figuur bokeh vraag

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

figuur bokeh vraag

Berichtdoor stabij » ma mei 01 2017 8:35 pm

]Afbeelding
vraag over figuurtjes maken met bokeh.
Ik heb een houder van karton gemaakt en daar een los kaartje( met in dit geval een hartje) in gestoken om bokeh met een vorm te maken.
Dit is deels gelukt.
Ik zie foto`s langskomen op internet, waar de hele foto op te zien is.
Dat is bij mij niet het geval.
Zie foto; de buitenkanten zijn zwart,dit had net als het midden moeten zijn, dus zichtbaar!
Het karton zit vlak voor mijn lens 18-200mm is uitgemeten en zit in het midden.
Hartje is bijna 2cm groot. Ik had eerst een kleinere gemaakt maar daar kreeg ik ook geen goed effect mee .
Ook op verschillende mm foto`s gemaakt.
Wat doe ik niet goed? of worden de foto`s uitgesneden die ik zie langskomen???
Ik ga binnenkort een kleine familieshoot maken van 9 pers en daar dit effect(ook,maar niet alleen) in de achtergrond gebruiken. Misschien is dat niet leuk, maar dan heb ik er iets van geleerd.
Hopelijk is het zo duidelijk,
bedankt alvast,
groet,
Anja
ps ik heb het gemaakt naar voorbeeld op internet daar stonden deze maten in van de uitgeknipte/gesneden vorm van bijna 2cm
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: figuur bokeh vraag

Berichtdoor Tzigane » ma mei 01 2017 8:49 pm

De grootte van je diafragma zegt alleen maar iets als je ook het brandpunt weet, dus wellicht was de 2cm te groot/klein afhankelijk van het brandpunt waar je mee geschoten hebt?
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: figuur bokeh vraag

Berichtdoor stabij » ma mei 01 2017 8:58 pm

Wel bokeh foto`s eerder gemaakt, maar met figuurtjes in de achtergrond nu voor het eerst.
Ga dat uitproberen.
Bedankt voor de tip,
groet,
Anja
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: figuur bokeh vraag

Berichtdoor justme » ma mei 01 2017 9:57 pm

Deze is gemaakt op 200mm met f/5.6.

Waarschijnlijk werkt het op 18mm beter.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: figuur bokeh vraag

Berichtdoor ben42 » ma mei 01 2017 11:19 pm

Voorstel maak in het karton meerdere figuren. Dan kun je zien welke figuren waar op de foto komen met het bokeh. Nu lijkt het erop dat het karton toch een groot deel van de randen afdekt. Door op die plekken dan ook figuren te hebben, krijg je een idee van waar waar komt. (Misschien ontbreken er nu lichtpunten in hoeken.). Zonder een vergelijkende foto zonder het kartonnetje is het lastig te bepalen wat er in de hoeken zou moeten zitten.

Afbeelding

Dit is gemaakt met een 50 mm 1.8, omdat je dan een lekker groot diafragma hebt.
Scherp. Onscherp. Alleen wat lijnen van papier. Fiets en kerstboom als gat.

Bij ieder van de 4 foto's zitten de lichtpunten op dezelfde plek. Alleen de vormen zijn anders.

Succes.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: figuur bokeh vraag

Berichtdoor stabij » di mei 02 2017 11:42 am

https://vinkacademy.nl/fotografietips/diy-bokeh-kit/ op deze site heb ik het voorbeeld vandaan gehaald. Ook heb ik op 50mm 1.8 foto`s gemaakt en met de 18-200mm 3.5-5.6 en dan meer en minder ingezoomd voor de andere foto`s.Ook dat lukte me niet.
Zie voorbeeld.
Ipv het karton om de lens te vouwen, zoals op de Vink site en elastiek heb ik het voor mijn uv filter dicht ervoor geplaatst. Ook kan ik dat zelfde rondje in een schone pindakaas deksel zetten waar ik in het midden een 2cm vierkant heb gesneden en deze om mijn lens doen dat past precies.
Ik heb de link gecopieerd en geplakt, maar denk niet dat die werkt :oops:
Weet niet hoe ik dat werkend moet krijgen op een forumsite. sorry
groetjes,
Anja
PS ik zie in het voorbeeld van Vink 1 figuurvorm en in haar foto voorbeelden meerdere over de foto verdeelde bokeh figuren.
Dan lijkt het mij toch dat ik maar 1 figuurtje hoef uit te snijden /knippen?
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: figuur bokeh vraag

Berichtdoor ben42 » za mei 06 2017 9:25 pm

Hallo Anja,

Ja inderdaad, je hoeft maar 1 figuurtje te knippen of te snijden.
Maar om te 'bestuderen' wat waar terechtkomt, zou je ook meerdere herkenbare figuurtjes kunnen snijden. (Vierkantje, driehoekje, rondje, ster, rechthoekje). Niet om een bepaald eindresultaat te bereiken, maar om te zien wat het effect is. Te ver uit het midden zal een figuurtje minder of geen effect meer hebben. Zo zou je kunnen zien hoe groot een figuur maximaal kan worden. Puntlichtbronnen zoals kerstverlichting is ideaal om het effect te bestuderen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: figuur bokeh vraag

Berichtdoor kawaracer » ma mei 22 2017 7:06 pm

kan het niet zijn dat je in de eerste foto gewoon een erg zwaar vignet hebt door je kartonnen constructie. het is maar om mee te denken ik heb er geen ervaring mee, hoor
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten