans bepalen tussen verscherping op de plekken waar het moet en de ruis niet te laten terug komen op plekken waar je dat juist niet wil.

In principe heb je nu de foto in d basis klaar om te gaan exporteren, uiteraard is er op detailniveau nog veel meer mogelijk in Lightroom maar daar waag ik me hier maar even niet aan want zo extreem veel verstand heb ik er ook weer niet van. Ik hoop dat je hier wat mee kan Melissa. Misschien dat je het allemaal al wel wist, dan heb ik het misschien voor niks getypt maar wellicht hebben anderen er dan wat aan.
Mochten kenners dingen zien die niet logisch zijn of echt anders moeten, laat het dan vooral weten dan pas ik het aan, maar tot nu toe bevalt me deze flow wel aardig goed en wilde het niet voor mezelf houden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Veel ruis bij raw?

Berichtdoor Janneman » di jan 24 2017 1:29 pm

Ruis verwijder je het beste op delen van de foto. Het zijn meestal donkere vlakken waar de ruis het meeste opvalt. Die selecteer je en die kun je door te vervagen verminderen. In LR kun je daarvoor het Dfine2 filter gebruiken uit de Nik collection, naar mijn ervaring de beste ruis verminderaar zonder dat de details er onder lijden.
Na 3,44 min in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CsYJs_aBwyU
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Veel ruis bij raw?

Berichtdoor MelissaW » za jan 28 2017 2:34 pm

Sorry voor de late reactie, ik was ziek. Daardoor heb ik nu ook niet zo heel veel tijd om te reageren

Super bedankt voor de voorbeelden en informatie, vooral het voorbeeld van Highlander vind ik erg mooi. De informatie is ook heel erg nuttig en daar ga ik ook zeker wat mee doen.

Janvis: sommige dingen wist ik al maar de volgorde is wel erg handig, vaak begon ik gewoon met iets waardoor ik ook wel eens dingen vergat. Bedankt voor de informatie!

Ik weet voor de volgende keer in ieder geval wel dat ik gewoon een flitser moet meenemen, dan was de foto een stuk beter geweest
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten