Jur schreef:Waar gaat het nu eigenlijk om? Is het aantal foto's het belangrijkste criterium, of de originaliteit/kwaliteit van de gemaakte foto's? De keuze van het brandpunt in combinatie met het standpunt lijkt mij daarbij tamelijk essentieel.
Voor mij:
Vroeger:
De insteek was zo weinig mogelijk materiaal verspillen. Iedere druk op de knop koste tenslotten 50 cent. Dat betekende achteraf nog wel eens dat ik een foto niet had gemaakt en eigenlijk miste.
Nu: Goede foto's te maken. Ik loop niet meer vier keer heen en terug om te kijken welke hoek nu het beste is, ik maak gewoon de foto's vanuit meerdere posities. Vaak bevind ik mij in gezelschap, dat betekend dat ik dan beperkte tijd heb voor het fotograferen.
Thuis besteed ik nu meer tijd aan de selectie en eventueel een crop.
Op vakantie kom ik altijd tijd tekort. In gezelschap van andere mensen dubbel. Soms ben ik wel in de gelegenheid om er in mijn eentje op uit te gaan, maar ook dan kom ik tijd te kort.
Voor mij is er dus duidelijk een verschil in fotograferen tussen vroeger en nu. 4 weken vakantie met 12 rolletjes komt neer op 15 foto's per dag. Mijn vakanties zijn nu korter, maar het aantal foto's dat ik maak zijn er meer.
Paar jaar geleden weekendje Barcelona gedaan met een fotomaatje. Mijzelf voornamelijk beperkt tot mijn 8-16 mm lens, mijn maatje had een groothoek tot tele. Ik had wel mijn 18-200 bij me, maar ik heb me voornamelijk bezig gehouden met 8 mm. Een belangrijke reden was dat wisselen relatief veel tijd koste en die was er gewoon niet. Leuk was dat we achteraf geheel verschillende foto's hadden van dezelfde locaties.
Waar ik vroeger gemiddeld minstens een keer een lens verwisselde voor een foto, is dat nu per foto een heel stuk minder.
Mijn manier van werken is dan ook sterk veranderd vanwege de veranderde mogelijkheden. En als ik andere mensen (ook binnen de groep) zie fotograferen geldt dat niet alleen voor mijj.
Ben