Focussen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Focussen

Berichtdoor jettiny » wo mei 24 2017 7:11 am

Beste mensen,

Graag wil ik weten of mijn werkwijze van de afgelopen 14 dagen schadelijk is voor een objectief.

De werkwijze is als volgt.
Ivm de betere resultaten zoom ik eerst in op het object,zet ik de scherpte vast volgens de AF-on methode, houdt de af knop ingedrukt, zoom uit naar de gewenste compositie en druk af.

Ik stelde namelijk vast dat in diverse gevallen de scherpstelling het moeilijk had, na volledig ingezoomd te zijn ging dat veel beter.

Graag hoor ik van jullie.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor gijs sandberg » wo mei 24 2017 10:07 am

Tiny,
Scherpstellen bij ingezoomde lens is een trucje de oude doos (analoge tijden).
Ik vermoed dat het geen schade kan,
Maar of het betere scherpstelling oplevert in deze tijden is te betwijfelen,:
-vele lenzen hebben minder lichtsterkte in de lange stand,
-focus-shift bij in- en uitzoomen vele lenzen niet vreemd.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor ATOR » wo mei 24 2017 10:15 am

Welnee, met een lens moet je probleemloos kunnen zoomen en focussen. Jouw 'zoom in - focus - zoom uit' techniek werkt trouwens alleen als je lens parfocal is, iets wat je ziet bij duurdere video zoomlenzen. Bij de meeste foto lenzen verandert de focus afstand als je zoomt.

Als dit over het probleem met je 24-70 gaat uit je andere post; alles kan stuk. Je kan gewoon pech hebben of misschien is er voordat jij hem in je bezit kreeg iets mee gebeurd wat zich nu pas uit. Ik zou hem laten repareren, een traantje wegpinken bij het zien van de rekening :wink2: , en hem daarna weer als werkpaard aan de slag zetten. In mijn ervaring is de Nikon 24-70 f/2.8 een degelijk ding maar alles kan stuk.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor jettiny » wo mei 24 2017 6:50 pm

Bedankt voor jullie reacties.
@ Gijs, de resultaten van de normale manier van scherpstelling en de ingezoomde manier heb ik meteen vergeleken.
De ingezoomde versie en dan uitzoomen was echt beter.

@ ATOR, het klopt dat deze vraag gelinkt is aan de andere post.
Als het geen kwaad kan en de resultaten zijn beter is het de moeite waard het een vervolg te geven en uitgebreid te gaan testen met alle objectieven die ik in mijn bezit heb.

Alles valt of staat met de tijd die je gegund wordt een opname te maken uiteraard.
Ik herinner me nog een bruiloft waar ik in een zeer donkere omgeving moest werken. Het af-hulplichtje op de camera wou ik niet inzetten vanwege het storende effect. Ik besef nu weer dat ik toen ook eerst inzoomde voor de scherpstelling.
Werkte toen goed.
Het moet geen algemene manier van werken worden, maar enkel als hulpgreep.

Het objectief gaat naar Beverwijk ook al merk ik nu het objectief koel is, geen problemen.
Even kijken of de ellende weer toeneemt nu het warm gaat worden de komende dagen.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor Nikkormaat » wo mei 24 2017 7:17 pm

Gijs en Ator noemen de focusshift bij in zoomen. Als jij de focus vast houd en vervolgens gaat zoomen, zou dat betekenen dat jij de camera door het vast houden van de focus de gelegenheid ontneemt de focusshift te compenseren door opnieuw de afstand te bepalen. Je hoeft overigens niet perse met het AF-hulplichtje van de camera te werken. Ik weet niet welke spullen jij gebruikt, maar je kunt sommige flitsers zo instellen, dat ze met infrarood hulplicht de afstand helpen detecteren, maar vervolgens niet flitsen. Dan zou je de voordelen van beide kanten kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op wo mei 24 2017 11:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor jettiny » wo mei 24 2017 8:48 pm

Hoi nikkormaat bedankt voor je reactie.
Het is me bekend dat infrarood hulplicht, doet ie automatisch toch ?
Alleen zonder te flitsen dat signaal uitsturen moet ik eens in de handleiding gaan opzoeken, is wel interessant.
Ik heb sinds kort een SB 910 die zou dat wellicht moeten kunnen.

Bij mijn Metz flitser zal dat zeker niet kunnen.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor Nikkormaat » do mei 25 2017 8:43 am

Ik heb een SB900 en voor je in de gebruikshandleiling gekeken. Omdat de paginanummering waarschijnlijk niet overeen komt, noem ik het hoofdstuk en de paragraaf. Zoek in "Persoonlijke instellingen" naar "AF-hulpverlichting". Daar zie je "AF Only" : beperkt flitsen, alleen hulpverlichting.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor jettiny » do mei 25 2017 12:30 pm

Hartelijk dank voor je medewerking Nikkormaat, ik heb het gevonden in de handleiding.
Een erg nuttige tip !!

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor Nikkormaat » do mei 25 2017 12:53 pm

Laat je nog even weten of jouw probleem nu verholpen is?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor jettiny » do mei 25 2017 3:26 pm

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte, is leerzaam voor iedereen.

Zojuist vastgesteld dat het probleem van het objectief weer opdoemt nu ik het objectief warmer heb laten worden.
Nee niet in de palhete zon maar een half uur buiten in de schaduw, met af en toe even in de zon.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focussen

Berichtdoor jettiny » vr jun 02 2017 8:58 pm

Het objectief is voorzien van nieuw vet, kosten € 158,51. 6 maanden garantie.
De oorzaak wordt niet vermeld, maar daar heb ik nog vragen over gesteld.
Of daar een bevredigend antwoord op komt betwijfel ik, gewoon omdat een tekortkoming van Nikon niet zal worden vermeld en de overige oorzaken velerlei kunnen zijn. Toch maar een poging gedaan om een eventuele schadeclaim bij de verzekering te kunnen deponeren.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten