Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 10 2017 12:26 pm

Hopelijk kan iemand me wat wijzer maken.

De volgende situatie: Ik zet een persoon op een plek neer en belicht deze met een studio flitserset. Ik meet het licht en kom (als voorbeeld) uit op F8, ISO200 en 1/200. Daarna maak ik een foto met brandpuntafstand 50mm. Daarna verander ik alleen het brandpuntafstand naar 70mm (dus mijn camerainstellingen blijven hetzelfde, ik blijf op dezelfde plaats staan en het model blijft ook op dezelfde plek staan.

Maar als ik dan beide foto's met elkaar vergelijk zie ik toch een aanzienlijk verschil in belichting. Het gezicht van het model is bijvoorbeeld op de foto van 50mm een stukje donkerder dan op de foto van 70mm.

Iemand die hier een verklaring voor kan geven aangezien in mijn beleving de belichting op het model niet wijzigt en de camera-instellingen niet wijzigen en ik dus eenzelfde foto zou moeten krijgen.

Hierbij een voorbeeld (ivm privacy flink geblurred, maar hoop dat toch te zien is dat er aanzienlijk verschil zichtbaar is). Links foto op 50mm, rechts op 70mm.Afbeelding
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor justme » wo mei 10 2017 12:43 pm

kan het ook aan je flitsset of flitsinstellingen liggen? Wanneer je op TTL flitst zal je camera de benodigde flitsintensiteit meten en corrigeren voor een juiste belichting. Probeer eens je flitser op M te zetten, om dit eventueel te tackelen.
Probeer ook gelijk een aantal foto's per gekozen instelling te kiezen, misschien staat de ene keer je flitslamp niet paraat voor een volgende foto. Maak er dus minimaal drie per instelling, om te beginnen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor gijs sandberg » wo mei 10 2017 12:46 pm

Beste L,
Ik begrijp de vraagstelling niet geheel, heb je de foto's bijgesneden om het verschil in beeldhoek te compenseren ?
re: meet het licht
Hoe ?
Als je een effen vlak (of opvallend licht) meet moet de uitslag dezelfde zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor golden-eye » wo mei 10 2017 12:58 pm

wiebeterpstra schreef:kan het ook aan je flitsset of flitsinstellingen liggen? Wanneer je op TTL flitst zal je camera de benodigde flitsintensiteit meten en corrigeren voor een juiste belichting. Probeer eens je flitser op M te zetten, om dit eventueel te tackelen.
Probeer ook gelijk een aantal foto's per gekozen instelling te kiezen, misschien staat de ene keer je flitslamp niet paraat voor een volgende foto. Maak er dus minimaal drie per instelling, om te beginnen.


Er wordt geflitst met een studioflitser.
Deze flitsers hebben geen TTL of M-stand.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 10 2017 1:13 pm

@wiebe, het is zoals 'golden-eye' aangeeft. Ik zet m'n camera op de M-stand.

@gijs, de foto's zijn bijgesneden om dezelfde verhouding beeld te laten zien. Maar de persoon stond dus op precies dezelfde plek. Licht meten: via een lichtmeter en dan meet ik op de plek waar de persoon staat. Dus op die plek gaf mijn lichtmeter aan: F8, ISO200 en 1/200.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor golden-eye » wo mei 10 2017 1:18 pm

Mag ik vragen hoe je het licht meet? Bijvoorbeeld, waar richt je de lichtmeter op?
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor gijs sandberg » wo mei 10 2017 1:19 pm

Beste L,
re: dan meet ik ...
Is dat gereflecteerd of opvallend licht ?
re: studio flits
Als de afstand tussen onderwerp en flitser niet wijzigt moet de lichtmeting dezelfde uitslag geven.
Het mag in die situatie niet uitmaken waar de kamera staat,.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 10 2017 1:42 pm

@golden-eye, ik denk er het zelfde over als gijs. Ik meet overigens op de manier dat ik ga staan waar de persoon staat en dan de flits activeer. Dan kijk ik naar welke waarde mijn meter geeft (opvallend licht meting).
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor golden-eye » wo mei 10 2017 2:00 pm

Ik zou me nog voor kunnen stellen dat je bij 50mm last kan hebben van omgevingslicht (lichtere foto's).
En bij 70mm minder/niet.
Maar je gaf al aan dat bij 50mm de foto's donkerder zijn. Dus dan gaat bovenstaand niet op.

Ik zal mijn gedachten nog even wat tijd geven en binnenkort wat testjes doen in mijn studio, want ik heb dat probleem nog nooit gehad.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 10 2017 2:36 pm

@golden-eye, dank je wel. Ik ben benieuwd naar je 'test'. Bedankt dat je de moeite er voor neemt.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor ben42 » wo mei 10 2017 3:00 pm

Als je de test een aantal keer herhaald is het effect dan iedere keer aanwezig en iedere keer hetzelfde ?
Hoe groot is het verschil ?

Als het niet iedere keer hetzelfde is zou het door variate kunnen komen.
1. Van het licht, de flitser zal niet iedere keer exact dezelfde hoeveelheid licht afgeven. Maar het kan ook dat de variatie zo klein is dat dit niet merkbaar is. Als er nog andere verlichting is zou deze ook kunnen varieren. Zonlicht veranderd natuurlijk van moment tot moment. Kunstlicht is meestal zeer afhankelijk van de netfrequentie, zowel gloeilampen als leds geven niet continu dezelfde hoeveelheid licht. Met 1/200 zou je net een piek of een 'dal' kunnen oppikken.
2. Variatie van de afstand tot het model. Het model zou een heel klein beetje kunnen bewegen, dit kan zijn verplaatsen en/of draaien.
3. ISO200, het is onwaarschijnlijk dat de gevoeligheid van de camera ondertussen veranderd.
4. 1/200 het is onwaarschijnlijk dat dat sluitertijd zoveel varieert dat dat effect merkbaar is.
5. F8 Door het zoomen is de ene F8 niet exact de andere F8. Wat ook nog zou kunnen is dat de diafragmabladen niet iedere keer op dezelfde plek tot rust komen.

Als het effect iedere keer hetzelfde is, dan zou ik het zoeken in het zoomen en het daarbij 'gecorrigeerde' diafragma. Bij 70 mm moet het diafragma van een andere doorsnede zijn dan bij 50 mm. Daar zit dan dus een compensatie is. Misschien dat er consequent wordt overgecompenseerd. Als er niet gecompenseerd zou worden dan zou de 70 mm donkerder zijn.

Als je de variatie zou willen testen zou ik een grijskaart gebruiken. (Wel blurren om voor de privacy van de grijskaart). Deze op een vaste plek zetten. Dan het experiment een aantal keer herhalen. Telkens een paar foto's in de 50 mm stand dan een paar foto's in de 70 mm stand. Met een grijskaart is dan iets gemakkelijker vast te stellen hoe met met de variaties zit.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. ...

Berichtdoor Vincent » wo mei 10 2017 3:16 pm

gijs sandberg schreef:Als de afstand tussen onderwerp en flitser niet wijzigt moet de lichtmeting dezelfde uitslag geven.


Als het zou werken zoals TS verwacht dan zou hij de vraag niet stellen natuurlijk...

Welk objectief wordt er precies gebruikt? Sommige vaste diafragma (f-stop) objectieven hebben een verloop in de daadwerkelijke transmissie (t-stop). Een halve stop is niet heel ongewoon.

Daarom zijn cine lenzen ook zoveel duurder. Die behouden een constante beeldhoek èn transmissie over het zoom èn focusbereik.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor Highlander » wo mei 10 2017 5:40 pm

Ik denk dat Vincent wel eens gelijk kon hebben.
Bij een tutorial van Tony Northrup, had hij het er ook al over dat het eigenlijk vreemd is dat dit in de fotografie niet getest wordt.
Want er is nogal een verschil in T-stop tussen de verschillende merken bij het zelfde brandpunt en diafragma.
En als ik goed heb opgelet, zelfs bij verschillende objectieven van het zelfde merk.
24-70 geeft een andere T-stop op 50mm dan de 50mm/F1.8 bij het zelfde diafragma.
En bij een zoom heb je over het hele bereik een verschil in T-stop, maar in welke mate ?
Dat is is mij ook niet geheel duidelijk.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 10 2017 5:51 pm

@Vincent: De gebruikte camera is de D810 en de lens de 24-70.

@Ben: Het is elke keer zo, dus geen incident.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Verschillende soort belichtingen bij precies dezelfde instellingen. (m.u.v.. brandpuntafstand).

Berichtdoor golden-eye » wo mei 10 2017 5:53 pm

Even in mijn archief gedoken.
Foto's zijn gemaakt met de volgende instellingen:
F10 - ISO200 - 1/125.

Nikon lens 24-120mm f/4, met studioflitsers.

Linker foto 65mm en rechter foto 85mm. Niet dezelfde brandpuntafstanden als bij Landerd, maar wel een verschil van 20mm tussen beide foto's.
Foto's zijn niet bewerkt.

Ik zie geen verschil tussen 65mm en 85mm.

Afbeelding
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten