Welk onderdeel bepaald uiteindelijk de filtssynchronisatietijd??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Welk onderdeel bepaald uiteindelijk de filtssynchronisatietijd??

Berichtdoor lamw » vr jul 14 2017 8:13 pm

Ik zit met een vraag. De D7200 heeft een flitssynchronisatietijd van 1/250, daarbij wil ik gebruiken een Yongnuo YN 560 en die aansturen met een radiotrigger YN560-TX .

Wat is nu de snelste flitssynchronisatietijd die je uiteindelijk kan halen? Is dat afhankelijk van de trigger en de flitser of het radiosignaal of de camera?

Ik zou een zo kort mogelijke tijd willen hebben in verband met beweging van model. Of moet je dan eigenlijk meer richting TTL systemen / triggers gaan denken?
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk onderdeel bepaald uiteindelijk de filtssynchronisatietijd??

Berichtdoor Janvis » vr jul 14 2017 8:18 pm

Tot de genoemde 1/250ste is de sluiter volledig geopend. Dus het eerste gordijn is helemaal open en pas dan komt het tweede gordijn er achteraan. Ga je naar snellere sluitertijd dan krijg je boven of onder een zwarte balk over je foto omdat het tweede gordijn al aan het dichtgaan is terwijl de eerste nog niet helemaal open is. Wil je op hogere snelheden gaan flitsen zul je flitsers moeten gebruiken die High Speed Sync ondersteunen.

Althans, dat is wat ik er van begrepen heb.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk onderdeel bepaald uiteindelijk de filtssynchronisatietijd??

Berichtdoor Robert » vr jul 14 2017 8:25 pm

De flits zelf gaat veel sneller zeg 1/10.000e. Daarmee bevries je elke beweging.
De flits synchronisatietijd staat dus los van de werkelijke flitstijd.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk onderdeel bepaald uiteindelijk de filtssynchronisatietijd??

Berichtdoor gijs sandberg » vr jul 14 2017 8:31 pm

Iamw,
Je moet het verschil leren tussen flitsen waarbij de sluiter volledig open staat en high speed FP flitsen.
re: dat afhankelijk van de
Ja van allen.
In veel gevallen (indien full-frame flits gewenst is) zal men een sluitertijd instellen van X of één stop langer (om eventuele vertragingen te ondervangen).
re: zo kort mogelijke tijd
Nogmaals: daarvoor zijn twee waardes, afhankelijk van het doel.
Met FP flits kan men sluitertijden van X tot 1/16000 bereiken , afhankelijk van de kamera.
Als omgevingslicht geen rol speelt kan een korte manuele (full-frame) flits genoeg zijn, een gewone flitser heeft een standaard belichtingstijd van 1/500 of korter, een sluitertijd van X of iets langer zal geen bezwaar zijn.
Groeten, Gijs
PS bij high speed FP flitsen neemt de capaciteit/bereik dramatisch af.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten