Kunnen we nog overal foto's maken?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Pim89 » vr feb 03 2017 4:19 pm

Even slachtoffers van ongelukken en militaire objecten e.d. buiten beschouwing gelaten: merken jullie ook op dat mensen het niet fijn vinden als je foto's maakt?

Ik heb in m'n eigen buurt, het bos e.d. gehad dat mensen mij aanspreken omdat ik in hun ogen (en dat is al snel) met een prof camera foto's loop te maken. En dan niet bij mensen naar binnen maar gewoon buiten terwijl jij je staat te focussen (letterlijk) op vogel in een boom? Ook in het bos als ik een landschapskiekje wil nemen en er lopen mensen voorbij kijken ze al argwanend.

Heel veel is natuurlijk gevoelig met de huidige dreigingen en spanningen maar ik heb het idee dat het een stuk minder relaxt is dan jaren terug. Dat is misschien ook afhankelijk van de tijdsgeest én waar je staat.
Pim89

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor mozes » vr feb 03 2017 4:45 pm

Nee, geen enkele last van, wel dat men belangstelling toont, of tips geeft van waar ook leuke pplekjes zijn, of sommige dieren zich ophouden.
Ik ben 'n Brabander. ;)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Janvis » vr feb 03 2017 4:49 pm

Gelukkig geen last van, eerder zoals Mozes omschrijft dat mensen je uit interesse aanspreken en met tips komen waar nog meer leuke dingen zijn te vinden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor ben42 » vr feb 03 2017 5:09 pm

Het fenomeen is mij bekend.
Er zijn mensen in de club die dit zeer goed weten om te buigen naar een leuk gesprek, waarna de mensen dan zelfs gaan poseren.

Zelf behoor ik niet tot die groep.
In Nederland weet ik wat mijn rechten zijn en laat ik de opmerking soms lopen. Soms geeft ik aan dat ik op de openbare weg sta en dat ik daar foto's mag maken. Meestal is het geen probleem. Maar ik heb ook wel eens foto's niet gemaakt omdat dat tot vervelende situaties zou kunnen leiden.

Buiten Nederland vind ik het al een stuk lastiger.
Winkeliers die vinden dat je buiten geen foto's mag maken. (Binnen is dat hun goed recht).
Mensen die vinden dat je geen foto's mag maken.
Of zelfs reisgenoten die vinden dat je bepaalde foto's niet mag maken.
Of foto's maken van ambtenaren in functie (politie / brandweer) wel gewoon op straat.

Lastig vind ik het wel.

Op het internet zijn zelfs een aantal filmpjes te zien (Londen) waarbij bewaking mensen aanspreekt als ze vanaf de openbare weg foto's van gebouwen maken. Overigens werden die bewakers goed gepareerd. Maar bewaking is niet altijd goed op de hoogte hoever hun bevoegdheden gaan.

Dus lastig vind ik het wel.

Ben.


Meegemaakt, terecht en onterecht.
Ik fotografeer wel eens met mijn mobiel wat producten in een winkel als geheugen steuntje. In nota bene een gadget store ben ik er wel een op aangesproken dat dat niet mocht. (Terecht, maar wat een zeikers.).
In andere winkels er wel eens op aangesproken.
In een winkel centrum er wel een op aangesproken. (Buiten alle winkels).
Op de Haagse markt er wel eens op aangesproken.
Buiten bij het fotograferen van een winkelstraat wel eens aggressief benaderd door een winkeleigenaar. (Spanje).
Mensen die geld vragen als je een foto maakt. (B.v. 'daklozen' die op/naast/bij een monument zitten, liever had ik niet gehad dat ze in beeld kwamen, maar als ze er dan toch zitten, gaan ze deel uitmaken van de compositie.)
Ook ben ik tegenwoordig voorzichtig met het fotograferen van jonge mensen. Soms wordt er dan ook raar gekeken.
En in bepaalde gevallen als 'iedereeen' met zijn mobiel zit te fotograferen (DSLR) wordt je aangesproken dat je foto's maakt.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Patrick » vr feb 03 2017 6:35 pm

Gelukkig weinig last van, zelfs tijdens mijn straatfotografie. Maar er zijn wel eens mensen die vragen stellen. Dat leidt (bij mij) vrijwel altijd tot een leuk gesprek, zelden tot een vervelend gebeuren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Matthijs » vr feb 03 2017 7:12 pm

Ik krijg vaak (eigenlijk altijd wel als ik in een natuurgebied loop) positieve reacties, vragen of complimenten. Eigenlijk nog nooit problemen gehad met mensen die het niet waarderen. Ja, een enkel keertje toen ik over de dijk liep op zoek naar een vogel die ik niet zag terwijl iemand anders die aan het fotograferen was. Dus ik had hem (zonder het gezien te hebben) verjaagd, de vogel ging uiteindelijk 2 paaltjes verderop zitten, die man was woest en begon te schelden. Ik heb hem maar genegeerd, je kunt er wel op in gaan met het levert niets op.
Wel vaak minachtende/geïrriteerde blikken van mensen die voorbij rijden in een auto, waarom? Ik heb geen idee, zolang ik sta te wachten en netjes op padje blijf doe ik niets verkeerd.

Er zijn ook mensen die hard praten en met hun hond los lopen (in natuurgebieden, terwijl dat niet mag), daar kan ik niet zo goed tegen, zo vorige week ook... Ik lag een Waterral op het ijs te fotograferen, komt er een man met hond op met af stappen om te vragen waar ik mee bezig was, aardig, die interesse maar wel net op het verkeerde moment want de Waterral was verdwenen...

Vergelijken met vroeger kan ik niet, fotografeer nog maar 1.5 / 2 jaar...
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Highlander » za feb 04 2017 12:13 pm

Vorig jaar in Hamelen Duitsland het ging om de vakwerkhuisjes, maar een passeren stelletje kwam er ook bij op.
Die eiste dat ik de verwijderde, hij wilde niet ongevraagd op de foto, ik had het sterke vermoeden dat dit niet zijn vrouw was maar zijn minnares :)
Wel vaak de vraag " u hebt zo'n grootte camera, u kunt vast hele mooie foto's maken ? , wilt u een foto van ons maken ? " en dan krijg je iemands mobiel of een compact camera in de handen gedrukt.

Wel merk ik als je met een groepje bent dan men minder vreemd opkijkt, de gedachte zal dan wel zijn o daar heb jeen fotoclubje.
Een meestal wordt ook gevraagd waar we van zijn en waar we vandaan komen.
De reacties zijn dan altijd positief.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor ReneG » za feb 04 2017 1:12 pm

Zelf tot op heden nog niet meegemaakt. Hopelijk blijft dat zo. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor henkk » za feb 04 2017 10:26 pm

Highlander schreef:Vorig jaar in Hamelen Duitsland .... een passeren stelletje kwam er ook bij op.
Die eiste dat ik de verwijderde, hij wilde niet ongevraagd op de foto, ik had het sterke vermoeden dat dit niet zijn vrouw was maar zijn minnares :)

In Duitsland zijn (waren, na Berlijn?) de privacy eisen een stuk sterker dan hier. Ik zie ook nauwelijks of geen Google streetview in Duitsland. Er zijn veel minder tot geen bewakingscamera's in het openbare domein.
Overigens zelf bij het fotograferen nooit last van gehad.
Groet, Henk
Laatst gewijzigd door henkk op zo feb 05 2017 9:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor HansdeJong » za feb 04 2017 11:24 pm

Afgelopen herfstvakantie in het grensgebied Nederland - België liep ik met mijn (net nieuwe) Nikon D5500 te experimenteren langs de Geul. Ik heb altijd mijn twee herdershonden bij me. Er kwam een echtpaar met twee Golden Retrievers voorbij. En zij spraken mij aan. (Hondenbezitters spreken elkaar makkelijk aan!)
Ze waren nu een uur of twee onderweg langs de Geul. Een gebied waar zij al vele jaren hun vakantie doorbrengen. Het was hun opgevallen dat zij nog nooit zo veel mensen hadden ontmoet met een fotocamera met “lang” objectief als bij deze wandeling. En ze hadden de indruk dat iedereen met zo’n ‘professionele’ camera foto’s maakte waar zij opstonden. Op dat moment twijfelden zij nog of ze het wel of niet prettig vonden!!
Misschien maakt dit wel iets duidelijk. Ik denk dat de beleving van dit echtpaar juist is. Sinds het tijdperk van de digitale fotografie zijn er steeds meer mensen met een spiegelreflex camera onderweg. En velen hebben een groot ogend (tele-) objectief.
Tel dit op bij de huidige discussies over de privacy problematiek en de bescherming persoonsgegevens. Dan is het begrijpelijk dat mensen die zelf niet fotograferen zich soms vragen stellen.
Ik zelf heb (gelukkig) nog geen negatieve ervaringen gehad. Ik heb wel interesse ontmoet en vele adviezen over “mooie onderwerpen”.
Ik denk dat wij hier zelf ook iets mee moeten. Laten we positiviteit uitstralen en anderen laten delen in onze mooie hobby.
En, ja. Ik begrijp dat het probleem voor professionele fotografen lastiger is dan voor mij. Professionals willen gewoon hun beroep uitoefenen om daarmee in hun levensonderhoud te voorzien. En dan hebben zij op hun beurt last van anderen die dit niet begrijpen. En ook voor de professionele fotograaf geldt: “Tijd is geld”.
Waarmee ik alleen wil aangeven dat ik "gemakkelijk kan kletsen" en absoluut geen negatief beeld over professionals wil afgeven.
D5500, D7200, Nikkor 70-200 2.8 VRII; Nikkor 35 f 1.8; Nikkor 50 f 1.4; Tamron 90 Di Macro f2,8; SB5500
Gebruikersavatar
HansdeJong

Forumlid
Berichten: 156


Locatie: Brunssum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor mozes » zo feb 05 2017 1:02 am

Soms zie je het aan de lichaamshouding, ik wacht dan gewoon even met de camera naar beneden gericht.
ik wil er zelf trouwens ook nooit op kuch kuch :oops:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Faiz » zo feb 05 2017 7:13 am

Nope, geen last van. Als er mensen zijn die in de weg staan van de compositie, dan gewoon even wachten tot ze weg zijn, er is vast nog wel iets om je heen wat je kunt fotograferen. Soms komt het ook voor dat ze het door hebben dat ze "in de weg staan", vriendelijk knikken, glimlachje, niks aan de hand. Soms komt er nog een leuk gesprek uit voort en een leuk portretje, soort van mini love shoot als ze het leuk vinden (nu we er toch zijn, zeg maar). Als ik daar mensen blij mee kan maken, top toch? Ach en verder zorg ik er altijd voor dat als ik met de camera in de hand loop (camera heb ik meestal in m'n tas en als ik hem nodig heb pak ik hem erbij), ik de camera op dijbeen/heup hoogte, lens schuin achter m'n kont heb, om de volgende redenen:
- je komt minder "bedreigend" over (een D750 met battery pack en 24-70 incl zonnekap is best aanwezig)
- bescherming van je apparatuur. Kans dat mensen vol tegen je lens op lopen is een stuk kleiner.


Een keertje in een parkje in SoHo New York wel een boze Chinees gehad, bleek dat ze daar een soort van niet helemaal legaal openlucht gokpaleis hadden (kaarten en dobbelstenen, oudjes die hun pensioen verdubbelden/halveerden. Bij het chinees schaken overigens geen boze mensen, 8) )
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Janneman » zo feb 05 2017 11:00 am

Ik heb veel aan straatfotografie gedaan en bijna iedereen vond het best en waren zelfs vereerd, dan vroegen ze voor welke krant het was.
Tegenwoordig houd ik me het meest bezig met natuurfotografie. Ik snap wel dat er mensen zijn die zich ongemakkelijk voelen wanneer ze gefotografeerd worden, ik heb dat zelf ook en ontwijk zoveel mogelijk fotografen en filmers (van TV). Maar wanneer ze het vragen geef ik mijn medewerking, sommigen vinden dat ik een karakteristiek uiterlijk heb. Ik kan moeilijk iets weigeren van wat ik zelf jarenlang gedaan heb en ik vind ook dat iedereen in de openbare ruimte het recht heeft om foto/ filmbeelden te maken. Wanneer het om specifiek een portret gaat moet je wel het fatsoen hebben om even toestemming voor of achteraf te vragen.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Pim89 » zo feb 05 2017 11:25 am

Interessante reacties. Ik denk dat het inderdaad met de privacy (terecht, al fotografeer ik niet zomaar wildvreemde mensen) en het gedrag van onszelf maar ook andere fotografen te maken heeft. Misschien hebben mensen wel nare ervaringen gehad met andere fotografen.
Pim89

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Berichtdoor Patrick » zo feb 05 2017 9:47 pm

Veel heeft te maken met hoe je jezelf op straat presenteert. Wat je uitstraalt, hoe je je beweegt, dat soort wat vagere dingen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten