Test: D5 (FX)+550mm vs. J5 (APC)+550MM

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Test: D5 (FX)+550mm vs. J5 (APC)+550MM

Berichtdoor rovinge » do mar 23 2017 12:23 pm

Ter lering ende vermaak.........

Even een snelle vergelijkingstest uitgevoerd tussen een full-frame en een APC camera beide met vergelijkbare 550mm telezoom. Zie hieronder foto's van de setup en de (snelle) resultaten. Reden (voor mij) om dit testje te doen is hoe goed zijn de foto's met een veel lichtere setup met J5 vergeleken met veel zwaardere D5 setup.

Setup
- D5 + TC1.4 (II) + 400 f/2.8 ED II wat resulteert in 550mm en f/4.0
- J5 + FT1 + 70-200 f/2.8E FL ED VR, wat resulteert in 540mm en f/2.8 (200mm x 2.7 APC verlengingsfactor)
Geschoten foto's op beide toestellen zoveel mogelijk met gelijke instellingen (f/4.0, ~550mm, verscherping, WB, etc.).
Ik heb specifiek de D5 genomen, en niet de D810; dit om het aantal megapixels zoveel mogelijk gelijk te houden. Foto's zijn met een 10s timer genomen.
Daarna geladen in Camera Raw en zonder verdere bewerkingen gesaved als JPG, behalve van beide camera's een 300% crop (=dakramen) voor de ultieme vergelijking.
Wel het formaat van enkele foto's moeten verkleinen voor het posten op deze site.

(Mijn) bevindingen
- Resultaat in de foto's (let wel, wat ik er van vind) is dat full frame nog steeds de betere foto's maakt, maar heel veel ontloopt dit elkaar niet.
- De D5 foto's zijn wat soft, maar ik denk bij een kleiner diafragma (f/5.0 of kleiner) dat ie flink in scherpte toeneemt (heb ik niet getest).
- De J5 laagste ISO waarde is 160, wat je snel terugziet in de gecropde foto's, tov. ISO 100 van de D5.
- Qua gewicht is er een groot verschil: de J5 setup weegt nog geen 2kg, terwijl de D5 iets meer dan 6kg weegt. Dit is voor mij toch wel een overweging tijdens luchtshows me het schieten 'uit de hand'. De J5 set is heel makkelijk te hanteren.
- Met een D810-combo krijg je meer ruimte in het croppen van foto's.
- De J5-combo heeft als voordeel dat je kan zoomen in het bereik 189-540mm; icm. een TC-14E gaat maximale zoom zelfs naar 729mm f/4.0

Feedback, ideeën en opmerkingen welkom.
Roel

Setup
1. J5 en D5 naast elkaar
Afbeelding

2. Het onderwerp. Scherpgesteld op het dakraam met blauw gordijn tussen de kabels van de tuibrug
Afbeelding

3. J5 @ f/4.0 1/1600 540mm ISO160
Afbeelding

4. D5 @ F/4.0 1/1250 550mm ISO100
Afbeelding

5. J5 (dezelfde als foto 3) 300% cropped
Afbeelding

6. D5 (dezelfde als foto 4) 300% cropped
[Afbeelding

7. Gewicht J5 combo = 1.8kg
Afbeelding

8. Gewicht D5 combo = 6.2kg
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rovinge op do okt 12 2017 5:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Test: D5 (FX)+550mm vs. J5 (APC)+550MM

Berichtdoor imaginary_nl » do mar 23 2017 12:30 pm

De tc14eii kost je ongeveer 10% scherpte, dus dat kan de lichte onscherpte bij de D5 foto's verklaren.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Test: D5 (FX)+550mm vs. J5 (APC)+550MM

Berichtdoor Peter » do mar 23 2017 12:50 pm

Dat mag dan hopelijk de verklaring zijn, want de D5 verliest aardig scherpte
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Test: D5 (FX)+550mm vs. J5 (APC)+550MM

Berichtdoor imaginary_nl » do mar 23 2017 1:17 pm

Ik ga er vanuit dat de 400 2.8 zonder converter haarscherpe foto's levert.
Af tuning lijkt me reeds geregeld, hoewel dit dient te gebeuren zonder, maar ook met tc. (Camera slaat dit als twee aparte profielen op. )

Voordeel van de D5 combi is dat deze bij minder licht ook nog goede foto's oplevert en de crop camera's al snel minder.

Bij goede omstandigheden zou je al snel voor minder zwaar en kleiner kiezen, afgezien van de prijs.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Test: D5 (FX)+550mm vs. J5 (APC)+550MM

Berichtdoor Vincent » do mar 23 2017 2:13 pm

Peter schreef:Dat mag dan hopelijk de verklaring zijn, want de D5 verliest aardig scherpte


Interssant is sowieso de manier van focussen. De J5 focust op de sensor, de D5 op de af sensor. Sowieso zou je de D5 in liveview moeten focussen om eventuele afwijkingen van de autofocus uit te sluiten.

Daarnaast. De J5 heeft 17,91MP/cm^2. De D5 heeft 2,43MP/cm^2

Als je beide camera's van goed glas voorziet en goed focust dan lijkt het me nog steeds logisch dat je meer details uit de J5 kunt halen. Meer detail oogt scherper ;)

Feit blijft dat, onder gecontroleerde en 'eenvoudige' omstandigheden, menig compact camera niet of nauwelijks meer onder doet voor de high end camera's. Een goede maar (voor mij) geen verrassende uitkomst ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Test: D5 (FX)+550mm vs. J5 (APC)+550MM

Berichtdoor Richard » do mar 23 2017 4:49 pm

rovinge schreef:Ter lering ende vermaak.........

Zekers :wink:
- Qua gewicht is er een groot verschil: de J5 setup weegt nog geen 2kg, terwijl de D5 iets meer dan 6kg weegt. Dit is voor mij toch wel een overweging tijdens luchtshows me het schieten 'uit de hand'. De J5 set is heel makkelijk te hanteren.

Is de autofocus van de J5 daar snel genoeg voor?

Lichte set is inderdaad prettiger, maar als er daar meer focus missers mee zijn, wil je het dan nog?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten