Bewegende objecten HELP

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Patriciaenspot » zo mei 07 2017 8:15 pm

Hoi allemaal, ik loop altijd tegen hetzelfde probleem aan, dat is een foto scherp krijgen met een snel bewegend object.
Mijn hond, een dalmatiër als voorbeeld is razendsnel, en als hij door het water heen rent, of door het veld, en ook nog weleens spelend met een maatje, dus 2 rennende honden, oh jee, dan kom ik thuis en heb ik ook best vaak mazzel, maar als ik eerlijk ben tsja, de helft is niet goed scherp en zoooo zonde.

Mijn Camera en lens met zulke momenten kies ik voor mijn Sigma lens
Camera Nikon D7200
Sigma 70-200 HSM APO 1:2.8

Instellingen camera:
Ik twijfel dus over S of de Cl of de CH stand, dus ik kies meestal voor de S ( single shot ) de andere zijn continu laag of continu hoog, en ik denk dat ie dan meer nadenken moet met scherpstellen, dus ik kies dan voor de S, is dat goed ??

Ik zet hem altijd op de Manuel stand, de M dus.
Bewegende objecten gaat ie op AF-C met 1 scherpstelpunt of hooguit D9, anders moet hij teveel overal scherpstellen en heb ik de kans dat ie op de verkeerde plek scherpstelt, wat is jullie advies welke vd twee ? de D9 is een soort rondje zeg maar wat ie scherpstelt, en die kan je niet los van elkaar zetten waar jij wilt, of heb ik het mis ?? Als dat wel kan hoe moet ik dat dan doen ??

Ik zet hem op matrix, dus dat puntje met 4 vakjes eromheen, geen spotmeting, of moet ik dat juist wel doen ?

Daarbij zet ik mijn sluitertijd minimaal op 1/1000 en de diafragma rond de 5 a 6,
Iso licht aan het weer, maar ik kom meestal niet hoger uit dan 500

En dan nog kom ik met foto's thuis die om te huilen zijn, en natuurlijk zitten er ook mooie tussen, maar over algemeen vind ik ze niet scherp, dus ik doe iets fout, ik zet vakje scherpstelpunt op het hoofd, meestal is dat in het midden omdat je toch mee beweegt, zit daar de fout ook in ?

En de vraag of ik een stille hand heb, ehm ja dat denk ik wel, maar het is best een zware lens, en ik werk zonder statief en lens heeft geen beeldstabilisatie.
ik slik wel morfine ivm ik spierziekte heb dus heel misschien trillen mijn handen toch wel iets meer dan ik denk, en dat het probleem is, maar vandaag even "gewone"lens erop gezet 18-140 Nikon VR en heb ik zelfde probleem

Wie kan mij tips geven ??
Ik ben ook heel eerlijk, ik snap sluitertijden, diafragma en iso en de Manual stand enz, maar instellingen van mijn menu van de camera zelf staat nog op toen ik hem kocht, dat soort dingen snap ik niet ook niet als ik het boekje goed lees, vind ik moeilijk de camera kan zoveel !!

Stilstaande objecten geen moeite mee krijg ik echt haarscherp erop, ook paardenfotografie krijg ik meestal wel scherp, maar echt de hond is het moeilijkste.
Ik kan hier geen foto's plaatsen ik snap dat dat via de Img knop moet, en een link ertussen van een foto op internet ?? Heb geen foto's op internet staat dus kan even niks laten zien, maar misschien kan iemand wat goeie tips geven kwa instellingen zou ik echt heel fijn vinden loop hier al tijdje mee, bedankt hoor alvast !
Patriciaenspot

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Patriciaenspot » zo mei 07 2017 8:17 pm

Oh ja en dan heb je ook nog de AE-L, AF-L knop, maar daar werk ik eigenlijk niet echt mee.
en is Handmatig scherpstellen beter dan automatisch ??
Patriciaenspot

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor gijs sandberg » zo mei 07 2017 8:28 pm

Patricia,
re: de helft is niet goed
Dat lijkt me bij moeilijke onderwerpen een goed score.
Bedenk dat AF geen garantie is voor feilloos scherpe foto's, en velen zijn tijden bezig de optimale instellingen per onderwerp/omstandigheid te vinden.
VR in de lens kan behulpzaam zijn, maar is evenmin zaligmakend.
Mocht je twijfelen aan de eigen mogelijkheden om een (zware) kamera stil te houden: overweeg dan een één-been statief.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Patriciaenspot » zo mei 07 2017 10:10 pm

hoe moet ik het dan oplossen ? heb toch alleen keuze AF-A of AF-S of AF-C ?? Of moet ik hem op handmatig scherpstellen zetten maar ja werkt dat wel met iets wat zo snel beweegt ?? Mijn Sigma 70-200 is geen VR lens trouwens hoor.
En 1 poot statief ik ga me erin verdiepen bedankt
Patriciaenspot

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Peter » zo mei 07 2017 10:21 pm

oplossing is gemakkelijk..., namelijk oefenen. Een goede camera en lens is geen garantie voor goede foto's
Die sigma lens kan het zat aan..., die gebruik ik zelf ook.
Voldoende snel voor een scherpe foto van een zwaluw of libelle (3 seizoenen oefenen trouwens) :wink:

AF-c, enkelpunts, en geen single shot...
gewoon doordrukken met die body :wink:

AfbeeldingUntitled by Peter Wennink, on Flickr

70-200.mm f/2.8 sigma
ƒ/5.6 200.0 mm 1/1000 iso:250

Afbeeldingkooiker by Peter Wennink, on Flickr
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Nikkormaat » zo mei 07 2017 11:33 pm

Er is in het menu een instelling waarmee je bepaald of de foto gemaakt wordt zodra je afdrukt, maar ook een die de foto pas maakt nadat de AF heeft scherp gesteld. In het eerste geval zou de foto dus al gemaakt kunnen worden met onvoldoende scherpstelling. Mogelijk staat die instelling verkeerd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor golden-eye » ma mei 08 2017 9:34 am

Patriciaenspot schreef:Oh ja en dan heb je ook nog de AE-L, AF-L knop, maar daar werk ik eigenlijk niet echt mee.
en is Handmatig scherpstellen beter dan automatisch ??



Maak van die AE-L/AF-L knop een backfocus knop. Dan heb je meer controle over scherpte.
Bekijk dit eens:
https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor schilder » ma mei 08 2017 9:52 am

Bij dieren en sport heb ik in het begin ch op hoog en af-c 21 punten gezet.
Voordeel dat je meer goede hebt en ook meer foto's zodat je de beste kan uitzoeken.
Als je een tijd geoefend hebt kan ja naar minder scherpstelpunten gaan.
Succes met je hobby

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Jacob_O » ma mei 08 2017 10:11 am

Een heel informatief filmpje over de AF standen van Nikon en hoe deze te gebruiken: https://youtu.be/_N_bzhJAKms
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Ingmar » ma mei 08 2017 10:44 am

Hij heeft er zelfs een boek van gemaakt...daar maakt hij laatste reclame voor. Heb hem inmiddels op mij digitale boekenplankje liggen voor 14 euro.
http://backcountrygallery.com/secrets-n ... us-system/
Covers the following cameras:

Nikon D5, D4, D4s
Nikon D800, D810, D750, D600, D610
Nikon D500, D7200, D7100
Nikon D5xxx series, D3xxx series
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor LJ-Jochem » ma mei 08 2017 10:56 am

Ik waag me er ook weleens aan. Onze Welsh Springer Spaniel is razendsnel en super wendbaar wat het soms moeilijk maakt. Ik werk meestal met Single point focus en AF-S. Waarom geen AF-C? Omdat ik altijd vergeet dit in te stellen :lol: Maar ook met AF-S lukt het ;) Camera in CH (Continu High) zetten en niet stoppen na 1 keer drukken maar gebruik die burst mode! Dat is het geheim ;) En zoals Gijs al zei; 50% raak is een goede score. Maar ik begrijp soms je teleurstelling want net die ene foto die qua compositie goed is, is qua scherpte dan onvoldoende. Veel oefenen dus. Wat ik ook altijd probeer is om te pannen, daar is een hond uitstekend oefen materiaal voor.

AfbeeldingAbby by Jochem van der Blom, on Flickr

AfbeeldingAbby by Jochem van der Blom, on Flickr

En soms gaat het ook weleens net mis omdat ze dan weer net om hoog komen.

AfbeeldingAbby by Jochem van der Blom, on Flickr
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Ingmar » ma mei 08 2017 11:38 am

LJ-Jochem schreef:Ik werk meestal met Single point focus en AF-S. Waarom geen AF-C? Omdat ik altijd vergeet dit in te stellen :lol: Maar ook met AF-S lukt het ;)

Jochem toch...Back-button focus gebruiken dan als je hem blijft indrukken terwijl de camera op af-c staat is het af-c, eenmaal indrukken is af-s...reuze makkelijk :-)
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor LJ-Jochem » ma mei 08 2017 11:41 am

Ik zal het eens proberen Ingmar. Ik raak namelijk maar niet gewend aan back button focus maar wellicht is het hier de beste oplossing inderdaad :)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Ingmar » ma mei 08 2017 11:47 am

Het vraagt inderdaad wat gewenning en is een ramp als iemand anders met jouw camera een foto moet maken die het niet gewend is....maar als je het eenmaal gebruikt....:-)
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewegende objecten HELP

Berichtdoor Patriciaenspot » ma mei 08 2017 1:48 pm

Oh super wat veel reacties !! Ik ga ze vanavond allemaal even bekijken en goed doorlezen, en waar staat die instelling dat die foto pas maakt als ie pas scherp is ??
Bedankt ik antwoord vanavond even weer, zal eens kijken of ik paar foto's ergens op internet kan zetten en hier kan plaatsen !!
Kunnen jullie het ook zien en beoordelen
Patriciaenspot

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten