Bewegende objecten HELP

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Highlander » ma mei 08 2017 8:46 pm

Autofocus-tracking, kan op uit. is bedoelt als je hond wilt fotograferen in een groep honden, en jij jou hond volgt en een andere hond loopt door jou focus gebied hij daar niet op focust.
En hoe langer de tijd hoe langer hij dus niet een ander focuspunt zoekt.

Scherpstelling in plaats van ontspannen, ik gebruik ontspannen, je kunt dus ook foto`s maken als hij niet in focus is.
Dat heeft soms zijn voordeel, je kunt zo een burst schieten en de hond loopt vanzelf in het focusgebied, nadeel veel uitzoekerij welke nu de scherpe foto is.

Bij de negen scherpstelpunten gaat hij automatisch naar één van de negen scherpstelpunten, zelf ben ik daar niet een voorstander van, ik heb dat liever zelf in de hand.

Hier een linkje naar een heldere uitleg over AF instellingen https://www.youtube.com/watch?v=_N_bzhJAKms
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor ReneG » ma mei 08 2017 9:45 pm

Het aantal focuspunten dat hij gebruikt hangt ook van het onderwerp af. Bij een hond gebruik ik ook één AF punt, bij een vogel (afhankelijk van snelheid en wendbaarheid) 9 of soms 21 punten. Houdt er wel rekening mee dat meer AF punten ook iets meer rekenwerk gebruikt, wat de AF ook iets vertraagt. 51 punts gebruik ik niet, dat is een gokkast qua scherpstelling, dan kan hij net zo goed op de automaat. 3D tracking is wat beter, maar erg afhankelijk van het onderwerp en het traagst van alle modi.

Mijn advies zou zijn: AF-C, Cl (eventueel Ch als het echt moet), 1 of 9 punts AF, AF Lock-on OFF.

De backbutton focus (wie zei er nou backfocus button :P) zou ik even laten voor wat het is tot je meer ervaring hebt met de bovenstaande zaken. Idem voor het rommelen met de prioriteitsstelling voor afdrukken. Die staan voor de meeste mensen op AF-S (scherpteprio) en AF-C (afdrukprio) goed. AF-A zou ik niet gebruiken, wederom een gokkast qua scherpstelling.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Nikkormaat » ma mei 08 2017 10:27 pm

[quote="Die staat bij mij beide op Scherpstelling inplaats van ontspannen, is dat goed ??[/quote]
Ik gebruik altijd Scherpstelling. Je ziet dat anderen andere keuzes maken. Gewoon uitproberen wat bij jouw het beste werkt. Aan jou de keus. Succes.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Patriciaenspot » ma mei 08 2017 10:41 pm

bedankt allemaal :D Dan doe ik tot nu toe nog niet echt wat verkeerd, alleen kan ik Single shot, op CL zetten dat ga ik dan proberen :D
Patriciaenspot

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten